SEO rankings meten met Google Analytics II

Facebooktwitterlinkedin

Aan het begin van dit jaar heb ik een uitgebreid artikel op Yoast.com geschreven over het doormeten van je SEO keyword rankings door middel van Google Analytics. En nu is het tijd voor de follow-up voor een nog preciezere meting.

Het ‘oude’ filter was in staat om achter elk zoekwoord de pagina te plaatsen waar het geklikte zoekresultaat zich bevond. Zo kon je makkelijk zien op welke pagina’s bepaalde woorden bij de diverse bezoekers hebben gestaan (getal delen door 10 en er 1 bij optellen, 10 = pagina 2, 20 is pagina 3, enz):

rankings-example

Deze methode houdt direct rekening met invloeden als personalised search en local search, de exacte pagina waar je site bij de bezoeker op het scherm staat wordt doorgegeven. betrouwbaardere ranking methodes zijn er eigenlijk niet. Alleen het grote nadeel is dat alleen woorden op pagina 2 en 3 interessant zijn omdat je die met een klein beetje moeite omhoog zou kunnen krijgen. Van de woorden die al op pagina 1 staan wil je eigenlijk de exacte positie weten, want er zit nogal wat verschil tussen plek 1 en 10.

Van pagina’s naar posities meten

En het moment dat we dat kunnen meten is nu aangebroken. Google is op dit moment een AJAX versie van zijn zoekmachine aan het testen hier in Nederland. Deze test liep al een tijd in Amerika maar is nu ook over komen waaien, en dan in eerste instantie alleen voor Firefox gebruikers. Je kunt aan de URL van het zoekresultaat zien of je ook in de testversie zit (let op het hekje (#)):

http://www.google.nl/#hl=nl&q=voorbeeld&meta=&fp=78aea10fce9b5d19

Wanneer men op de resultaten in deze nieuwe versie klikt wordt de exacte positie waar een site zich bevond meegegeven. Anders dan eerder verwacht werd wordt de nieuwe zoekmachine dus alleen maar interessanter bij het doormeten van zoekwoorden. Vervolgens kun je met je eigen Google Analytics deze posities achter het zoekwoord plaatsen waardoor je deze rapporten kunt maken:

rankings-example2

Je kunt nu per zoekwoord exact zien op welke positie je site heeft gestaan in de Google resultaten op het moment dat de bezoeker er op klikte. Zo kun je ook voor enkele zoekwoorden het verloop qua positie zien over een bepaalde periode. En mocht je site op een bepaald woord ongeveer op plek 30 staan maar hebben heel veel mensen je site in Google gebookmarked (zie groene pijl):

t4u-example

Dan kun je dat nu ook terug zien in de statistieken omdat achter het zoekwoord nu zowel positie 1 staat als ongeveer 30.

De Google Analytics filters

De volgende filters zijn nodig om de posities door te kunnen meten (let op, nog niet elke Nederlander ziet de nieuwe Google zoekmachine):

Alleen het organische verkeer meten:

ranking1

En dan ook specifiek het organische verkeer vanuit Google:

ranking2

En dan het magische filter die de positie achter het zoekwoord plaatst:

ranking3

En let op: maak eerst een nieuw profiel aan waar je deze filters op toepast. Zo ga je niet je zoekwoord meting in je hoofdprofielen verstoren!

De posities zijn nu terug te vinden in het “user defined”/”door de gebruiker gedefinieerd” rapport. Achter de woorden waar geen positie staat is er simpelweg geen positie meegegeven vanuit Google.

51 reacties

  • Joost Kaart 26 augustus 2009 at 11:32

    Nice!
    Erg handig, deze filters. Ik heb ze gelijk toegepast.

    Om het nog iets makkelijker te maken (copy+pastable):

    -Referral: (?|&)q=([^&]*)
    -Referral: (?|&)cd=([^&]*)
    -User defined: $A2 (positie: $B2)

  • André Scholten 26 augustus 2009 at 14:08

    @Joost: dankjewel, dat was ik bij de vorige post ook al vergeten. Dit is makkelijk dan de screenshots over te typen.

  • Karel 26 augustus 2009 at 16:06

    He André,

    Ben het nu aan het testen. Het lijkt erop dat het prima werkt!

    Maar even voor de duidelijkheid, dit is dus alleen Firefoxverkeer wat ik nu zie?

