Google's nieuwe keywordtool: wat is er veranderd?

Facebooktwitterlinkedin

Enkele dagen geleden heeft Google een nieuwe keyword tool in bèta versie online gezet. De tool heeft een andere lay-out en new and improved functies ten opzichte van het oude hulpprogramma voor zoekwoorden. Ook van de nieuwe tool kun je gebruikmaken zonder ingelogd te zijn op een AdWords account. Hier een overzicht van enkele belangrijke wijzigingen.

Uitgebreide filteropties
Een van de dingen die direct opvalt bij het invoeren van een keyword is de mogelijkheid om nieuw gegenereerde zoekwoorden te filteren. Deze functie bestond weliswaar ook in de oude interface, maar is flink uitgebreid in de nieuwe tool. Je kunt nu bijvoorbeeld aangeven dat je alleen suggesties wilt van zoekwoorden die lokaal of wereldwijd meer dan 100 zoekopdrachten per maand opleveren. Handig, want zo kun je direct woorden uitschakelen waar toch niet op gezocht wordt. Je kunt overigens meerdere filters tegelijk instellen, waardoor je bijvoorbeeld tegelijkertijd woorden met een hoge concurrentie kunt filteren. Daarnaast kun je nu ook aangeven dat je alleen zoekwoorden wilt zien die jouw keyword bevatten.

Mobiele statistieken
Met de huidige opmars van mobiel internet heeft de nieuwe tool ook rekening gehouden.
Zo is er een optie waarmee je alleen de statistieken ziet voor mobiel zoeken. Google geeft aan dat het alleen gaat om zoekvolume kolommen. Daarnaast doet ze nog een andere toevoeging:

Bovendien bevatten de weergegeven statistieken geen gegevens voor smartphones en handheld digitale apparaten met volledige internetbrowsers.

Google brengt dus duidelijk een scheiding aan tussen mobiele browsers en browsers op smartphones en handheld digitale apparaten. Deze laatsten worden namelijk vaak gezien als volwaardige internetbrowsers. Dit is jammer, want in feite gaat het hier ook om mobiel zoeken. Voor een volledig beeld van zoekvolumes van mobile search zou je deze getallen ook willen zien.

 

 

 

 

 

 

 

Screenshot 1: Mobiel zoeken

Zoekaandeel
Een andere interessante nieuwe kolom die kan worden toegevoegd aan de resultaten is het zoekaandeel. Dit getal geeft het percentage van de gevallen aan waarin je website is weergegeven op de eerste pagina met organische zoekresultaten. De gegevens kunnen alleen worden weergegeven voor exacte zoekwoorden en geven uitsluitend de presentaties op Google.com aan voor het getargete land of gebied. Uiteraard moet je voor deze functie wel ingelogd zijn met je AdWords account.

Nog meer filters…
Als Google je eenmaal heeft voorzien van zoekwoordideeën, kun je verder sorteren en keywords die een bepaalde term bevatten in- of uitsluiten. Nemen we bijvoorbeeld het keyword plastische chirurgie, dan zien we dat Google in de linkerkolom suggesties doet voor de in- of uitsluiting van termen als liposuctie en borstvergroting.

Screenshot 2: Filteropties

Dit kan handig zijn wanneer je bijvoorbeeld alleen op zoek bent naar keywords waarin plastische chirurgie voorkomt. Daarnaast zie je in de linkerkolom de mogelijkheid om diverse opties voor zoekwoorden tegelijkertijd aan te vinken. Zo kun je dus zowel het brede als het exacte zoekvolume voor een woord zien en vergelijken.

Lokale en wereldwijde zoekopdrachten
In de keyword tool oude stijl laat Google het lokale zoekvolume van de afgelopen maand zien en het wereldwijde gemiddelde maandelijkse zoekvolume. In de nieuwe tool zie je ook het gemiddelde maandelijkse zoekvolume, i.p.v. alleen dat van de vorige maand. Het voordeel hiervan is, dat je de twee cijfers beter met elkaar kunt vergelijken. Per zoekwoord kun je verder direct doorklikken naar de resultaten in Insights for Search. Hier kun je het verloop van een keyword door de tijd heen volgen.

Handig, maar toch…
Wat vooral opvalt is dat de nieuwe tool veel handige filteropties kent. Je kunt eenvoudig relevante woorden selecteren en ze gemakkelijker met elkaar vergelijken. Helaas zijn er ook nadelen. Zo kun je niet langer een lijstje met eigen keywords invoeren en alleen van die woorden het zoekvolume zien. De nieuwe tool geeft in alle gevallen suggesties; deze functie kun je niet uitschakelen.

Verder krijg je wanneer je niet ingelogd bent met een AdWords account slechts maximaal 100 suggesties. In de oude situatie waren dit er (veel) meer. Toegegeven, daar zaten vaak veel onbruikbare termen tussen, maar over het algemeen is deze beperking toch jammer.

Wat vinden jullie van de nieuwe Google Keyword Tool?

Update:
Ik werd er door een collega op gewezen dat er wel degelijk een mogelijkheid bestaat om alleen zoekvolumes van zelf ingevoerde keywords te zien (dus zonder de suggesties). Hiervoor dien je het keyword tussen aanhalingstekens te plaatsen. Om vervolgens jouw keyword en de bijbehorende gegevens te zien, vink je alleen het woord met aanhalingstekens aan in de linkerkolom met filters.

4 reacties

  • Annelies 21 april 2010 at 15:51

    Hm, het lijkt me niet zo handig dat je niet zelf woorden kunt invoeren. Ik ben toch wel gesteld op die functie. Een website erdoor halen levert niet altijd op wat je wilt, omdat het om oude content gaat die je juist wilt verbeteren qua vindbaarheid. Overigens is Google geen ‘ze’, (“Daarnaast doet ze nog een andere toevoeging:”) dat is alleen vrouwe Justitia, en dus doet “google nog een andere toevoeging”.

  • Carolien 21 april 2010 at 15:54

    @ Annelies: dank voor je reactie. Je kunt alleen zelf nog wel zoekwoorden invoeren, alleen krijg je er nu standaard andere suggesties van Google bij. Deze suggesties kun je niet meer uitschakelen, zoals dat wel kon bij de oude tool. Als je dus zelf een lijst gemaakt hebt, waarvan je de zoekvolumes wilt weten, moet je je eigen woorden er zelf tussenuit filteren…

  • Robert 22 april 2010 at 19:25

    Ik vind het wel duidelijker en overzichtelijker ogen zo. Zal eens wat uit gaan proberen

  • Anja 18 juli 2013 at 09:01

    Ik ben er wel tevreden over. Bij het invoeren van zoekwooren, in mijn geval “telefoonservice” krijg ik nu ook een hele reeks suggesties. Blij mee.

Het is niet mogelijk om te reageren.