5 redenen waarom SEO niet zonder Analytics kan

Facebooktwitterlinkedin

seo-zonder-analytics

Het lijkt heel vanzelfsprekend. Om beter vindbaar te worden in zoekmachines voer je optimalisaties door in je website. Daarna analyseer je het SEO verkeer vanuit een analytics pakket om het resultaat te  zien.  Want als je ergens in investeert wil je zien wat het oplevert, toch?

Helaas zie ik in de praktijk nog vaak dat bedrijven niet beschikken over de gegevens die daarvoor nodig zijn. En dat is zonde, want zonder goede data over het SEO kanaal mis je van alles.

  • Inzicht in de vindbaarheid van de website.
  • Inzicht in resultaat van optimalisaties.
  • Inzicht in nieuwe optimalisatiekansen.
  • En misschien wel het belangrijkst, inzicht in hoeveel het SEO kanaal eigenlijk oplevert!

In feite ben je zonder goede analytics data geblinddoekt aan het optimaliseren.Hieronder vijf redenen waarom SEO niet zonder goede analytics data kan.

1. Het resultaat van optimalisaties meten

Om de vindbaarheid van een website te verbeteren kan de content, de techniek en de populariteit geoptimaliseerd worden. Als er  veranderingen op deze gebieden doorgevoerd worden moet het resultaat gemeten worden om te zien of ze het gewenste effect opleveren. En dat resultaat lees je af aan analytics data.

Voorbeeld: Een keywordadvies doorvoeren
Uit een keywordanalyse voor de website blijkt dat de menubenamingen veel beter kunnen. Na het aanpassen van de menubenamingen is de verwachting dat de website beter vindbaar wordt op deze nieuwe keywords en meer verkeer gaat trekken.

Door in een web analytics pakket het organische verkeer te segmenteren op de nieuwe keywords kan gekeken worden of het bezoek op deze keywords ook daadwerkelijk stijgt na deze optimalisatie.

2. Nieuwe kansen zien

De data uit een web analytics pakket geeft inzicht in veel aspecten van het bezoek op de website. Bijvoorbeeld over het gedrag van bezoekers: de content die ze het meest bekijken, verschillen tussen bezoeken uit de verschillende kanalen, etc. Hieruit kunnen nieuwe kansen naar voren komen voor het SEO traject.

Voorbeeld: Gebruik interne zoekmachine doormeten
De interne zoekfunctie op een website biedt een schat aan informatie over de informatiebehoefte van de bezoekers. Hieruit komen bijvoorbeeld vaak nieuwe keywords naar voren waarop geoptimaliseerd kan worden. De data over het gebruik van de interne zoekmachine komt vanuit analytics software.

3. Problemen signaleren en analyseren

De vindbaarheid van een website wordt beïnvloed door allerlei factoren. Het monitoren van het SEO verkeer is  essentieel om het effect van deze factoren in de gaten te houden. Zonder monitoring worden nadelige effecten vaak te laat opgemerkt wat verlies in verkeer en omzet betekend.

Voorbeeld: Het organische verkeer daalt plotseling sterk
Uit de data van de afgelopen maand blijkt dat het bezoek uit alle kanalen stabiel is. Behalve het verkeer uit organische zoekresultaten, dat vertoont een daling van ruim 30%. Een sterke indicator dat er iets niet goed zit. Door vervolgens een onderzoek te doen kan achterhaald wordt waar het verlies door veroorzaakt wordt en of maatregelen nodig zijn. Een goed analytics pakket geeft mogelijkheden voor goede monitoring en biedt analysemogelijkheden om goed onderzoek te doen.

4. Vergelijken met andere kanalen

Het kunnen vergelijken van de data van verschillende kanalen komt van pas in veel situaties. Het geeft inzicht in het aandeel van SEO ten opzichte van andere kanalen. Het biedt verder mogelijkheden om resultaten te vergelijken en verschillen te identificeren.

Voorbeeld : Succespercentages vergelijken
Uit de data over conversies blijkt dat het Search Advertising verkeer beter heeft geconverteerd dan het SEO bezoek. Door de best converterende pagina’s te segmenteren op het Search Advertising kanaal wordt duidelijk dat de nieuwe landingpages voor een specifieke nieuwe campagne uitermate goed converteren. Dit geeft aanleiding om te onderzoeken waarom die landingpages zo goed converteren en om te kijken of elementen van die pagina’s te integreren zijn op pagina’s die goed scoren qua SEO.

5. De omzet uit SEO bepalen

Het kanaal SEO levert bezoek op naar de website en uiteindelijk conversies. Om te kunnen zien wat de opbrengsten zijn is analytics data nodig.

Met conversie en omzet data wordt zichtbaar wat het aandeel is van het organische kanaal op de website en zijn toekomstige investeringen beter te verantwoorden en in te schatten.

Tip: Zorg voor een goede implementatie

Zorg voor een degelijke implementatie van een web analytics pakket. Met alleen het standaard meetscript op alle pagina’s plaatsen ben je er niet. Denk aan het instellen van conversiedoelen, het filteren van eigen bezoek en het bedenken van goede KPI’s voor SEO.

Zonder een goede implementatie heb je in feite weinig aan een analytics pakket, want als de basis niet goed is…