Personalized Search in Google voor iedereen

Facebooktwitterlinkedin

Afgelopen vrijdag maakte Google het volgende bekend: “vanaf vandaag gaan we zoekers nog beter helpen bij het verkrijgen van goede zoekresultaten door Personalized Search wereldwijd in te zetten voor ook niet ingelogde gebruikers. Als je nu zoekt met Google, kunnen we je nog meer relevante resultaten tonen”.

Met andere woorden: de zoekopdrachten die je nu met Google doet, zullen gepersonaliseert worden. Daarvoor hoef je dus niet meer ingelogd te zijn. Maar hoe weet je dat je zoekresultaten aangepast worden aan je zoekgedrag? Rechts bovenin verschijnt “aanpassingen weergeven”.

aanpassingen weergeven, Google Personalized Search

Wat is personalized search nou precies?

Er zijn zeer uitgebreide (engelstalige) uitleg is hier te vinden, maar op kort komt hier op neer: door te kijken naar waar je als zoeker op klikt in de zoekresultaten, leert Google welke sites/resultaten jij het liefst aanklikt. Als je bijvoorbeeld vaak zoekt en klikt op resultaten van Bol.com, dan zal Google weten dat jij Bol.com een relevant resultaat vindt. Hierdoor zullen de resultaten van Bol.com een boost krijgen en vaker terug komen bij zoekopdrachten.

Wel goed om te onthouden: de resultaten zijn custom made voor elke zoeker individueel. Het is dus niet zo dat iedereen opeens meer resultaten van Bol.com gaat zien. Als ik selexyz beter vind, zullen resultaten van selexyz bij mij vaker terug komen.

Zijn nu de andere rankingfactoren verdwenen? Totaal niet! Dit geldt nogsteeds. Stel dat ik op zoek ben naar een vliegtickets naar Londen, dan is Bol.com uiteraard niet relevant. Maar als ik het laatste boek uit de Millennium triologie online wil kopen, kunnen mijn persoonlijke voorkeuren Bol.com net het top10 resultaat geven.

2 versies van personalized search

Met het lanceren van deze vorm van personalized, zijn er nu 2 versies: ingelogde en uitgelogde personalized search resultaten. Of beter gezegd: historie van je klikgedrag. Maar waar zit het verschil?

Niet ingelogde historie
Als je niet ingelogd bent, heeft Google een idee dat er een specifieke browser is geweest die bepaalde zoekopdrachten heeft gedaan. Daarnaast wordt bijgehouden welke resultaten in de browser geklikt zijn. Maar het is niet mogelijk om deze historie te bekijken, voor niemand. De historie wordt 180 dagen bewaard en daarna verwijderd. Zoekopdrachten langer dan 180 dagen geleden, worden simpelweg vergeten. Goed om te realiseren: voor Google ben je slechts een browser. Google heeft geen idee welke persoon deze gebruikt. Ga je achter een andere computer zitten of gebruik je een andere browser, dan is de historie al niet meer te gebruiken.

Ingelogde historie
Als je ingelogd bent, weet Google dat een specifieke Google gebruiker gebruikt maakt van Google diensten. Alle acties die deze gebruiker doet, worden opgeslagen in je historie. Dit staat los van de computer waar je op werkt of browser die je gebruikt. Je bent immers ingelogd! Deze informatie kan door de gebruiker op elke moment worden bekeken en je hebt de mogelijkheid om selectief info te verwijderen.

Je kunt het uitzetten

Zoals het met een duur woord heet, is deze functie “opt-out”. Je kunt er dus voor kiezen om deze persoonlijke zoekresultaten uit te zetten.

webgeschiedenis, Google Personalized Search

In de bovenstaande afbeelding is te zien dat mijn zoekgedrag wordt opgeslagen. De menu optie “webgeschiedenis”, gaat naar een pagina waar ik de mogelijkheid heb om deze optie uit te zetten.
Nog een voorbeeldje: stel ik zoek op “New York”, omdat ik informatie wil over de stad zelf. Als ik vervolgens op algemenere term als “vakantie” of “vliegticket” zoek, zal mijn webgeschiedenis er voor zorgen dat ik resultaten te zien krijg van vliegtickets en vakanties naar New York.

Tot zover goede rankings

Ik zag gister de reacties op Twitter al voorbij komen: “Rankings are dead! Geen zoekresultaten pagina zal meer hetzelfde zijn. Je krijgt alleen nog maar resultaten te zien die jij leuk vindt. De complete diversiteit van resultaten is verdwenen”. Volgens Google zelf is dit niet waar. Uiteraard zal een deel van je resultaten aangepast worden op je zoekgedrag, maar dit zal per zoekopdracht verschillen. Diversiteit is belangrijk in de resultaten voor Google, dus dit zal ook zo blijven.

Wat betekend dit voor SEO?

Deze webgeschiedenis/personalized search optie geeft natuurlijk andere resultaten dan voorheen. Een top 10 positie is niet alleen meer optimalisatie op technisch niveau, maar ook: hoe zorg ik ervoor dat een zoeker mijn resultaat klikt. Het hebben (en kunnen schrijven) van goede content en bijbehorende keyword strategie is ook hierbij heel belangrijk! En daarnaast wellicht een goede social strategie. Interactie met je doelgroep kan iemand net het zetje geven om op jouw resultaat te klikken ipv op die van je concurrent.