Google, Yahoo en Live Search introduceren canonical-tag

Facebooktwitterlinkedin

duplicateHet probleem rondom duplicate content is duidelijk. Als je kijkt naar het internet dan stikt het van dubbele pagina’s. Aan de ene kant willen zoekmachines juist die ene bron pagina laten zien en aan de andere kant willen zoekers één resultaat zien. Maar hoe ontstaat deze “duplicate content” dan? Dit kan op verschillende manieren gebeuren, maar wel de meest bekende is dat informatie op verschillende urls te vinden is. Dit kan bijvoorbeeld doordat er variabelen aan de url van de pagina worden toegevoegd of een trackingcode. Op deze manier is een specifieke pagina op een gegeven moment op een hoop verschillende manieren te bereiken.

Dit kan resulteren in een minder goede indexering van je site of zelfs dat de populariteit (link juice) verdeeld wordt over verschillende urls die wel allemaal naar dezelfde pagina leiden. Wat is de oplossing hiervoor?

Canonical-tag

Om dit op te lossen kon soms “quite a pickle” zijn. Maar Google, Yahoo en Live Search hebben de zoek-hoofden bij elkaar gestoken om dit probleem op te lossen: de canonical-tag. Met deze tag kun je aangeven wat de door jou geprefereerde versie van een url is.

sneakershop

Hoe ziet deze tag eruit en hoe werkt deze?

Stel ik heb een schoenensite en deze hippe sneaker is te vinden op de url:
www.sneakerobsession.nl/product.php?sneakid=20

Simpel genoeg. Maar dit hippe zomermodel is ook te bereiken door eerst een categorie te selecteren. In dit geval “Sneakers Zomer”, waardoor onze hippe sneaker ook te vinden is op deze url:
www.sneakerobsession.nl/produkt.php?sneakid=20&categorie=sneakerszomer

En als we dan vervolgens ook nog eens een trackingid meegeven kan dezelfde zomersneaker ook op de url te vinden zijn:
www.sneakerobsession.nl/produkt.php?sneakid=20&categorie=sneakerszomer&trackid=343798347

Door de canonical-tag is het vrij gemakkelijk om richting zoekmachines aan te geven dat deze 3 urls allemaal naar dezelfde pagina verwijzen en dat je dit ook op deze manier in de zoekmachines zou willen terug zien. In de head van duplicate url pagina’s zet je de volgende tag:

<link rel=“canonical” href=“www.sneakerobsession.nl/product.php?sneakid=20” /

Zoekmachines zullen nu begrijpen dat alle 3 urls verwijzen naar de canonical url, zoals aangegeven in de link-metatag.

Alle problemen zijn opgelost!

Nou dat is nog maar net de vraag. Uiteraard is deze tag een goede stap voorwaarts. Deze tag is voor zoekmachines een hint en zeker geen richtlijn. Daarnaast is het nog altijd sterker om een goede interne structuur op te zetten. Dit is ook iets wat Google benadrukt op het webmaster blog, waar overigens verdere vragen over de tag ook beantwoord worden.