  • André Scholten 26 augustus 2009 at 16:17

    Ha Karel,

    Voor zover ik nu weet is de nieuwe zoekfunctie alleen te zien in Firefox en niet in IE en Chrome. Ook weet ik niet welke landen nu precies in de test meedoen. Maar je zou van enkele woorden waar wel een positie is gevonden kunnen kijken welke browser gebruikt is.

  • Reinout 27 augustus 2009 at 10:22

    Ha André, mooi artikel wederom!

    Bij mij leeft er nog wat verwarring. Ik zie (denk ik) nog de ‘oude’ Google. Bij mij krijgen de links geen ‘cd’ parameter als toevoeging.

    Een paar dagen geleden, toen ik vanuit huis de resultaten bekeek, toen zag ik deze parameter enkel in de javascript aanroep, waardoor ik me afvroeg of deze dan wel als Referral afgevangen kon worden in GA.

    4 februari heb ik een artikel geschreven over het meten van Sitelinks (http://www.webanalisten.nl/analyse/inzicht-in-google-sitelinks.html) deze links werden toen nog via een redirect naar de resultaatpagina geleid. Op dit moment gebeurt dat via een meta-refresh. Ook in die URL’s wordt via de cd parameter de positie doorgegeven. Ik denk dat het daarom een goede aanvulling zou zijn om deze apart te meten (door de oi=smap parameter), zodat deze je andere posities niet beïnvloeden.

    Daar kan ik anders wel weer een Sitelinks artikel over schrijven 😉

  • André Scholten 27 augustus 2009 at 10:44

    @Reinout: de zichtbare URL in de zoekmachine laat geen cd parameter zien. Deze zou je (in Firefox) moeten kunnen zien als je naar een site klikt, en dan rechtermuisknop “pagina info” doet. In de daar zichtbare verwijzende URL zou hij moeten staan.

    Er word nog steeds gebruik gemaakt van dezelfde redirect als jij noemt, al staat er ook een javascript redirect bij. En heb je geen javascript dan volgt de meta redirect.

  • Reinout 27 augustus 2009 at 11:01

    @André, dank voor de uitleg, weer wat geleerd!

    Als ik jouw aanwijzingen opvolg dan krijg ik bij zowel de Sitelink als de gewone link de ‘cd’ parameter te zien in de verwijzende URL.

    Deze voor een ‘normale’ ranking (eerste organische result): http://www.google.nl/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=1&url=http%3A%2F%2Fwww.snsbank.nl%2F&ei=H0CWSpGCE4-L-QaFuPDYCQ&rct=j&q=sns+bank&usg=AFQjCNH02_b2xQVStspMX0vrWhc2GrP-cA

    Deze voor een ‘sitelink’ ranking (tweede sitelink result):
    http://www.google.nl/url?url=http://www.snsbank.nl/zakelijk/home.html&rct=j&ei=H0CWSpGCE4-L-QaFuPDYCQ&sa=X&oi=smap&resnum=1&ct=result&cd=2&q=sns+bank&usg=AFQjCNG-ObNHil0yWJxkx_eFvTccEIz-TQ

    Mooie info om het filter mee aan te scherpen.

  • Reinout 27 augustus 2009 at 16:35

    Ha André, wij (SNS Bank) krijgen de volgende resultaten, waaruit blijkt dat de sitelinks op worden genomen in de normale resultaten (zoals ik schrijf).

    sns+bank (positie: 1)
    sns+bank (positie: 2)
    sns+bank (positie: 3)
    sns+bank (positie: 4)

    Dit is in weze:

    sns+bank (positie: 1) – Of écht het eerste resultaat of Sitelink ‘Betalen’
    sns+bank (positie: 2) – Sitelink ‘Zakelijk’
    sns+bank (positie: 3) – Sitelink ‘Sparen’
    sns+bank (positie: 4) – Sitelink ‘Klantenservice’

    Dit geeft echt nieuwe inzichten, zeker waar het aankomt op de optimalisatie van de Sitelinks.
    Het lijkt me leuk om daarover een artikel te schrijven (op basis van jouw artikel).

  • Pingback: Zoekwoorden, Hoe bepaal je welke zoekwoorden belangrijk zijn ? | Etail

  • Jan de Vries 30 augustus 2009 at 23:13

    Dank Andre,

    Gelijk toegepast en lijkt te werken dank voor het delen hiervan!

