De zeven hoofdzonden van SEO

Facebooktwitterlinkedin

veelgemaakte-seo-foutenDe zeven hoofdzonden, zoals die worden benoemd door de katholieke kerk, liggen aan de basis van alle andere zonden. Hoogmoed, hebzucht, lust, afgunst, vraatzucht, woede en gemakzucht zijn de zeven grootste zonden die je maar beter niet kunt begaan. Ook op het gebied van zoekmachine marketing kun je een lijst samenstellen van zeven hoofdzonden. Welke dingen moet je absoluut niet doen als je wilt dat je website goed scoort in de zoekresultaten? Voor iedereen die zich pas sinds kort verdiept in zoekmachine marketing hierbij zeven don’ts op een rijtje.

De eerste hoofdzonde: Je gehele website in Flash

Hoewel zoekmachines steeds beter in staat zijn websites die zijn opgebouwd in Flash te indexeren, is simpele HTML-code nog steeds de beste basis voor je website. HTML is eenvoudiger te spideren en de kans dat je hiermee hoger scoort in de zoekresultaten is dan ook vele malen groter. Waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan?

De tweede hoofdzonde: Je blind staren op keywords

Het bepalen van de juiste keywords waarop je als bedrijf of persoon gevonden wilt worden, is uiteraard belangrijk. Maar pas op dat je je niet blind staart op de lijst met keywords die je op een gegeven moment hebt samengesteld. Het is belangrijk deze lijst eens in de zo veel tijd na te lopen en eventueel aan te passen. Daarnaast hebben mensen de neiging zich te veel te richten op brede keywords (lening, tv), waardoor een blinde vlek ontstaat voor longtail keywords (doorlopende lening, philips lcd tv), die uiteindelijk net zo veel – en vaak doelgerichtere – bezoekers kunnen binnenhalen. Zoekmachinegebruikers gaan immers steeds gerichter zoeken. Houd daar bij het bepalen van je belangrijkste keywords rekening mee!

De derde hoofdzonde: Je website vergeten bij te houden

Bij het zoekmachinevriendelijk maken van je website voer je vaak in de eerste stadia een hoop veranderingen door. Als de website eenmaal ‘optimaal’ is, verslapt de aandacht vervolgens. Zonde! Door eens in de zo veel tijd je website helemaal te analyseren, bijvoorbeeld met behulp van Google Analytics, weet je precies wat er goed gaat, en wat minder goed. Zo kun je bijvoorbeeld bijhouden welke keywords goed scoren. Uiteraard is het niet genoeg om je website zo af en toe te analyseren. Op basis van deze analyse moet vervolgens wel actie worden ondernomen!

De vierde hoofdzonde: Overwaarderen van PageRank

veelgemaakte-seo-fouten-pagerankGoogle’s PageRank biedt houvast als maatstaf van de populariteit van je website op het internet. Maar, het is maar een getal, en bovendien een getal dat niet altijd even up-to-date is. Er zijn veel meer factoren bepalend voor de positie van een website in de zoekresultaten. Als je je te veel richt op het bereiken van een hogere PageRank, kan een hoge ranking wel eens aan je voorbij gaan.

De vijfde hoofdzonde: Wél investeren in dure advertentiecampagnes en niet in SEO

Veel bedrijven investeren duizenden euro’s in advertentiecampagnes op internet, maar zijn huiverig om grote investeringen te doen in zoekmachine optimalisatie. Waarom? Advertentiecampagnes zorgen misschien voor veel inkomsten op de korte termijn. Eén goede investering in een zoekmachinevriendelijke website kan echter op de lange termijn zeker net zo veel, en misschien wel meer opleveren.

De zesde hoofdzonde: Forgetting the basics

Het is zo simpel: een unieke title en een goede verdeling van de H1-, H2- en H3-tags en je pagina’s schieten omhoog in de zoekresultaten. Waarom zie je dan toch nog zo veel pagina’s met dezelfde title binnen één website? Ontbrekende H1- en H2-tags? Daarnaast is ook je meta-description erg belangrijk. Niet zozeer om hoog te scoren, maar vooral om bezoekers je website binnen te leiden. Veel mensen weten inmiddels wel dat titles, meta-descriptions en headers belangrijk zijn, maar dit ook in de praktijk brengen blijkt soms toch te veel moeite. (Zie ook: 14 schrijftips)

De zevende hoofdzonde: Je oude website niet migreren

seo-migratieGoogle hecht veel waarde aan de historie van je website. Als je besluit een compleet nieuwe website te maken en je migreert je oude website niet, dan gooi je je met pijn en moeite opgebouwde historie als het ware zo in de prullenbak. Doodzonde! En met een goed migratieplan ook helemaal niet nodig. Het is als verhuizen: dat doe je toch ook niet zonder een verhuisbericht achter te laten?

Geen garanties, wel een solide basis

Een nummer één positie in de zoekresultaten van Google, Yahoo of een van de kleinere zoekmachines is nooit een garantie. Maar door te voorkomen dat je een of meerdere van bovenstaande hoofdzondes begaat, kun je er wel voor zorgen dat je website hoger scoort in de zoekresultaten.

Deze lijst met hoofdzondes is uiteraard niet volledig. Wat zijn verder volgens jullie nog grote zonden op het gebied van zoekmachinemarketing?

Een reactie

Het is niet mogelijk om te reageren.