Google vertelt: waarom is mijn Pagerank gedaald?

Facebooktwitterlinkedin

Google PagerankGoogle’s Pagerank is jarenlang een heilig getal geweest voor de meeste website eigenaren en SEO‘s. Google vertelde je met dat groene balkje immers precies hoe goed je site eigenlijk was. En het gaf je een mooie indicatie van de kwaliteit van andere sites, waar je wel een link vandaan wilde hebben.

Welnu, de pagerank die je in de Google toolbar ziet is niet actueel, de data wordt hoogstens een paar keer per jaar vernieuwd. Dus als je heel erg op pagerank aanstuurt, dan gebruik je hoogstwaarschijnlijk oude data. Of, zoals Google’s Matt Cutts het zegt: “We don’t want webmasters to get obsessed with Pagerank”, je kunt je tijd volgens Google beter besteden aan goede titels, zoekmachinevriendelijke content, dat soort zaken. Maar goed, dan rest de vraag: waarom daalt die pagerank eigenlijk?

Daling van pagerank

Er zijn meerdere redenen waardoor je pagerank ineens van 5 naar 3 zakt of, nog erger, naar 0.

  1. De enige goede link die je hebt, van een site met autoriteit, valt weg
  2. Je hebt iets raars met je interne linkstructuur gedaan waardoor Google niet meer snapt welke pagina over welk zoekwoord gaat
  3. Er is per ongeluk een noindex tag op je homepage gezet waardoor deze niet meer geïndexeerd wordt
  4. Je hebt duplicate content issues waardoor je content op meerdere plekken terugkomt, bijvoorbeeld met en zonder www
  5. Je verkoopt links die pagerank doorgeven en Google heeft je een penalty gegeven

Matt Cutts noemt bij die laatste overigens expliciet dat de daling “at least in the Google Toolbar” te zien is. De pagerank daling zou in dat geval alleen in de toolbar data te zien zijn. Daarmee suggereert hij dat de pagerank waar Google intern mee werkt anders beïnvloed wordt.

Al deze issues moet je natuurlijk oplossen, maar de laatste is misschien wel de belangrijkste: betaalde links die enkel bedoeld zijn om pagerank doorgeven, zogenaamde dofollow links, zijn in strijd met Google’s webmaster guidelines. Betaalde dofollow links beïnvloeden de zoekresultaten op basis van geld en niet op basis van hoe goed ze zijn, en dat wil Google voorkomen.

Hoe los je die Pagerank problemen op?

In alle bovenstaande gevallen moet je beginnen met het probleem op te lossen. Probeer meer goede links te krijgen, controleer je sitestructuur, los de duplicate content problemen op en verwijder de links waar je geld voor krijgt. Je kunt deze links ook voorzien van een rel=nofollow, daarmee wordt de pagerank niet langer doorgegeven, maar ik zou aanraden om de links in eerste instantie helemaal te verwijderen. Dat is een teken van goede wil. Tenslotte dien je een reconsideration request in. Dit doe je in de Webmaster Tools. Zorg ervoor dat je hierin een duidelijke omschrijving van het probleem geeft, en noem er ook bij welke acties je hebt ondernomen.


Bekijk de video op Youtube

Google vertelt?

Google plaatst regelmatig video’s in het WebmasterHelp kanaal op Youtube. In deze video’s beantwoordt Google engineer Matt Cutts vragen van webmasters uit de hele wereld. De reeks Google vertelt op het Traffic4u blog neemt de meest interessante van die antwoorden en plaatst ze in een Nederlands perspectief met als doel: wat kunnen Nederlandse online marketeers ermee?

7 reacties

  • Index People vermogensbeheer 7 november 2011 at 14:32

    Nuttig artikel, vooral het laatste deel: wat te doen bij een duplicate content. Er waren al langer signalen dat de Pagerank overschat was en wellicht verouderd, welnu is het een feit.

    “Gelukkig” hebben wij er nog geen last van gehad.

  • Jerome 12 december 2011 at 12:23

    Niets is heiligmakend natuurlijk.
    Het is de som van alle delen die tot een succes leiden.
    Het blijft boeiend.

  • Steffen 25 mei 2012 at 13:46

    Ik heb een klant waar de pagerank flink gedropped is maar de resultaten in de zoekmachine juist zijn gestegen. Schiet mij maar lek maar ik hecht weinig waarde aan de PR meer…

  • Piet 23 november 2012 at 05:10

    Aantal collega’s staan met een lagere PR boven mijn site, ik weet dat PR niet meer echt belangrijk is, daarom gebruik ik SEOMoz en focus op DA en PA, maar deze metrics zijn ook veel hoger dan mijn concurrenten, zijn er nog meer metrics die je met tools kunt meten en die van belang zijn?!

  • Riem & Zo 19 maart 2013 at 15:11

    Pagerank is niet heilig maar als andere factoren als inkomende links en unieke content theoretisch gelijkwaardig zouden zijn dan is PR wel van doorslaggevend belang voor je website. Zie het als een positief doelsaldo bij een gelijk aantal behaalde punten.

  • Brandstore Outlet 10 mei 2013 at 16:38

    Wie o wie kan mij vertellen wat een goede pagerank checker is? Ik hbe het idee dat de checkers die ik gebruik wisselend resultaat weergeven?

  • Matthijs Bruinsma 16 mei 2013 at 09:26

    @Brandstore Outlet

    Zelf gebruik ik voor het checken van een PageRank altijd de tool:
    http://prchecker.info/check_page_rank.php.

    Deze toont naar mijn idee een valide PageRank.

Het is niet mogelijk om te reageren.