  • Erik van Rijn 31 augustus 2009 at 16:21

    En ik probeer het met een nederlandse google analytics.

    Is dit aanvraag url het zelfde als Referral ?

  • André Scholten 31 augustus 2009 at 16:25

    @Erik: nee, dat moet “Verwijzing” zijn.

  • Roberto Cavalli 1 september 2009 at 13:02

    Dank Andre,

    Gelijk toegepast en lijkt te werken dank voor het delen hiervan!;. All the best!!

  • Joeri Blok 1 september 2009 at 13:31

    Hallo André,

    Super die filters!

    Alleen erg jammer dat 90% van ons verkeer wordt gevangen onder ‘(not set)’. De zoekwoorden die hieronder vallen kan ik wel achterhalen, maar dan worden de posities er niet bijgegeven.

    Weet je hoe het kan dat al dit verkeer onder die noemer valt?

    Joeri

  • Eduard Blacquière 1 september 2009 at 18:34

    Prima uitbreiding op het goede originele artikel, André!

    Dit had ik enkele maanden geleden al ingesteld voor Nederlandse sites, maar ik zie onlangs geen noemenswaardige stijging van de resultaten die terugkomen.

    Zie jij dat wel?

  • André Scholten 1 september 2009 at 23:35

    @Joeri: waarschijnlijk bezoekt 90% van je bezoekers de site met Internet Explorer? Daar wordt nog geen positie doorgegeven, en dan krijg je “not set”.

    @Eduard: nee, nog niet echt, dat blijft nog even afwachten tot de zoekmachine volledig uitgerold is.

  • Joeri Blok 2 september 2009 at 08:40

    Dat klopt inderdaad André.

    Geldt dit ook voor de filters die in je artikel “Echte zoekwoorden en inhoudsnetwerk AdWords zichtbaar met Analytics” beschreef?

    Daar loop ik tegen hetzelfde probleem aan. Het overgrote deel valt ook onder “not set”. Het enige verschil hier is dat de correct gemeten bezoeken via verschillende browsers komen.

    Joeri

  • Joost Kaart 2 september 2009 at 10:15

    @Andre:

    Als ik de resultaten bekijk, zie ik dat we op een bepaald zoekwoord op positie 1 zouden staan in de Google resultaten op het moment dat de bezoeker erop klikte. Echter, bij mij is de positie van onze site bij dat keyword ergens onderaan pagina 8.

    Dit geldt overigens voor redelijk wat keywords.

    Is de enige verklaring hiervoor dat iemand onze site gebookmarked heeft?

  • Bjorn van der Neut 2 september 2009 at 14:14

    Cool gelijk ingesteld en ik neem aan dat het in te toekomst ook voor IE en Chrome gaat werken. Anders is het wel een beetje jammer.

    We gaan morgen de resultaten bekijken 🙂

  • André Scholten 2 september 2009 at 23:38

    @Joeri: nee, in die filters betekent “not set” meer “alles waar geen keyword van bekend is”. Ik zou hem gewoon negeren.

    @Joost: mooi he, het zijn echt 100% de posities waar je site op stond toen men klikte. Veel mensen zien hele andere resultaten door invloeden als: personalised search, local search, enz. En inderdaad: ook bookmarks spelen hier in mee (zie het plaatje met het groene pijltje in het artikel).

    @Bjorn: dat ze het nu al zo grootschalig testen voor de hele Firefox community doet mij vermoeden dat het wel eens heel snel overal uitgerold zou kunnen zijn.

  • Remco Stel 3 september 2009 at 08:51

    Super artikel! Een goede uitbreiding op de eerste blog, jammer en helaas nu nog alleen voor Firefox.

  • Arnout 9 september 2009 at 13:19

    Mooi Artikel! Op yoast.com staat een soortgelijke post. Echter daar staat andere gegevens voor de derde filter.

    Filter name: “Ranking 3”
    Filter type: “Custom filter – Advanced”
    Field A -> Extract A: “Campaign term”, “(.*)”
    Field B -> Extract B: “Referral”, “(?|&)cd=([^&]*)”
    Output To -> User Defined: “$A1 (position: $B2)”

    Wat is het verschil? Welke moet ik gebruiken?

