Praktische tips voor persberichtoptimalisatie

Facebooktwitterlinkedin

krantEen persbericht is van oudsher een populair middel om publiciteit te creëren. Online persberichten kunt u optimaliseren zodat u niet alleen publiciteit creëert, maar ook de linkpopulariteit van uw website vergroot en meer inzicht krijgt in de online community. In dit artikel vindt u een aantal praktische tips om meer uit uw persbericht te halen.

1. Bedenk en schrijf een goed persbericht

Het klinkt simpel, maar er zijn veel factoren die je hierin mee moet nemen. Voorbeelden:

  • Schrijf uw bericht voor uw klanten. Persberichten worden online door iedereen gelezen, terwijl vroeger alleen journalisten persberichten ontvingen.
  • Gebruik ook kleiner nieuws voor een persbericht. Het hoeft geen wereldnieuws te zijn, als het maar nieuwswaardig is.

Een uitstekend artikel van Nienke Becker dat hier dieper op ingaat, is te vinden op Frank Watching.

2. Optimaliseer uw persbericht

vergrootglasEen online persbericht moet niet alleen goed leesbaar zijn voor menselijke bezoekers, ook zoekmachines moeten het bericht kunnen interpreteren en indexeren. Lees onderstaande tips voor het zoekmachinevriendelijk maken van het bericht.

  • Bepaal het belangrijkste keyword van uw onderwerp. Zoek uit welke woorden mensen gebruiken bij het zoeken naar informatie over het onderwerp van het persbericht. Door het belangrijkste keyword te gebruiken in de titel, tussenkopjes en de tekst (niet overmatig uiteraard), zorgt u ervoor dat het bericht vindbaar wordt voor gebruikers van Google.
  • Gebruik tools als Google Trends en Google Insights om keywords met elkaar te vergelijken.
  • Plaats in het bericht een link naar uw website met een goede linktekst.
  • Eventueel kunnen we ook helpen bij het schrijven.

3. Zorg voor een goede bron voor het bericht

De bron van het persbericht moet op uw eigen website te vinden zijn. Maak bijvoorbeeld een pagina voor het persbericht in een persgedeelte op uw website. Hierdoor kunt u op bijvoorbeeld social nieuws websites verwijzen naar de pagina van het persbericht op uw eigen website.

Maak gebruik van het voordeel dat u zelf de bron van het bericht beheert door deze HTML zoekmachinevriendelijk te maken:

  • Gebruik de juiste HTML headers.
  • Plaats, indien mogelijk, een deeplink in de tekst naar een pagina binnen uw website.
  • Zorg voor een goede HTML title en meta-description.

4: Gebruik een traditionele perslijst

Old school persberichtverspreiding verloopt via een perslijst met contacten. Bij online persberichtverspreiding vormt de perslijst nog steeds de basis voor het verspreiden van het persbericht.

5: Plaats het bericht zelf op (social) media

socialsEen voordeel van het online verspreiden is dat je niet alleen afhankelijk bent van plaatsing door derden. Veel social media sites bieden de mogelijkheid om zelf een bericht te plaatsen. Belangrijke sites:

6: Vind relevante blogs

Zoek blogs die schrijven over uw vakgebied / type product / dienstverlening. Probeer in contact te komen met de bloggers en vraag of ze het persbericht willen plaatsen of een artikel willen schrijven naar aanleiding van uw bericht. Vraag ook of ze terug willen linken naar de bron van uw bericht of naar uw website.

Tip: gebruik tools als Google blog search om relevante blogs te vinden.

7: Monitor de resultaten

google-blog-searchOntzettend belangrijk is het monitoren van de resultaten van het persbericht. Zaken waarop u kunt monitoren:

  • Hoeveel sites plaatsen het bericht?
  • Waar is het bericht geplaatst?
  • Hoeveel inkomende links creëert het bericht?
  • Hoeveel bezoek krijgt u vanaf verwijzende sites waar het bericht geplaatst is?
  • Hoeveel bezoekers komen op de bron van het persbericht binnen?

Tools om deze zaken te meten:

  • Een web analytics pakket;
  • Buzz tools zoals twingly, Google alerts, Google blog search;
  • Backlink checkers zoals Yahoo Site Explorer;
  • Google.

8: Vind nieuwe plaatsen

Houd een lijst bij van websites die het bericht hebben geplaatst. Vaak wordt een persbericht na plaatsing overgenomen door andere websites die het bericht kopiëren en plaatsen.

Deze lijst van websites kunt u bij een volgend persbericht gebruiken om nog meer websites aan te schrijven, waardoor het bereik van uw volgende bericht groter zal zijn.