SEO voor plaatjes: Vergeet de title, gebruik de alt-tag

Facebooktwitterlinkedin

SEO is geen harde wetenschap, maar een onderbuikgevoel. Zoekmachines gebruiken naar schatting 120 tot 200 factoren om te beoordelen hoe een pagina moet ranken op een bepaalde zoekterm. Ze vertellen alleen niet welke factoren dat zijn en hoe zwaar elke factor weegt. Daarnaast verschilt dat per zoekmachine en zijn ze ook nog eens continu met de variabelen aan het schuiven om de zoekresultaten verder te verbeteren.

Dat maakt ons werk soms lastig, want het is niet altijd helemaal duidelijk waarom een bepaalde pagina beter ranked dan een andere. En objectief testen wat het effect van een bepaalde wijziging is kun je pas als je alle andere factoren het zelfde houdt. Maar hoe doe je dat als je niet eens zeker weet welke factoren dat zijn en een deel zich buiten je macht afspeelt?

SEO is ervaring, onderbuikgevoel en nieuwsgierigheid

Dit gebrek aan harde bewijzen betekent echter niet dat we niet weten wat we doen. Goede SEOers varen vooral op hun gevoel en ervaring met andere sites. Technische kennis, begrip van hoe spiders werken en wat de belangen van zoekmachines zijn helpen daarbij. En goede SEOers zijn erg nieuwsgierig. Ben je eenmaal begonnen met SEO, dan kun je geen zoekresultaat en geen site meer bekijken zonder je af te vragen waarom deze site op dit woord nou zo goed scoort.

Als ik probeer online een vakantie te boeken betrap ik mezelf er even later op de broncode en inkomende links van de reisaanbieder beter te bestuderen dan de vakantiebestemming.

Het effect van alt-tags en title tags op score van images

Maar zo af en toe zien we toch hele interessante onderzoeken langskomen. Zoals nu het onderzoek dat SEO Pittfall deed naar image optimalisatie. Optimalisatie voor plaatjes is wat simpeler, omdat er minder factoren meewegen dan bij ‘gewone’ SEO. Waarschijnlijk lukt het daardoor alle variabelen onder controle te houden en een eerlijke test uit te voeren.

Stephen Pitts onderzocht het effect van title-tags en alt-tags van plaatjes op hun ranking in de image zoekmachines. Hij deed dat door op 4 pagina’s de zelfde test uit te voeren, met telkens 4 plaatjes. 1 met title tag, 1 met alt tag, 1 met beide en 1 zonder. Hoe hij dat precies deed kun je het beste teruglezen op zijn blog. De resultaten zijn opmerkelijk:

image-seo

Het komt er dus op neer dat je het beste alleen de Alt-tag kunt gebruiken bij plaatjes om ze goed te laten ranken. De title, doet meer kwaad dan goed.

Ik geloof dat ik even de code van een paar sites moet gaan checken zo… 😉

11 reacties

  • Bauke 22 juli 2009 at 17:27

    Interessant, thanks for sharing!

  • Bakker 7 augustus 2009 at 11:29

    wordt hier de tekst bedoeld die te lezen is als de muis erop gezet wordt??

  • Remi van Beekum 11 augustus 2009 at 10:33

    Beste Bakker,

    Dat ligt een beetje aan de situatie en de browser.

    De alt-tag is van oorsprong bedoelt als alternatief voor het plaatje en wordt dus alleen weergegeven als het plaatje zelf niet weergegeven wordt. Als je een erg langzame internetverbinding (of mobiel) hebt zou je in je browser kunnen instellen dat dat gebeurt. Blinde mensen gebruiken vaak screenreaders die natuurlijk geen plaatje kunnen voorlezen, maar wel de alt-tag.

    De title tag lijkt een beetje op de alt-tag, maar is bedoelt om een plaatje een titel mee te geven. Veel browsers (maar niet allemaal) laten deze tekst zien als je met je muis boven een plaatje gaat staan.

    Probleem is dat de alt-tag veel vaker gebruikt wordt dan de title tag, en dus kiezen sommige browsers ervoor om de alt-tag te laten zien alsof het een title tag is.

    Maar dit onderzoek wijst dus uit dat je het beste alleen een title kunt gebruiken en de alt achterwege moet laten.

  • Francesco 11 augustus 2009 at 16:19

    Beste Remi,
    Voor de duidelijkheid: in je laatste zin zeg je beter de title te kunnen gebruiken en geen alt, maar aan het einde van het onderzoek staat er “Het komt er dus op neer dat je het beste alleen de Alt-tag kunt gebruiken bij plaatjes om ze goed te laten ranken. De title, doet meer kwaad dan goed”. Welke van de twee is dus beter om te gebruiken?

  • Remi van Beekum 11 augustus 2009 at 16:39

    @ Francesco, Sorry, ik vergiste me! Je hebt gelijk, dit onderzoek wijst juist uit dat je het beste alleen de alt-tag kunt gebruiken, en de title achterwege kunt laten.

    Je kunt wel merken dat ik er een weekje tussenuit ben geweest, ik moet duidelijk weer even inkomen… 😉

  • Francesco 11 augustus 2009 at 16:51

    Helemaal te begrijpen 🙂

    Mooi onderzoek in ieder geval en zal er zeker wat aan hebben.

  • Rob 15 augustus 2009 at 22:59

    Of je kunt gewoon niets doen. Positie 2 is ook mooi. Toch? Ik heb echter een WordPress template die het volgens mij prima doet. Misschien moet dat de standaard worden.

  • Remko 22 december 2009 at 11:00

    Niet helemaal aansluitend op het onderwerp, maar bracht me wel op deze vraag: hoe zit dit met de alt/title tags van tekstlinks? Ik lees veel tegenstrijdige berichten op het Web…

  • Stefan Visser 22 april 2010 at 20:56

    Misschien late reactie, maar google neemt toch ook de tekst die om de afbeelding staan mee in de resultaten?

    En enig idee hoeveel factoren mee tellen bij de google image bot ?

    Het artikel geeft een beetje het beeld dat alleen de alt tag mee telt in “Afbeelding’s SEO”.

  • FloQom 4 mei 2010 at 11:14

    Dankjewel voor de informatie! Zeer interessant.

  • Pingback: Afbeeldingen optimaliseren: 6 SEO-tips - De Kracht van Content

Het is niet mogelijk om te reageren.