    Thanks

  • André Scholten 9 september 2009 at 13:23

    Hallo Arnout, beide manieren werken bijna gelijk. Het filter wat hier staat haalt het gebruikte zoekwoord uit de URL en de methode op Yoast haalt het zoekwoord uit Analytics zelf. In beide gevallen krijg je hetzelfde zoekwoord, alleen met bovenstaand filter zijn de spaties plusjes (“zoek+woord” ipv “zoek woord”). De versie op Yoast is dus iets netter.

  • Stefan 15 september 2009 at 19:26

    Bedankt voor dit interessante artikel! Heb het meteen bij mijn klanten geïmplementeerd! Eens zien wat eruit komt! Ben erg benieuwd!

  • André Scholten 15 september 2009 at 19:32

    @Stefan: graag gedaan, laat het weten als je interessante bevindingen doet.

  • Michel 17 september 2009 at 17:14

    Dank voor dit heldere artikel. Kan niet wachten tot de functionaliteit ook bij mij werkt. Ik doe echter waarschijnlijk iets verkeerd. Ik krijg naast een paar zoekwoord/positie resultaten voornamelijk resultaten als ‘authenticated user:{ip adres}:1’ te zien (waarbij {ip adres} een werkelijk ip adres is). Weet iemand wat ik verkeerd doe? Dank!

  • Machiel Karels 17 september 2009 at 21:22

    Goed artikel, dit voegt echt wat toe! Ik loop echter tegen het probleem aan dat er bij mij geen getal achter het zoekwoord komt te staan. Ik heb een nieuw profiel aangemaakt, het filter aangemaakt en op het profiel ‘losgelaten’. Er komen netjes resultaten in en 60% is ‘not set’. Maar de zoekposities ontbreken. Ik doe dus iets fout, maar wat? Moet ik ook nog een aangepast rapport maken of iets in die geest?

  • Vincent 21 september 2009 at 09:40

    Hoi Andre,

    aangezien het instellen van filters redelijk nieuw voor mij is. kom ik met een waarschijnlijke beginners vraag en dat is: moet ik bij het instellen van de filters de engelse termen gebruiken bij een Nederlandse versie van Analytics. bijv. organic ipv organisch?

    hoor het graag.

    gr.

  • André Scholten 21 september 2009 at 09:45

    @Michel: het lijkt er op dat bij jouw het “user defined” veld nog ergens anders voor gebruikt wordt. Daarom zie je er ook andere resultaten in voorbij komen.

    @Machiel: heb je de filters echt exact 1 op 1 overgenomen? De “not set” kun je negeren, dat zijn bezoeken waar geen positie van gemeten kon worden.

    @Vincent: het maakt niet uit of je de taal op Nederlands of Engels hebt staan. In beide gevallen blijven de filterwaardes hetzelfde, dus “organic” moet je gebruiken.

  • Vincent 22 september 2009 at 09:39

    Thanx!

  • Robin 2 oktober 2009 at 07:11

    Dag André

    Klein vraagje: wat gebeurt er als ik de filter zou toepassen op een bestaand account?

    Ik bedoel: verlies je door die filter bepaalde gegevens?

    Ik kan namelijk maar 1 analytics code invoegen in mijn website. Uit de uitleg van maak een nieuw profiel aan, begrijp ik dat ik een tweede profiel op mijn website moet toevoegen.

    Klopt dit? Of begrijp ik iets verkeerd?

    Groeten
    Robin

  • André Scholten 2 oktober 2009 at 09:25

    @Robin: je gaat de keyword informatie aanpassen en dat wil je echt niet in je bestaand profiel doen. Je gaat dan de data aanvullen met deze filters en dat moet niet in je hoofdprofiel. Deze moet de gewone meting informatie tonen.

    En ja, je begrijpt iets verkeerd. Je kunt als je kiest voor een profiel ook kiezen voor “een bestaand domein”. Dan krijg je een nieuw extra profiel dat met hetzelfde script werkt als je bestaande profiel. Zo hoef je niets in de site aan te passen.

    Succes 🙂

  • Pingback:   Tool: integratie SEO rankings & Google Analytics | Webanalisten.nl

  • Annerieke 26 februari 2010 at 12:44

    Hoi André,

    Beetje late reactie, maar ik probeer je filters toe te passen op een van onze sites http://www.graziamagazine.it, maar ik zie geen posities achter de zoekwoorden verschijnen… het is een Italiaanse site… misschien dat Google hier nog niet aan het testen is met de AJAX zoekmachine? Zou het daaraan kunnen liggen? Advies welkom.

