SES Londen: De toekomst van SEO?

Facebooktwitterlinkedin

Dag twee van de SES in London begon met een all-star paneldiscussie over de toekomst van SEO: “SEO: Where to next?”. De panelleden: Kevin Ryan (SES Advisory Board Chair & CMO WebVisible), Rand Fishkin (CEO, SEOmoz.org), Brett Tabke (CEO, WebmasterWorld.com), Chris Sherman (Executive Editor, Search Engine Land), Jill Whalen (CEO, High Rankings).
Een korte samenvatting van deze sessie.

Social Media: kwaliteit wordt steeds belangrijker

Door de komst van Social Media wordt de kwaliteit van je website voor gebruikers steeds belangrijker. Kon vroeger alleen iemand met een eigen website een positieve stem voor jouw website uitbrengen (door te linken), nu kan iedere eindgebruiker via Social Media zijn of haar mening geven over je website. Het panel vraagt zich daarbij wel af hoe Google omgaat met deze enorme aanwas aan links en of de crawler het allemaal bij kan houden.

Doordat de mening van de eindgebruiker steeds belangrijker wordt, worden zaken als goede content en usability ook steeds belangrijker. Het voordeel van deze verandering is dat je zo steeds minder kwetsbaar wordt voor het Google algoritme, omdat het succes van je website niet of minder afhangt van de technische optimalisatie.

Social Media: niet meer eerst naar Google

social-vs-local Wie nu een goed restaurant in Londen zoekt, zal steeds minder vaak naar Google gaan. Veel mensen gebruiken tegenwoordig bijvoorbeeld Twitter, Facebook of Hyves om informatie in te winnen over een goed restaurant. Verder gaan mensen bij het zoeken van een hotel ook steeds vaker direct naar een vergelijkingssite voor hotels, of bij het zoeken van informatie over opvoeding naar een website waar ouders vragen kunnen stellen aan andere ouders. SEO draait dus niet meer alleen om het optimaliseren voor Google. Daarnaast zullen SEO’ers meer aandacht besteden aan het optimaliseren voor de Local Results.

Grootste veranderingen op gebied van SEO in komende jaren volgens het panel:

Brett Tabke denkt dat SEO twee kanten op gaat. Door de verbetering van de informatiestructuur wordt basis SEO steeds eenvoudiger. Daarnaast zal de gevorderde SEO’er steeds meer gaan flirten met blackhat technieken.

Chris Sherman zegt: Content is King en zal door Social Media ook nog heel lang King blijven, ook als technische SEO zaken veranderen.

Jill Whalen denkt dat de IT afdeling en de Marketing afdeling steeds meer samen zullen gaan (moeten) werken.

Rand Fishkin is van mening dat steeds meer mensen zich bezig gaan houden met SEO. Ter illustratie: op de SES in Londen lopen bijvoorbeeld ook mensen uit de financiële wereld en telecom sector. De rol van de SEO’er wordt dus steeds belangrijker.

Kevin Ryan: Google zal zich steeds meer bemoeien met de politiek, zoals dat nu ook al gebeurt in Amerika en Engeland.

Een reactie

  • Bart laugs 1 april 2009 at 13:21

    Naar aanleiding van een aantal vragen die ik stelde aan Alain Sadon voor mijn scriptie is op Seoguru.nl ook een discussie gestart met als onderwerp “De toekomst van SEO”. Wellicht interessant voor de mensen die zich bezig houden met SEO en hier over mee willen discussieren. Dezelfde onderwerpen staan ook op edwords.nl met interessante opmerkingen van mensen uit de branche.

Het is niet mogelijk om te reageren.