Hoe word ik populair? 10 aandachtspunten bij linkbuilding

Facebooktwitterlinkedin

Populariteit is erg belangrijk op het internet. Om gezien te worden in de zoekmachines, is het van belang om veel “vriendjes en vriendinnetjes” te hebben op het web. En het is natuurlijk nog beter voor de populariteit als deze “vriendjes” zelf ook geliefd zijn. Een beetje zoals het vroeger op school werkte, zeg maar.

Maar hoe wordt u “de leukste van de klas” op het immense, wereldwijde web? Populariteit wordt door zoekmachines afgemeten aan de inkomende links die een website heeft. Linkbuilding biedt uitkomst in tijden van populariteitsdaling of erger nog, wanneer u het “sulletje van de klas” bent. Zorg voor zo veel en vooral zo relevant mogelijke linkaanwas naar uw website en uw linkpopulariteit zal groeien.

Hieronder de 10 belangrijkste aandachtspunten bij linkbuilding. Waar moet u op letten bij het opbouwen van populariteit?

  1. Aantal en kwaliteit inkomende links
    Vaak wordt gedacht dat als men maar vooral veel inkomende links heeft, de PageRank, de posities en de bezoekersaantallen van de website vanzelf stijgen. Helaas gaat die vlieger niet op. Kwaliteit van de inkomende links is minstens zo belangrijk, zo niet het belangrijkst. Maar wat is kwaliteit? Dat hangt af van meerdere factoren. Denk bijvoorbeeld aan de kwaliteit van de linkpagina en de omringende content van de link.
  2. PageRank vs. bezoekersaantallen
    Linkbuilding heeft een tweeledig doel. Het dient natuurlijk om meer bezoekers naar uw website te trekken en daarnaast ook om de PageRank en populariteit voor de zoekmachines te verhogen. Het eerste doel wordt soms nog wel eens vergeten en bovendien wordt de waarde van PageRank vaak overschat. Houd altijd in uw achterhoofd dat linkbuilding in de eerste plaats dient voor menselijke bezoekers en niet voor zoekmachines.
  3. Online community
    Toon uw autoriteit en laat zowel bezoekers als zoekmachines zien dat u tot een community behoort. Sterker nog, dat u de leider van die community bent. Hoe meer aanzien, hoe meer links. Beweeg u dan ook regelmatig actief binnen uw community; laat uzelf zien. Denk aan bloggen, deelname aan forumdiscussies, nieuwsberichten, etc.
  4. Universal Search
    Zoekmachines koppelen steeds vaker data uit verschillende verticale zoekmachines met elkaar. De samenstelling van de zoekresultaten pagina’s verandert. Dit heeft tot gevolg dat ook de wijze waarop u met uw website goede posities krijgt, verandert. Richt u dan ook op de nieuwe bronnen waaruit de zoekmachines putten. Denk bijvoorbeeld aan YouTube, Flickr, Nieuwssites, Google Maps, etc. Zorg dat u ook daar gezien wordt als organisatie.
  5. Online concurrentie
    Individuele linkpopulariteit is af te meten aan de online concurrentie en uw eigen positie binnen de branche. Als u in vergelijking met uw online concurrenten niet competitief bent, dan is het aan te raden te werken aan linkbuilding. Vergis u overigens niet, online concurrenten kunnen nogal verschillen van offline concurrenten. Richt u dan ook voornamelijk op uw “online klasgenoten” om uw positie te bepalen.
  6. “Foute” links
    Links die verkregen zijn door uitwisselingsprogramma’s of door de aloude linkfarms, zijn per definitie fout. Maar ook betaalde links kunnen fout zijn. Links kopen en verkopen wordt door zoekmachines geaccepteerd, mits het gebeurt voor advertentiedoeleinden en ze duidelijk worden voorzien van het stempel betaald. Plaats bijvoorbeeld een “rel=nofollow” in de < a >-tag van deze betaalde links en u bent weer vriendjes met Google.
  7. Linktekst
    Linktekst is erg belangrijk voor zoekmachines. Aan de hand van de linktekst bepaalt de zoekmachine waarover een pagina gaat. Het veelgebruikte “Klik hier” is dan ook sterk af te raden; tenzij u natuurlijk een interessante pagina over klikken hebt geschreven, maar dat zal in 99,9% van de gevallen niet het geval zijn. Gebruik in de linktekst het onderwerp van de pagina waarnaar u linkt. Help de zoekmachines een handje en vertel ze waar uw pagina over gaat.
  8. Technische obstakels
    U wilt uiteraard dat zoekmachines uw zorgvuldig opgebouwde links kunnen volgen. Ruim technische obstakels daarom, waar mogelijk, zo veel mogelijk uit de weg. Dus plaats geen links in JavaScript, in een Flashbestand of in een Redirect. En zorg natuurlijk dat de pagina waarop u een link plaatst, zelf ook geïndexeerd wordt door zoekmachines.
  9. Creativiteit
    Er zijn natuurlijk onnoemelijk veel locaties om een link te verkrijgen op het web. Wees creatief en u zult weinig moeite hebben geschikte plekken te vinden om vriendjes te maken. Startpagina’s zijn een gemakkelijke eerste bron om aan te boren, maar wie een beetje inventief is, zal ook de locaties kunnen targetten die wat meer kwaliteit en inhoud bieden. Samenwerkingspartners, branche websites, blogs, niche informatie directories en ga zo maar door. Varieer, wees aardig en beleefd en uw populaire netwerk groeit als kool.
  10. Linkbaiting
    In plaats van actief op zoek te gaan naar linklocaties, kunt u ook content creëren waar andere mensen maar al te graag uit zichzelf naar willen linken. Spannende achtergrondartikelen, een interessante prijsvraag of grappige extraatjes; allemaal goede triggers voor linkbait. Bedenk een ludieke campagne en de kans is groot dat mensen deze informatie met elkaar willen delen en dus doorsturen of erover schrijven. U kunt daarbij natuurlijk uw potentiële doelgroep een handje helpen door ze (bijvoorbeeld door een persbericht) attent te maken op de leuke, nieuwe content.

Kan de populariteit van uw website ook wel een boost gebruiken? Gebruik deze aandachtspunten dan als een opstapje om uzelf kenbaar te maken aan uw “klasgenoten”. En wie weet bent u straks wel de populairste van de klas…

2 reacties

Het is niet mogelijk om te reageren.