Bing van Microsoft op 3 juni Live

Facebooktwitterlinkedin

bingDe afgelopen maanden gingen de geruchten al over het internet: Microsoft zou bezig zijn met het opnieuw in de markt zetten van zoekmachine Live Search. Daarbij zou niet alleen de functionaliteit veranderen, maar ook de naam. Gisteren maakte Microsoft officieel bekend dat het inderdaad die plannen heeft. Bing, zoals de nieuwe zoekmachine gaat heten, wordt 3 juni gelanceerd.

Maar is de nieuwe naam het enige wat gaat veranderen? Volgens Microsoft zelf niet. Het bedrijf wil zichzelf opnieuw positioneren in de zoekmarkt, waarbij Bing geen antwoord gaat geven op een vraag die je de zoekmachine stelt. Nee, Bing gaat mensen helpen bij het maken van “complexe beslissingen”. Met andere woorden: geen webpagina’s, maar directe antwoorden.

Wat betekent dit voor SEO/SEA?

De 8% die Live Search momenteel heeft in de wereldwijde zoekmarkt, maakt het vaak oninteressant om te gebruiken als onderdeel van je Search Advertising campagne. De verwachting is (van onder andere onderzoeksbureau Forrester) dat Bing wel eens verandering kan gaan brengen in die eerder genoemde 8% marktaandeel.

Waar zoekmachines momenteel alle pagina’s laten zien die passen bij de opgegeven zoekopdracht, zal Bing slechts 3 resultaten laten zien per subcategorie. Stel dat je zoekt op “Robbie Williams” (want hij schijnt met een nieuw album te komen), dan is het goed mogelijk dat de categorieën “Biografie”, “Video’s”, “Afbeeldingen” en “Muziek” worden weergegeven. Hierdoor zal een SEO campagne zich niet alleen focussen op keywords, maar meer richting het optimaliseren van de content gaan, om terug te komen onder een van de categorieën.

Lees het complete artikel (inclusief video) op Marketingfacts