Google +1 – De Google versie van Facebook 'Likes'

Facebooktwitterlinkedin

Google +1 logo
Vanaf deze week gaat Google zijn eigen versie van de Facebook ‘Likes’ wereldwijd in de zoekresultaten toepassen. De zogenaamde Google +1-knoppen zijn inmiddels in Google.com zichtbaar en verschijnen al af en toe in de Nederlandse resultaten.

Wat is de +1 button?
Google past de zoekresultaten op dit moment al aan op basis van je zoekopdrachten. Klik je een aantal keer naar je website, dan staat plotseling jouw website niet meer op de derde positie, maar op nummer één. Dit is onderdeel van Google Personalized Search.

Met de +1 knop creëert Google een nieuwe manier van zoeken. De +1 knop helpt gebruikers relevante inhoud, zoals een website, een zoekresultaat van Google of een advertentie te ontdekken via personen die hij kent en vertrouwd.

Een bezoeker kan met de +1-knop aangeven wat hij leuk vindt, aanbeveelt of waar hij het mee eens is. Deze knop kun je op verschillende plaatsen tegenkomen; zowel bij Google zelf als op andere sites.
Voorbeeld Google +1

Google heeft de volgende video gemaakt die het één en ander verduidelijkt:

Welk effect heeft +1 op SEO?
Google geeft aan dat de +1 button een signaal is voor het algoritme voor de organische zoekresultaten. De +1 zal, net als andere social platforms zoals Twitter en Flickr, effect hebben op de posities. Google kijkt bijvoorbeeld steeds sterker naar de CTR van een resultaat in de top 10. Als de CTR stijgt door het hebben van +1 aanbevelingen, dan heeft dit een positief effect op de positie. Het is dus mogelijk dat de top 10 posities veranderen op basis van het aantal +1’s dat een website heeft gekregen.

Voor Google is dit bovendien een ideale manier om spammers en websites met weinig toegevoegde waarde uit de resultaten te filteren, bezoekers geven deze websites immers geen +1 waarde.

Welk effect heeft +1 op SEA?
Op dit moment is het nog niet duidelijk hoeveel invloed de +1 knop heeft op een Google AdWords campagne. Google geeft expliciet aan dat de +1 knop geen directe invloed heeft op de kwaliteitsscore of adRank. Het doorklikpercentage (CTR) heeft echter wel een belangrijke invloed op de kwaliteitsscore. En het is aannemelijk dat het aantal +1’s die worden getoond in een advertentie, invloed zullen hebben op de CTR.

Google AdWords campagnes maken veelal gebruik van verschillende, specifieke landingspagina’s. Een campagne met één landingspagina kan hierdoor voordeel hebben ten opzichte van een campagne met verschillende landingspagina’s: Alle +1’s worden in dat geval immers gegeven aan één pagina en deze valt daarmee beter op.

Binnenkort zal de +1 als extra rapportfunctie in Google AdWords worden opgenomen. Deze functie maakt inzichtelijk hoeveel personen op de +1 knop hebben geklikt, hoeveel personen hun +1 hebben ingetrokken en wat de CTR van de +1 knop is.

Welke invloed de +1 knop daadwerkelijk heeft op een Google AdWords campagne is op dit moment niet te zeggen. Vanuit Traffic4u zullen we dit testen en analyseren en waar mogelijk vertalen naar een strategie voor de Search Advertising campagne van onze klanten.

Hoe kan ik de Google +1 button op mijn website implementeren?
Je kunt de +1-knop aan je website toevoegen met behulp een klein codefragment dat je toevoegt aan de pagina’s op je site waar je de +1-knoppen wilt weergeven. Dit kan doormiddel van de volgende code:

<!– Place this tag just before your close body tag –>
<script> (function(d, t) { var g = d.createElement(t),

s = d.getElementsByTagName(t)[0];
g.async = true;
g.src = ‘https://apis.google.com/js/plusone.js’;
s.parentNode.insertBefore(g, s);
})(document, ‘script’);
</script>

<!– Place this tag where you want the +1 button to render –>
<g:plusone></g:plusone>

Traffic4u adviseert bovenstaand script te gebruiken. Dit is een aangepast script wat de performance issues van de standaard code omzeilt. De standaard Google code is hier te vinden.

Hoe kan ik zelf een +1 geven?
Om een +1 te kunnen geven aan een website, moet je een Google account hebben. Je kunt inloggen in je Gmail of Google Analytics of een nieuw Google account aanmaken. Dit kan met ieder willekeurig e-mailadres.
Google +1

Kansen voor +1
De +1 geldt per pagina. Door dezelfde pagina’s voor zowel advertenties als organisch in te zetten, zal de waardering voor die pagina worden versterkt. Hierdoor kunnen de organische posities stijgen.

Web Analytics voor +1
Google heeft nieuwe rapportages aangekondigd voor de +1 knop. Deze zullen via Google Analytics en de Google Webmaster Tools beschikbaar worden gesteld. Je kunt hier meer over lezen in een artikel van collega André Scholten: Google laat +1 knop in Analytics en Webmaster tools zien

Toekomst
Google probeert al geruime tijd hun Social achterstand in te halen. Projecten als Buzz, Orkut en Wave laten zien dat Google echt zijn best doet, maar nog geen grip kan krijgen op concurrent Facebook. De grootste angst van Google, is dat Facebook zich op hun gebied van search gaat begeven.

Google lanceert tegelijkertijd met +1 een nieuwe dienst, genaamd Google +.
Google + heeft een soortgelijk uiterlijk als Facebook, met streaming updates van foto’s, berichten, opmerkingen en andere content van geselecteerde vrienden. Google + heeft de volgende functionaliteiten:

  • Circles (groeperen van vrienden binnen Google + )
  • Sparks (Een zoek-interesselijst om later te lezen of te delen)
  • Instant Upload (foto en video direct delen)
  • Huddle (groepsberichten versturen)
  • Hangouts (videochat)

Meer informatie kun je vinden in de volgende video:

Wat gaat Traffic4u doen?
De komende weken gaan wij onderzoeken wat het effect is van deze nieuwe functie. Wij zullen uiteraard de effecten hiervan delen met onze klanten.

2 reacties

  • xorinzor 30 juni 2011 at 16:17

    Jullie lopen alweer achter, Google+ is inmiddels al uitgebracht waarmee ze hopen Facebook te verslaan, mijn vermoeden: een flop.

  • Bart Leeffers 30 juni 2011 at 16:25

    @xorinzor In het artikel staat dit bij ‘toekomst’ ook genoemd 🙂

Het is niet mogelijk om te reageren.