Shareable content = meer verkeer naar je website

Facebooktwitterlinkedin

Shareable ContentAfgelopen week was ik bij een van onze klanten om een presentatie te geven. Op een gegeven moment kwamen we bij de slide waar ik de loftrompet afstak over deelbare content. Van de ene kant om je linkprofiel natuurlijk te laten groeien (lees: inkomende links naar website), maar van de andere kant ook om meer verkeer naar je website te halen. En terwijl ik in mijn enthousiasme door mijn sheets heen fietste, zag ik enkele vraagtekens verschijnen boven de hoofden van de toeschouwers. En misschien ook wel begrijpelijk, want wat is deelbare content eigenlijk?

Het gevoel dat je wilt delen

Stel je bent een producent van tenten. In je webshop kun je alle mogelijke soorten tenten kopen die er bestaan en je hebt content toegevoegd aan de productpagina’s. Je omschrijft de productcategorie in de tekst en je geeft aan waarom iemand bij jou een tent zou moeten kopen. Prima content, maar niet echt deelbaar voor je bezoekers. Waarom zou ik dat als bezoeker aan mijn vrienden op Facebook gaan vertellen?

Maar ik ben een newbie als het gaat om kamperen en tenten, dus ik wil meer informatie over welke tent het beste bij mij past. En ik wil meer weten wat ik allemaal nodig heb als beginnend kampeerder. Prima vragen waar een tentenproducent antwoord op kan geven met een stuk content. En deze content zou ik wel willen delen met mijn vrienden, dan wel volgers. Daarnaast is het informatie waar mensen naar toe willen linken of dat prima discussies kan opleveren op een tentenforum.

Maak gebruik van de juiste buttons

Je hebt content geschreven waarvan je eigenlijk wilt dat je lezers community deze gaat delen. En dit wil je zo makkelijk mogelijk maken, dus ga je de zogenaamde share buttons plaatsen. Maar gebruik dan wel de juiste buttons! Uiteraard is het plaatsen van een add-to-any plugin makkelijk, want dan heb je gelijk alle netwerken die je kunt bedenken. Maar is dat ook echt relevant? Nee. Maak een keuze aan de hand van een klein onderzoekje. Op welke netwerken word je nu al genoemd? Dat kan je achterhalen in je analytics pakket. Zijn het bijvoorbeeld Twitter en Facebook, dan kies je voor deze buttons. Heb je een grote schare fans op Hyves? Ook daar is een sharebutton beschikbaar. Wat je ook kiest: doe het bewust en ga niet met hagel schieten.

Optimaliseer je content zodat het deelbaar is

En bij dit punt heb ik het niet zozeer over de content zelf, maar meer wat er gebeurt zodra ik op een share button click. Het gebeurt te vaak dat ik een goede blog heb gelezen, dit graag wil delen, maar dat er bijvoorbeeld geen URL wordt meegenomen zodra ik op de “Tweet This” button click. Ik heb dan persoonlijk al geen zin meer om zelf de URL te verkleinen en de update aan te passen. Gemiste kans, want eigenlijk is dit ook een conversie. Jij hebt tijd gestoken in het schrijven van een toffe post, je wilt graag dat zoveel mogelijk mensen dit gaan lezen en vervolgens delen (lees: meer traffic naar de website).

Ander voorbeeldje: Facebook Like buttons. Steeds meer websites integreren deze handige share button, maar vergeten dat Facebook een hoop extra functionaliteit om de content die gedeeld wordt op Facebook ook erg aantrekkelijk te maken in de News Feeds van kijkers. Zo kun je bijvoorbeeld opgeven welke linktekst er gebruikt gaat worden, welke titel het bericht krijgt en welke afbeelding bij het bericht geplaatst wordt. Mooie optimalisatie voor een opvallende update in je News Feed. En opvallen = clicken!

Highlight de buttons

Ok, je hebt moeite gedaan om goede content te schrijven, de juiste buttons te implementeren en deze zo te configureren dat ze ook mooie updates geven. En vervolgens plaats je de buttons onder aan de pagina? Lijkt me geen goed idee. Zorg ervoor dat ze ergens staan waar ze ook opvallen. Daarom zie je ook vaak dat blogs of sites de knoppen aan de bovenkant van een bericht zetten. Voorbeeld is bijvoorbeeld Mashable.com. Maak het je lezers gemakkelijk!

Vraag je lezers om je content te delen

Het lijkt zo voor de hand liggend, maar het is echt waar: vraag je lezers. Als je graag wilt dat je lezers je content gaan delen, vraag ze het dan! Lezers willen graag hun favoriete merk helpen. Dus plaats een call-to-action aan het einde van je bericht. En die kan zo simpel zijn als: “help ons en deel dit op je favoriete sociale netwerk”.

6 reacties

  • Easy 12 december 2010 at 20:28

    Goede post! De content alleen moet niet aantrekkelijk zijn om gedeeld te worden, maar het moet ook gemakkelijk zijn om dit te delen.

    groeten,

    Stijn Driessen

  • Ton van Houten 13 december 2010 at 11:17

    Goed verhaal.

  • Hillie Witvoet 15 december 2010 at 14:34

    Goede post! Het lijkt allemaal zo voor de hand liggend, maar in praktijk wordt het vaak slecht uitgevoerd! Goed dat je ook voorbeelden gebruikt, over hoe het WEL moet.

  • Remi van Beekum 17 december 2010 at 11:21

    Goed artikel Siegfried!

    Ik merk dat ik die share knopjes vaak niet gebruik omdat ze vaak geen ingebouwde URL-shortener hebben. (Overigens doet die tweet-knop op dit blog dat ook niet) Dan knip en plak ik het toch liever zelf even in bitly zodat ik wat meer controle heb.

    Deze gezien trouwens? Be the first of your friends to leak this.

  • Marcel Zweedijk 18 december 2010 at 12:25

    Hoi siegfried,

    Mooi artikel! Ik heb zelf ook (nog niet zo heel lang) een weblog en daar kan ik nog veel van het ‘schieten met hagel’ gedeelte leren, omdat ik nu te weinig tijd hiervoor neem er echt voor te gaan zitten.

    Zou jij eens op mijn weblog willen kijken en wat tips geven over het verhogen van mijn conversie? Als tegenprestatie zou ik dan graag dit artikel willen plaatsen op http://www.marcelzweedijk.nl met uiteraard alle credits naar jou en een prominente link in dat artikel naar jouw weblog.

    Als je dat leuk vindt en er zin in hebt, dan kun je me mailen op het email adres wat ik heb ingevuld of via mijn weblog!

    Alvast bedankt en keep up the good work!

    gr, Marcel Zweedijk

  • Mark van Loon 21 december 2010 at 10:47

    Content = king zeggen ze wel eens. Maar eigenlijk moet het zijn: Deelbare content = King! Je kan zelf de boel ook een beetje helpen door te gaan twitteren, of actief te zijn op fora.

Het is niet mogelijk om te reageren.