Google introduceert “similar images” en “news timeline”

Facebooktwitterlinkedin

google-labsZoals Google het zelf omschrijft heeft een werknemer 20% van zijn werktijd beschikbaar voor het ontwikkelen van “het volgende fantastische idee”. Deze goede ideeën worden verder uitgewerkt in het bekende Google Labs. En gisteravond zijn daar twee nieuwe features uitgekomen: “similar images” en “news timeline”.

Google Similar Images Search

Google Image Search is voor de meeste zoekers geen onbekend onderdeel meer: een plaats waar je kan zoeken naar eigenlijk elke mogelijke afbeelding. Maar zoals Google zelf schrijft, kan het soms best lastig zijn om de juiste afbeelding te vinden als je niet goed onder woorden kan brengen wat je zoekt. Similar Images maakt het mogelijk een bepaald plaatje te gebruiken als uitgangspunt om op zoek te gaan naar vergelijkbare afbeeldingen. Als je als gebruiker bijvoorbeeld zoekt op het woord  “Jaguar”, krijgt afbeeldingen van katachtigen als van het automerk. Was je juist op zoek naar het dier, dan kun je op de link “similar images” klikken onder een van de katachtigen. Op die manier worden er geen afbeeldingen meer van het automerk getoond.

Google News Timeline

Naast Similar Images, lanceerde Google gisteravond nog een ander nieuw product: the News Timeline. Timeline laat nieuws zien uit Google News en andere bronnen, waaronder Wikipedia, ingescande kranten, blog en muziek & video. Gebruikers kunnen door de tijd navigeren door op de tijdbalk de juiste tijdsperiode aan te geven. Wil je dus bijvoorbeeld weten in welke films Clive Owen heeft gespeeld? Dan heeft The Timeline een perfect overzicht.

Google Labs opnieuw ingericht

Het is duidelijk dat Google niet stil zit als het gaat om ontwikkeling. Tijd dus om ruimte te maken voor al die innovativiteit waar haar medewerkers mee komen: Google Labs is op de schop gegaan. Het systeem is vanaf de grond af opnieuw opgebouwd en is te vinden op een nieuwe URL: www.googlelabs.com. Daarnaast heeft Google zich erg gericht op ons als zoeker. De nieuwe site moet het nog makkelijker maken om de hersenspinsels van de engineers te proberen en om feedback te geven.

Lees het uitgebreide bericht op Marketingfacts: Google introduceert “similar images” en “news timeline”