Google vertelt: hoe waardevol zijn links in guest blogs?

Facebooktwitterlinkedin

Google bekerLinks zijn een belangrijk deel van elke succesvolle SEO strategie. Google zweert erbij dat goede content vanzelf links aantrekt. Dat is natuurlijk vrij eenvoudig gesteld, het idee moge duidelijk zijn. Daarnaast ga je natuurlijk ook actief linkbuilden. Want hoe komt iedereen toch altijd maar aan die links? Nou gewoon, door te vragen.

Dat kun je op twee manieren doen:

  1. Hey, wil je een link plaatsen?
  2. Hey, wil je een artikel van me plaatsen?

De beloning van gratis content

Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te snappen welke van die twee het beste converteert. Als content king is dan is gratis content, eh, nog beter. Tuurlijk plaatsen blogs graag gratis content, als tegenprestatie willen ze dan wel een link teruggeven. Als bedankje voor je moeite. SEO win-win: jij een nieuw platform om je autoriteit uit te bouwen en een mooie link naar je eigen site, en het blog een mooie kans om op een onderwerp te ranken.

Wat vindt Google van gastbloggen?

Maar wat vinden de zoekmachines nou eigenlijk van deze vorm van betaalde-links-in-natura? Is dat iets waar ze achter staan? Google heeft natuurlijk al signalen gegeven in die richting, door authorship markup op meerdere sites mogelijk te maken. Zo kun je met je bakkes in de zoekresultaten van meerdere sites terecht komen. En de links die je in een guest post plaatst? Welnu, daar heeft Google’s Matt Cutts het volgende over te zeggen:

Samenvatting

Net als bijna alles bij Google geldt ook voor links in guest posts dat common sense de beste leidraad is. Guest posts zijn prima als zowel site als auteur kwaliteit bieden: een uniek verhaal, geschreven uit kennis en inzicht, op een site met autoriteit.

Het wordt wat schimmiger als een ‘uniek’ artikel op 10 verschillende lage kwaliteit blogs terecht komt. Google zegt dat ze die links minder snel zullen willen meetellen (letterlijke quote: “we’ll be less likely to count those links”).

Eigenlijk is het ook nu net als met gewoon linkbuilding: ga voor kwaliteit en uniciteit.

Een reactie

  • Marc 8 september 2015 at 11:03

    Ik denk dat blogs zeker relevant kunnen zijn. Naast de versterking van je organische posities, is het ook een mooi middel om nieuw verkeer aan te trekken. Dan moet je uiteraard wel de juiste keuze voor een blogger maken.

Het is niet mogelijk om te reageren.