Adobe start SEO technology center voor Flash developers

Facebooktwitterlinkedin

Google en Flash Het zat er natuurlijk al aan te komen: Adobe gaat zich mengen in de strijd tussen zoekmachinespecialisten en webdevelopers die met graagte gebruik maken van Adobe’s Flash platform om mooie Rich Internet Applications te maken. En sinds een week heeft Adobe een officieel SEO Technology Center geopend. Jazeker, Adobe neemt de problemen rond de combinatie tussen Flash en zoekmachinemarketing wel degelijk serieus. Of, zoals we via de officiële Twitter @FlashSEO voorbij zagen komen: Adobe takes a stand on SEO.

Zoekmachines en flash

Flash was nooit zoekmachinevriendelijk. Je kunt natuurlijk ook zeggen dat zoekmachines niet flashvriendelijk waren, maar dat is een andere discussie. In ieder geval zagen we halverwege 2008 ineens tekstuele content uit flashanimaties in de zoekresultaten van Google terecht komen.

Google indexeert Flash content: Sort of

SEO specialisten zijn sceptisch

Zoekmachines worden steeds slimmer. Daarnaast heeft Adobe natuurlijk niet zitten toekijken. In juli 2008 kondigde het bedrijf aan dat ze begonnen waren met “providing optimized Adobe Flash Player technology to Google and Yahoo! to enhance search engine indexing of the Flash file format (SWF) and uncover information that is currently undiscoverable by search engines”. Dat leverde dus vrijwel direct resultaat. Toch bleven SEO specialisten sceptisch. Content uit een animatie kunnen destilleren is één ding, het geheel in een verband zien en er onderlinge relevantie aan toekennen wordt natuurlijk een stuk lastiger. Dan is semantische html een stuk makkelijker te beoordelen.

Hoe krijg je flashcontent geïndexeerd?

Hoe dan ook, Adobe heeft goede hoop dat Flash (en andere Rich Internet Applications) en zoekmachines uiteindelijk twee handen op één buik worden. Hun Search Engine Optimization Technology Center puilt nog niet echt uit van de documentatie. Je vindt er een aantal interessante checklists en technieken om de content van je flash site toch in de zoekresultaten te krijgen. Kennelijk snappen ze bij Adobe wel dat alleen indexeren niet voldoende is, want het valt op dat er vooral beproefde tips gegeven worden, variërend van hidden divs en noscript tags tot deeplinks binnen flashanimaties. Flash blijft voorlopig vooral leuk ter opleuking van een site, voor zoekmachines is het nog zeker geen vervanging van good ol’ html.

Een reactie

  • Eduard Blacquière 30 maart 2009 at 10:58

    Het nadeel van deze ontwikkeling is dat web- en flash developers met beperkte SEO kennis de perceptie krijgen dat Flash dus vindbaar is en geen problemen vormt voor zoekmachines.

    Ja, deze recente ontwikkelingen zorgen ervoor de Flash content meegaat in de processen van crawling en indexatie.

    Maar je noemt terecht dat de content in Flash nooit op waarde kan worden geschat zoals dat met HTML kan.

    Ik hanteer deze vuistregel:

    “Gebruik Flash als aanvulling op een website, niet als vervanging van de (goede HTML) website.”

    Onlangs heb ik er een uitgebreide handleiding over geschreven:
    http://www.edwords.nl/handleidingen/zoekmachine-optimalisatie-seo-voor-flash/

Het is niet mogelijk om te reageren.