De ins and outs van Google Product Search

Facebooktwitterlinkedin

Al sinds lange tijd is Google aan het experimenteren met een productvergelijker, dan wel het zoeken naar online producten. Deze product zoeker was eerst bekend onder de naam “Froogle”, maar kreeg in 2007 een facelift en ging verder onder de naam Google Product en kreeg een beta label omgehangen. Sinds enkele maanden heeft deze dienst een nieuwe naam gekregen om nog beter in de lijn van de producten van Google te passen. Google Product Search is niet alleen gericht op bezoekers, maar ook op webshops. Deze herlancering brengt nieuwe mogelijkheden met zich mee.

Wat is Google Product Search

Google Product Search is de nieuwste gratis service van Google gericht op zowel gebruikers als webshops. Gebruikers product search gebruiken bij het aanschaffen van een nieuw product. Middels product search kunnen zij zich eerst gaan oriënteren. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat een gebruiker een nieuw koffiezetapparaat wil. Hij/zij typt in dit geval het woord ‘koffiezetapparaat’ in bij product search en krijgt hieruit een overzicht van allerlei verschillende koffiezetapparaten inclusief specifieke informatie over het product. Deze informatie is afkomstig van de verschillende webshops die het product verkopen.

Google Product Search voorbeeld

Prijzen vergelijken

Een andere belangrijke mogelijkheid die Google Product Search biedt aan gebruikers is het vergelijken van prijzen. Zodra er gezocht wordt op een specifiek product zal product search een overzicht geven van de verschillende bedrijven die het product verkopen. Tevens biedt product search hierbij ook een prijsoverzicht. Op deze manier kunnen gebruikers de prijzen van verschillende webshops met elkaar vergelijken en vanuit hier eventueel overgaan tot bestellen van het product. Product Search biedt de mogelijkheid om dit via Google Checkout te doen.

Product Search en webshops

Google Product Search is niet alleen gericht op gebruikers maar ook op webshops. Webshops kunnen namelijk hun producten voor laten komen in de zoekresultaten van Google Product Search. Hiervoor moeten zij eerst een product feed (een feed met het assortiment van hun producten) aanmaken en deze vervolgens aanleveren bij Google Merchant Center. Merchant Center gebruikt deze feed om de verschillende producten van de webshop te indexeren. Zodra er gezocht wordt binnen google.nl op een product, zal Merchant Center binnen de organische zoekresultaten een overzicht tonen van een aantal webshops die dit product aanbieden. In dit overzicht worden de naam van het product, de prijs en het bedrijf die het product verkoopt weergegeven. Het lijkt er op dat het overzicht gebaseerd wordt op basis van relevantie zodat de resultaten zo goed mogelijk overeenkomen met de organische zoekresultaten.

Product Search lijkt een serieuze toevoeging te zijn voor webshops. De afgelopen maand hebben wij een test uitgevoerd op Google Duitsland. Voor een klant hebben wij een product feed aangemeld bij Merchant Center en vervolgens gedurende een maand de resultaten hiervan bijgehouden. De resultaten hiervan waren verbluffend. Niet alleen zagen wij een toename van +15% in het organisch verkeer maar ook een groei in omzet van maar liefst +7%! Dit zijn positieve resultaten die zeker een goed perspectief bieden voor de toekomst.

Wat voor gevolgen heeft Product Search?

Het lanceren van Google Product Search zal een aantal gevolgen hebben. Uit onze test is gebleken dat het zeker een bijdrage zal hebben aan zowel het organisch verkeer als het conversiepercentage van een webshop. Daarnaast zijn wij ook heel benieuwd of de invoering van Product Search tot een soort van prijzenoorlog zal leiden. En wat zullen de effecten zijn op de positie van vergelijking sites? Vragen die hopelijk in de loop van de tijd beantwoord worden.

Google Product Search in Nederland

Op dit moment is Google Product Search alleen officieel gelanceerd in de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk en in het Verenigd Koninkrijk. Verwacht wordt dat Google Product Search ook binnen aanzienlijke tijd in Nederland beschikbaar zal zijn. Hierbij zal eerst alleen gericht worden op consumenten elektronica. Later zal dit uitgebreid worden.

Deze post is geschreven door Matthijs Bruinsma, SEO consultant bij Traffic4u.

3 reacties

  • Mark van Loon 4 november 2010 at 10:03

    Zeker interessant. Vooral voor webshop-leveranciers, hier zouden ze behoorlijke USP vandaan kunnen halen!

    En koffiezetapparaat is een leuk voorbeeld, en dat zou denk ik wel leiden tot prijsvechterij. Maar hoe gaat het bijvoorbeeld als je je orienteerd op wasmachines? Krijg je dan ook andere eigenschappen te zien, zoals installatie, garantie, aantal toeren, e.d.? Want dan zou je je kunnen onderscheiden op andere punten dan prijs alleen.

  • Anne Jan Roeleveld 16 november 2010 at 12:35

    Om even in te haken op de test die jullie gedaan hebben op Google Duitsland, zag je het verkeer uit de organische zoekresultaten inzakken toen Product Search daar werd geintroduceerd? Dus voordat je een feed had toegevoegd aan het Google Marchant Center.

    Die vraag stel ik omdat je vaak, als je op een product zoekt in Google, de Google Product box bovenaan ziet staan. Daardoor worden de andere zoekresultaten verder naar beneden gedrukt en lijkt het me dat je dan ook minder vaak aangeklikt wordt.

  • wouter 6 januari 2011 at 09:52

    Zeker interessant! Waar ik wel benieuwd naar ben zijn de kosten die het voor de adverteerder met zich meebrengt om zijn producten aan te bieden. Ik neem aan dat hier ook een CPC prijs voor berekend wordt? In het artikel staat gratis maar Google zal toch ergens inkomsten vandaan moeten halen anders zal dit op de langere termijn ten koste gaan van de AdWords inkomsten.

Het is niet mogelijk om te reageren.