Verandering Trademark Policy Google: De eerste 36 uur

Facebooktwitterlinkedin

Vanaf dinsdag 14 september heeft Google haar Trademark Policy aangepast. De één verwachtte grote veranderingen terwijl de ander weinig wijzigingen voorzag. Hoewel we nog maar 36 uur verder zijn, volgen hierbij de eerste bevindingen.


Staan alle trademarks nu open?
Nee, Google geeft aan 72 uur nodig te hebben voor het open stellen van alle trademarks. Op het moment van schrijven staat ongeveer 40% van de trademarks ‘open’.

Wat zien we gebeuren?

Na een rondje langs de top-100 online adverteerders in Nederland
(N.B. niet alle merken zijn dus gewhitelist!) :

– 8% adverteert niet op de eigen merknaam;
– Bij 30% worden er advertenties van concurrenten getoond op de eigen merknaam;
– Op 12% van de merknamen worden advertenties van Affiliates vertoond;
– Bij 9% van de merken worden er advertenties van resellers vertoond.

Met in het achterhoofd dat meer dan de helft van de ‘merken’ nog niet is gewhitelist kunnen we concluderen dat er al redelijk wat activiteit plaatsvindt.

Google zelf?
Als we gaan analyseren welke adverteerders nu waar worden geplaatst zien we dat er in de meeste gevallen niet bewust ‘geadverteerd’ wordt op de branded keywords, maar dat het Google Algoritme door middel van haar Expanded Broad Match zelf advertenties matcht.

Voorlopig Resultaat
Omdat er nu nog niet voldoende data beschikbaar is kan er alleen nog maar worden gekeken naar gemiddelde posities en huidige CPC’s. In de gevallen waar adverteerders voorheen alleen adverteerden en waar er nu extra advertenties verschijnen, stijgt de CPC substantieel. In de gevallen die wij hebben gezien was de stijging in CPC tussen de 50 en 500%. We verwachten dat deze stijging na verloop van tijd wel weer, deels, zal afvlakken.

Toekomst?
Omdat we nu pas 36 uur ‘onderweg’ zijn, niet alles gewhitelist is en het algoritme van Google waarschijnlijk tijd nodig heeft om te ‘leren’, kunnen we nu nog niet inschatten wat de toekomst zal brengen. Zal de relevantie van de expanded broad match hoog genoeg zijn om de advertenties van concurrenten ook op de lange termijn te vertonen?

11 reacties

  • Raoul 15 september 2010 at 11:38

    Affiliates die uiteindelijk naar hetzelfde merk leiden? Tsk tsk tsk.. 🙂

  • Harmen Visscher 15 september 2010 at 11:46

    @Raoul: Kun je je reactie nader verklaren?

  • Raoul 15 september 2010 at 12:07

    @Harmen: Je geeft aan dat er affiliates zijn die meebieden op de merknaam van de betreffende adverteerder. Mijn reactie betreft advertenties van affiliates die uiteindelijk ook leiden naar de website van diezelfde adverteerder.

  • Raoul 15 september 2010 at 12:09

    Oftewel: Als dat gebeurt, vind ik dat niet netjes. Ook niet als de adverteerder hier geen nadrukkelijke afspraken over heeft gemaakt met zijn affiliate-partner.

  • Harmen Visscher 15 september 2010 at 12:12

    @ Raul: Duidelijk en ik ben het met je eens. Het is echter een makkelijke manier om geld te verdienen dus is de verleiding groot.

  • Tim Bakker 15 september 2010 at 16:01

    Leuk stuk Harmen. Komt er ook een update na de 72 uur die Google nodig heeft?

    Tot vrijdag!

  • Harmen Visscher 15 september 2010 at 16:05

    @ Tim: En na 108, 144, .. 😉 Ik zie dat FBTO nog keurig alleen bovenaan de SERP staat. Tot vrijdag!

  • Raoul 16 september 2010 at 09:12

    Goedemorgen. Als ik zo een rijtje langs ga bij onze klanten, dan is het “kapen” na 48 nog niet echt doorgezet.

    Weliswaar moeten we nog even geduld hebben, maar ik voorspel dat na enige tijd “brand”-campagnes er niet zo zeer onder te lijden hebben. Onze klanten die actief zijn in de UK hebben al een tijdje met deze kwestie te maken. We zagen vervolgens een piek in de eerste weken, maar daarna dropen de “brand-bidders” af. Adverteren met de brand-keyword van je concurrent is leuk, maar je zult er flink meer voor moeten betalen omdat het bijna onmogelijk is dezelfde kwaliteitsscore te behalen.

    Volgens mij is deze hele verandering veel interessanter voor adverteerders in de mode-branche die voorheen niet met Adidas of bijv. Lacoste konden adverteren.

    Alhoewel.. het grootste voordeel is natuurlijk voor Google zelf: die profiteren tenslotte het meeste van de toegenomen concurrentie. 🙂

  • Roy Smid 16 september 2010 at 15:53

    Ook wij wachten nog steeds met smart op het vrijgeven, ze zijn erg druk nu in MountainView begreep ik 🙂

  • Remi van Beekum 17 september 2010 at 10:38

    Zijn die 72 uur al om? Ben wel benieuwd hoe het er nu voor staat. 😉

  • Harmen Visscher 20 september 2010 at 10:44

    Nu, bijna een week later zien we een duidelijke toename van het aantal advertenties op termen die voorheen getrademarked waren.
    Het lijkt er wel op dat het algoritme de vele expanded broad matches die we de eerste dagen zagen ‘afstraft’ en deze nu niet meer vertoond.
    Naast de concurrenten, affiliates en resellers zijn ook partijen als de Telefoongids en ASK.com zeer actief met de inkoop van keywords de voorheen getrademarked waren.

Het is niet mogelijk om te reageren.