    Bedankt

  • André Scholten 26 februari 2010 at 14:08

    Hallo Annerieke, zit je wel in het rapport “User defined” te kijken? Dit zou al goed moeten werken in Italië.

    Als het ook niet in dat rapport staat kun je me mailen op scholten apenstaart traffic4u.nl. Dan kan in het nader bekijken 🙂

  • Annerieke 1 maart 2010 at 12:00

    ahhh dat was em inderdaad 🙂 dat had ik even over het hoofd gezien. Nu zie ik de posities weergegeven. Super Bedankt!

  • Alain Sadon 5 juni 2010 at 14:23

    Dank André, voor je mooie GA-adviezen.

    Bijna een jaar na publicatie van onderhavig artikel ben ik nog eens gaan testen (op seoguru.nl) met de filters. Nog steeds wordt van slechts een klein aantal zoektermen de ranking weergegeven, namelijk van zo’n 17%. De rest is (not set). Hebben jullie een vergelijkbare ervaring?

  • André Scholten 7 juni 2010 at 16:10

    Alain: ik ben een paar account nagegaan, maar het schommelt tussen de 30% en 50%, dus 17% lijkt me wel aan de lage kant. Het heeft ook wel te maken met het aandeel Firefox bezoekers, daarin wordt vaker de positie doorgegeven door Google.

  • martin 16 december 2010 at 20:41

    Ik krijg het volgende te zien:
    inkomsten%20ideeen (positie: 3)

    Waarom staat er %20 in plaats van een spatie?

    Groet,
    Martin

  • André Scholten 16 december 2010 at 20:43

    Omdat Google Analytics een spatie niet goed terugzet naar een echte spatie maar het in de gecodeerde notatie laat staan.

  • Sander Lenselink 7 juni 2011 at 22:40

    Hallo Andre

    werkt e.e.a. nog wel? Ik heb je filters ingevoerd maar sinds afgelopen zondag dat ik de filters heb gemaakt wordt er niets meer gemeten.
    Of ben ik “gewoon” iets vergeten ?

    groet
    Sander

  • André Scholten 7 juni 2011 at 22:45

    Hallo Sander, het lijkt er op dat je iets vergeten bent want ik zie het eigenlijk overal wel werken. Heb je alles exact overgenomen?

  • Arie 5 augustus 2011 at 05:24

    Hoi,

    Net de filters toegepast, maar ik vroeg me af of bij het “Ranking 1” filter de waarde van het Filter pattern: “organic”, deze voor de Nederlandse versie van Analytics moet worden aangepast naar “organisch”, of is dat een interne waarde?

  • Rik 10 augustus 2011 at 16:42

    Dat is een ‘interne waarde’. Zowel in het Nederlands als in het Engels werkt het filter.

  • Mark van Kasteren 17 augustus 2011 at 15:58

    Hi Arie,

    Bij Ranking 1 moet de filter waarde altijd op “organic” gezet worden.

  • Maarten Schraven 26 september 2011 at 16:32

    Hier was ik naar op zoek. Goed geschreven en heel helder en duidelijk. Wilde je even bedanken hiervoor. Ga nu even de rest lezen want volgens mij kan de rest ook wel interessant zijn

  • Fynn Bruil 1 december 2011 at 08:55

    Bedankt voor deze handige en duidelijke post! Gister geïmplementeerd en ik ben nou de eerste resultaten aan het bekijken. Ziet er goed uit 🙂

  • Henri 3 januari 2012 at 13:54

    Bedankt voor de duidelijke uitwerking van dit onderwerp. Het werkt perfect. Ben zeer benieuwd naar meer van dit soort tools.

  • Winter Webcare 25 oktober 2012 at 12:41

    Bedankt voor de duidelijke uitleg! Ik had hem op een andere website gelezen en daar stond alleen filter 3 uitgelegd. Deze had ik zodoende dus ook geïnstalleerd. Maakt het verder uit dat deze eerst is ingesteld en daarna filter 1 en 2?

    Groet,

  • Winter Webcare 25 oktober 2012 at 12:54

    Een andere vraag, ik heb alles ingesteld, maar ik krijg nog geen resultaten. Er namelijk: Non set. Duurt dit even of staat ergens iets verkeerd?

    Bedankt!

  • huizing 2 mei 2013 at 16:10

    @winter webcare. Het duurt idd wel even voordat de resultaten zichtbaar worden.

Het is niet mogelijk om te reageren.