Haal meer uit een online persbericht

Facebooktwitterlinkedin

persberichtenJaarlijks worden miljoenen persberichten verstuurd, maar verreweg het grootste deel belandt direct in de ‘digitale prullenbak’. Dit komt vooral door de manier waarop de berichten zijn geschreven en worden verstuurd. Toch is nog niet alle hoop verloren. Integendeel, een goed geschreven online persbericht zorgt niet alleen voor gratis publiciteit, maar biedt veel meer kansen. Hier enkele tips van Greg Jarboe (SEO-PR) en Debra Mastaler (Alliance-Link) over de optimalisatie van persberichten.

Richt je persbericht op 2 à 3 ‘key’ termen

Volgens Jarboe begin je bij het schrijven van een persbericht met een keyword onderzoek:

“Conduct keyword research to find two or three relevant terms that your target audiences are likely to use for a (news) search. Edit your press release – particularly the headline and first few sentences – and make sure that it actually includes your target terms.”

Om keywords te vinden waar veel op wordt gezocht, kun je de Google Keyword Tool gebruiken. Verwerk de keywords in de titel, de eerste zinnen en in tussenkopjes.

Vind journalisten, blogs en websites

Als een persbericht niet interessant of relevant is voor een journalist of blogger zal hij je bericht niet plaatsen en wekt je e-mail alleen maar irritatie op. Stuur het bericht daarom gericht naar mensen of sites die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Mastaler legt uit hoe je relevante journalisten, blogs en websites vindt. Bepaal eerst een keyword voor je persbericht (bijvoorbeeld relatiegeschenk). Zoek dan in zoekmachines op de combinatie: journalist + keyword, website + keyword, blog + keyword, etc. Nog een tip van Mastaler, wil je dat een journalist schrijft over een nieuw product? Stuur het dan gratis mee. De kans is dan veel groter dat iemand de moeite neemt om er over te schrijven.

Een geoptimaliseerd online persbericht kan zorgen voor:

  • Gratis publiciteit
  • Zichtbaarheid in zoekresultaten op belangrijke keywords
  • Meer resultaten op bedrijfsnaam
  • Vergroting populariteit van de website door links op te nemen naar de website

Gemak dient de mens: versturen van persberichten

Een veelgemaakte fout bij het versturen van persberichten is het meesturen van het bericht in een pdf-document. Je wilt het voor de ontvanger zo eenvoudig mogelijk maken om je bericht te plaatsen. Kopiëren vanuit een pdf-document gaat vrij moeizaam. Zet foto’s en tabellen liever ook niet in een bijlage, maar plaats een link in de e-mail naar de plaats op je website waar de foto staat.
Lees ook deze praktische tips over persbericht optimalisatie.

Persbericht optimalisatie door Traffic4u

Traffic4u heeft een SEM content team dat gespecialiseerd is in het schrijven van geoptimaliseerde teksten die goed leesbaar zijn voor bezoekers en goed te indexeren zijn door zoekmachines. We beschikken over kennis met betrekking tot de juiste online kanalen waar het bericht geplaatst kan worden en weten we hoe het bericht het best verstuurd kan worden.

Wij ondersteunen onze klanten bij persberichtoptimalisatie door:

  • De content van een uit te geven persbericht te redigeren en te optimaliseren voor zoekmachines;
  • Ondersteuning te bieden bij het verspreiden van het bericht;
  • Actief mee te denken over onderwerpen waar veel op wordt gezocht of waar op het gebied van SEO nog winst te behalen valt.

Daarnaast kunnen we ook het hele proces verzorgen door het persbericht te schrijven en de verspreiding te verzorgen.