Breadcrumbs in zoekresultaten; Google maakt site hiërarchie zichtbaar

Facebooktwitterlinkedin

Gister maakte Google bekend dat ze nieuwe functionaliteit gaan toevoegen aan de zoekresultaten: site hiërarchie in de vorm van breadcrumbs. Waar je vroeger altijd in het groen de URL van de pagina bij het resultaat zag staan, is het goed mogelijk dat je nu een breadcrumb structuur te zien krijgt. Het is wel zo dat het niet voor alle resultaten geldt. Google heeft hierin een selectie gemaakt.

Wat betekent dat voor mijn site?

Het directe verschil zal waarschijnlijk niet merkbaar zijn. Wel wordt het belang van het gebruik van breadcrumbs hierdoor verder onderstreept. Er is nu nog een reden om ze te implementeren. Je had natuurlijk altijd al de toegevoegde waarde voor je bezoekers vanuit het usability oogpunt, voor zoekmachines als onderdeel van je website structuur en daar wordt nu nog een derde aan toegevoegd: zoekresultaten (SERPs)

Hoe ziet zo’n resultaat eruit?


SERP Hotelspecials.nl

Waar je voorheen altijd de URL van de pagina in het groen zag, kan het zijn dat deze is vervangen door de breadcrumb structuur van de betreffende pagina.

Opbouw breadcumb: laatste niveau ook laten linken?

Dit is een vraag die ik vaker voorbij zie komen. Als je een breadcrumb toevoegt aan je pagina, zorg je er dan ook voor dat je laatste niveau linkt. Met andere woorden: zorg je voor een link naar de pagina waar je eigenlijk al bent? Verschillende usability experts zijn het er niet helemaal over eens. Hetzelfde geldt overigens voor SEO’ers. Is er toegevoegde waarde om het laatste niveau van je breadcrumb te laten linken? Door deze nieuwe functionaliteit van Google lijkt deze opeens er te zijn gekomen.

breadcrumbs link op laatste item

Doordat de getoonde breadcrumb in de zoekresultaten nu ook links zijn naar de verschillende niveaus binnen de website, is het opeens interessant om op je laatste niveau van je breadcrumb een link te plaatsen. Dit zorgt namelijk voor een extra klikbare link in de zoekresultaten.

Geef eens een voorbeeld?
Stel je hebt een website in kleding en de volgende structuur voor je winterjassen sectie:

www.homepage.nl > Producten > Jassen en Mantels > Peacoat Jack

Als je de standaard breadcrumb zou implementeren, dan zal de productpagina zelf geen link krijgen. Je bent immers al op de pagina. Een link heeft geen toegevoegde waarde. Maar wat nu als Google dit als extra link in de zoekresultaten laat zien? Het is een extra klikmogelijkheid naar je uiteindelijke doel/productpagina. Is dit wat je wilt of ben je juist de verwarring aan het scheppen door deze extra ingang te maken?

www.homepage.nl > Producten > Jassen en Mantels > Peacoat Jack

Hoe dan ook, Google onderstreept hiermee nog maar eens het belang van een goede structuur van je website.

Ow, klein puntje: ben je nu als een gek zoekopdrachten aan het invoeren in Google en zie je nog niet deze breadcrumb-resultaten? Geen nood, Google heeft enkele dagen nodig om dit soort functionaliteit overal uit te rollen. Dus binnenkort ook zichtbaar in jouw zoekresultaten.

Het officiele bericht van Google vind je hier

4 reacties

  • Remco Tolsma 19 november 2009 at 09:21

    Laatste niveau ook laten linken?

    Qua usability kan het denk ik geen kwaad om in de HTML sowieso een link te maken. De opmaak van de laatste links kun je altijd laten afwijken. Wijzig de cursor van de laatste link in ‘default’ en onderstreep de tekst niet. Veel bezoekers zullen het niet als een link beschouwen.

    .breadcrumbs a:last-child {
    cursor: default;

    text-decoration: none;
    }

  • jos 20 november 2009 at 10:19

    Onze webwinkels laten deze structuur ook zien. Erg leuke functie. Wel een vraag/opmerking over de linkjes.
    Als voorbeeld heb ik de zoekopdracht genomen van Hotelspecials. Hierbij staat ‘Hotels Renesse’ ook bij de breadcrumbs. Maar eenmaal op de site aangekomen is ‘Hotels Renesse’ niet klikbaar. Die extra klikbare link wordt dus niet bepaald door een klikbaar element op de website. Of zie ik nu iets over het hoofd?

  • Steven 26 november 2009 at 13:01

    @Remco:
    Vanuit usability standpunt is het juist geen goed idee om de laatste crumb klikbaar te maken. Het opnemen van links naar de huidige pagina veroorzaakt namelijk verwarring. Als ik al op deze pagina ben, waarom kan ik er dan naar toe klikken? Om deze reden is het ook geen goed idee om je logo op je frontpage naar je frontpage te laten verwijzen.

    Ook vanuit SEO-perspectief kan ik me niet voorstellen dat dit ook maar iets toevoegt, een link naar self…

  • Internet Perfect 16 april 2012 at 13:08

    Erg nuttig! Even een vraagje: Hoeveel invloed heeft het op SEO? Er staan dan toch links op een pagerank 7 pagina (Google zoekresultaten)

Het is niet mogelijk om te reageren.