Wijziging beleid Google AdWords zichtbare URL

Facebooktwitterlinkedin

Google heeft een kleine wijziging aangebracht in de richtlijnen voor de zichtbare URL’s in Google AdWords advertenties. Dit is de URL die je in het groen onderaan de advertenties ziet staan en die aangeeft naar welke website de advertentie verwijst.

In vroegere tijden kon er nog wel wat ‘creatief’ worden omgesprongen met de zichtbare URL en hoefde deze niet exact overeen te komen. Zo werd bijvoorbeeld nogal eens gebruik gemaakt van .nl terwijl naar een .com domein werd verwezen. De laatste jaren is Google daar – terecht overigens – steeds iets strenger in geworden en tegenwoordig moet de zichtbare URL precies overeen komen met de feitelijke domeinnaam.

De laatste wijziging in dit beleid betreft het gebruik van niet eigen domeinen, zoals .blogspot, .wordpress of .blog. Als je gebruik maakt van Google AdWords om te adverteren voor zo’n type website mag je voor de zichtbare URL niet alleen meer gebruik maken van het domein, maar moet daar nu ook verplicht het subdomein bij. De zichtbare URL van een advertentie  voor adwords.blogspot.com moet vanaf nu dus ook adwords.blogspot.com zijn en niet meer alleen meer blogspot.com. Adverteerders waarvoor dit geldt wordt aangeraden om hun advertenties aan te passen om zo te voorkomen dat deze binnenkort worden afgekeurd.

2 reacties

  • Da 18 januari 2010 at 20:03

    Dat maakt het wat lastiger als je eerst met een landingspagina werkte waarbij een call to action staat die doorlinkt naar de daadwerkelijke domeinnaam.

  • Van der Meer 23 januari 2013 at 12:25

    Het is moeilijker maar ook wel eerlijk. Als je namelijk naar blogspot kan linken dan heb je natuurlijk een autoritaire uitstraling op je ad maar het is een subdomein. ik ben blij dat deze verandering heeft plaatsgevonden.

Het is niet mogelijk om te reageren.