Maak optimaal gebruik van Flickr in zes stappen

Facebooktwitterlinkedin

google-flickrGoogle is gek op social media sites. Iedereen die een Facebook-, Vimeo- of Twitteraccount heeft weet dat inmiddels. Want voor de gemiddelde ego search komt een hoop van dat soort profielen bovendrijven. Dat is natuurlijk erg prettig, want wie wil nou niet de zoekresultaten domineren op zijn eigen naam? Zolang je die profielen een beetje netjes houdt levert dat de beste online PR op die je maar kunt wensen.

Google is ook gek op Flickr. Dat is natuurlijk logisch, aangezien Flickr steevast in het rijtje social networks voorkomt. Maar van al die communities is Flickr wat mij betreft één van de minst bewerkelijke om bij te houden. Iedereen maakt immers foto’s, of het nou met een Canon EOS 50D is of met een iPhone. Af en toe een foto uploaden kost je in ieder geval minder tijd dan constant de “online buzz” bijhouden. Maar hoe maak je nou maximaal gebruik van de mogelijkheden die Flickr je biedt om goed te scoren met je profiel en je foto’s?

Stappenplan voor Flickr

Om je foto’s en daarmee uiteindelijk je profiel beter te laten scoren in de zoekresultaten moet je met een aantal zaken rekening houden. Want voor niets gaat de zon op en vergeet niet dat je op Flickr en andere fotosites enorm veel concurrentie hebt. Een beetje hulp kan daarom geen kwaad.

Flickr optimalisatie

De foto zelf: keywordonderzoek

Flickr Groups Keywords Je optimalisatieproces begint al bij het nemen van de foto. Wat ga je vereeuwigen? Wat willen de mensen zien? Dat klinkt vreemd, totdat je bedenkt dat er waarschijnlijk meer gezocht zal worden op foto’s van gecrashte auto’s dan op foto’s van je laatste familiefeest (afhankelijk van je familieleden natuurlijk). Dus feitelijk begint je shoot al met gedegen keywordonderzoek. Kijk bijvoorbeeld wat de meest bezochte groups binnen Flickr zijn. Flickr houdt zelf een lijst bij van wat ze zelf “Groups we’ve noticed” noemen. Als je afbeelding hierin zit ben je natuurlijk spekkoper.

De titel: keywords baby, keywords!

Zoals altijd geldt ook voor je Flickr foto’s dat je goede titels moet gebruiken. De titel is vaak het eerste wat mensen zien in de zoekresultaten. Die moet relevant zijn, voorzien van de juiste keywords. DSC0069.JPG is doorgaans niet de meest verleidelijke titel. “Mogwai Live” is al een stuk relevanter maar nog steeds niet genoeg. Wil je echt goed gevonden worden dan zul je specifiek moeten zijn: “Mogwai live in De Oosterpoort Groningen, The Netherlands, November 1 2008” dekt de lading veel beter. Vergeet niet dat de titel ook wordt gebruikt als interne linktekst binnen Flickr, dus hoe relevanter je titel is, hoe beter.

De beschrijving: Content is king!

De volgende stap is om een goede beschrijving bij je foto te maken. Want de description is de content waarop de fotopagina kan gaan ranken. Ook hier moet je je keywords zorgvuldig verwerken in een lekker leesbare omschrijving. Voorts biedt Flickr de mogelijkheid om links toe te voegen. Maak hier ook gebruik van, link bijvoorbeeld naar de review die je geschreven hebt van het concert waar je de foto genomen hebt. De links worden weliswaar voorzien van een nofollow maar vergeet niet dat ze je ook direct bezoek kunnen opleveren.

Tags: semantiek en structuur

Web 2.0 zag de geboorte van tagging. Het idee om content in te delen op basis van steekwoorden, tags, is eigenlijk heel logisch. Je brengt structuur aan door een verzameling gerelateerde items te groeperen. Ook Flickr maakt gebruik van tagging. Het toevoegen van tags zorgt ervoor dat je foto op de verschillende tagpagina’s te zien zal zijn. Deze overzichtspagina’s scoren bijzonder goed in Google, zoals je ook kunt zien in het screenshot bovenaan deze post. Als je op Flickr tags wilt toevoegen die bestaan uit meerdere woorden is het raadzaam om aanhalingstekens te gebruiken: “Oosterpoort Groningen”. Doe je dat niet dan worden de termen aan elkaar geplakt. Ook dat kan trouwens interessant zijn, getuige het feit dat de tagpagina “5thavenue” al gauw 13.000 foto’s bevat.

Flickr groups: intern linkbuilden

Je kunt je foto’s op Flickr toevoegen aan groepen. Er zijn vele verschillende te vinden, gebaseerd op gemeenschappelijke kenmerken van foto’s. En als je vindt dat jouw foto niet past binnen de bestaande groepen dan maak je een nieuwe aan. Andere gebruikers kunnen dan hun eigen foto’s toevoegen. Zo ontstaat een soort van micro-community binnen Flickr. Groups lijken wat dat betreft wel wat op tags, met als verschil dat je je foto actief aan groepen moet toevoegen. Kies hiervoor overigens wel relevante groepen. Zie het als intern linkbuilden.

Rechten: all rights reserved? Wrong!

Flickr license type kiezen Als je een foto toevoegt aan Flickr zal er automatisch een licentie worden gekoppeld aan de foto. Op basis van die licentie kun je dus zelf bepalen wie jouw foto waarvoor mag gebruiken. Om ervoor te zorgen dat je foto zoveel mogelijk verspreid wordt kies je voor het type “Creative commons”. Op die manier kan iedereen je foto’s gebruiken. Als je foto goed genoeg is kan je dat weer extra inkomende links opleveren. En het is ook nog eens goed voor je karma!

Flickr: een afbeelding in plaats van duizend woorden

Flickr is een interessante manier om aan linkbuilding te doen. Daarnaast levert het je een extra positie in de zoekresultaten op. Het biedt ten slotte een uitstekende plek om aan image building te doen: je Flickr fotostream zegt veel over wie je bent.

De optimalisatietips voor Flickr op een rijtje:

  • Verricht keywordonderzoek alvorens je een foto maakt.
  • Verzin een relevante, keywordrijke titel.
  • Gebruik de description om tekstuele content toe te voegen. Plaats links.
  • Voeg relevante tags toe.
  • Plaats je foto in relevante groups.
  • Get it out there: Creative Commons

Dit artikel is geïnspireerd door de presentatie die Michael Gray alias Graywolf gaf in de sessie Give it Up: White Hat Edition tijdens de SMX East 2008 in New York.

2 reacties

Het is niet mogelijk om te reageren.