Neem een monopoly op je zoekresultaten

Facebooktwitterlinkedin

monopolySteeds vaker zie ik de vraag voorbij komen of je nu daadwerkelijk een blog moeten opzetten naast je reguliere website. En als je hier dan wel voor kiest, moet je dan de content in de blogs gaan optimaliseren voor zoekmachines? Als SEO consultant roep je dan uiteraard “ja!”, maar de bedenkingen zijn legitiem: ben ik dan mijn eigen resultaten dan niet aan het kannibaliseren?

“Gaan deze contentrijke blogs dan niet concurreren met mijn andere zoekresultaten?”. Goede vraag. Zolang als de door jou gestuurde onderdelen kwalitatief verkeer naar je website opleveren of de conversie zelf kunnen afhandelen, is er eigenlijk niets aan de hand.

Je zou het kunnen vergelijken met monopoly: hoe meer huisjes je in verschillende straten hebt staan, hoe meer geld je binnen krijgt. Sterker nog: met het plaatsen van kwalitatieve content op Flickr, YouTube, Facebook en andere sociale netwerken kun je pas echt beginnen met het domineren van de zoekresultaten. En aangezien foto’s en video’s steeds meer gewaardeerd wordt door zoekmachines, wil je hier natuurlijk als eerste gebruik van maken (voordat je concurrenten het doen).

Maar hoe creëer je kwalitatieve content? Doe bijvoorbeeld een combinatie van een klein keyword onderzoekje (Google Trends) en combineert dit met een vraag die je hebt gekregen van een klant. Door de vraag de generaliseren creëer je kwalitatieve content. Als je vervolgens de vraag kan beantwoorden door het linkje naar je weblog te sturen, ben je ook bezig je bezoekers uit te breiden op je weblog.

Owja, en vergeet niet de links die je plaatst keyword rijk te maken!