SMX East 2008 (1/3): Linkscape, Social Media en de iPhone

Facebooktwitterlinkedin

Dag één van SMX East 2008 beloofde een heel bijzondere dag te worden. Niemand minder dan Rand Fishkin van SEOmoz blog zou vandaag hét product lanceren waar de searchwereld volgens hem al jaren op zit te wachten. We hebben het natuurlijk over Linkscape, SEOmoz’ antwoord op Google’s Pagerank. Wij interviewden Rand vlak na deze world premier. Verder zagen we een aantal interessante sessies die specifiek op publishers gericht waren, zowel kranten als magazines. Social media was ook hier het onderwerp van de dag.

En wie social zegt kan haast niet meer om video-optimalisatie heen. Youtube is inmiddels een vertrouwd onderdeel geworden van het sociale landschap. Tijd voor Google om nieuwe functionaliteiten te lanceren, zowel live als in bèta. En hadden we mobile search al genoemd? Ook de iPhone werd uitvoerig besproken. Maak je op voor nóg een fijne scoop!

Waar Pagerank stopt gaat Linkscape verder

Linkscape We beginnen natuurlijk met het grote nieuws. Dé onthulling van de dag is meteen de tool van het jaar of zelfs van het millennium. In een half uur durende presentatie vertelde Rand Fishkin van SEOmoz ons over zijn opvattingen over wat wij als organic search marketeers nog missen: een betrouwbare en vooral relevante linkindex. In het laatste jaar hebben de mensen van SEOmoz hard gewerkt om een algoritme te bouwen dat voor een groot aantal sites kan bepalen wat de linkwaarde per pagina is, zowel intern als extern. Hieruit volgt een waardering, niet ongelijk aan Google’s Pagerank, genaamd mozRank. Daarnaast wordt de autoriteit van een link niet onderschat, getuige de introductie van mozTrust als indicator. Op dit moment wordt het aantal opgenomen pagina’s reeds geschat op 30 miljard.

Rand Fishkin over Linkscape

Vlak na de wereldpremière interviewden we Rand Fishkin in de SEOmoz stand over Linkscape. In dit vraaggesprek legt hij uit wat Linkscape precies is en waarom SEOmoz kosten noch moeite gespaard heeft om deze tool te ontwikkelen. Het interview kun je zien in de video in de inleiding.

Search Marketing For Newspapers & Magazines

Een aantal grote namen uit de Amerikaanse publishingwereld , de Washington Post, de New York Times en BusinessWeek hadden een search strategist uitgezonden om hun visie op vooral natural search te geven. Het panel hamerde erop dat vooral redacties lastig te overtuigen kunnen zijn van het nut van natural search, vooral omdat dat extra werk met zich meebrengt. Hun aanbevelingen in een notendop:

  • Begin klein, bij een deelsectie. Laat de meerwaarde van Search zien voor deze sectie en overtuig daarmee de rest
  • Neem de redactie werk uit handen. Laat keywordonderzoek en linkbuilden door anderen doen
  • Train redacties in de basisprincipes van organic search. Zorg ervoor dat ze niet te frivole titels bedenken, hamer het keywordgebruik er goed in. En als ze dat toch doen, zorg dan dat de meta titel anders is dan de sexy headline (als het CMS dat toelaat)
  • Laat redacties niet specifiek schrijven voor zoekmachines maar geef tips hoe hun pennenvrucht toch goed gevonden wordt
  • Journalisten willen dat hun publicatie gelezen wordt. Laat de traffic het werk voor je doen om ze te overtuigen
  • Creëer een sterke onderlinge linkstructuur tussen berichten. Plaats links naar gerelateerde berichten op geschikte keywords in de context van het bericht

Search en de iPhone

Uit onderzoek blijkt dat de iPhone marktleider is op het gebied van mobile search: ruim 57% van de zoekopdrachten wordt uitgevoerd op Apple’s mobiele oogappel. Dat heeft er onder andere toe geleid dat Google inmiddels rechtstreekse links naar Apple’s App Store indexeert.

Google indexeert Apple appstore

Deze zoekopdracht lijkt voorlopig op zichzelf te staan maar we sluiten niet uit dat er meer te vinden zijn. Daarnaast hoorden we het nieuws dat Google aan het testen is om deze rechtstreekse links naar de App Store ook voor je AdWordscampagnes mogelijk te maken. Dit bevindt zich voorlopig nog in de bèta fase maar het zal een welkome aanvulling zijn om commerciële iPhone applicaties goed te kunnen marketen.

Social Media Marketing voor uitgevers

In de derde sessie van de dag werd ons het advies gegeven om voor kranten en tijdschriften een zogenaamde Brand Ambassador aan te stellen. Deze centrale figuur, bij voorkeur een bestaand iemand, is verantwoordelijk voor alle uitingen op weblogs, fora, tweets en wat social allemaal nog meer te bieden heeft. Hiermee voorkom je dat er in het geval van negatieve berichtgeving over je publicatie een stortvloed van geëmotioneerde verdedigingsreacties komt uit de eigen organisatie. Die zullen je uiteindelijk alleen maar schaden. De Ambassador kan als online gezicht van de publicatie in alle rust orde op zaken stellen. Belangrijke eigenschappen van de Brand Ambassador zijn:

  • Transparant
  • Gewaardeerd lid van de communities
  • Street credibility
  • Niet overdadig promotioneel
  • Geeft de hardcore lezers van jouw publicatie scoops, maakt ze belangrijk, maakt ze evangelisten
  • It’s gotta be real!

Video Search Marketing

Google Labs Audio IndexingVideo blijft een hot issue voor search marketeers. De recente ontwikkelingen rond Google’s spraakherkenningproject Gaudi hebben ervoor gezorgd dat ook de inhoud van video’s voor zoekmachines belangrijk wordt. Waar we ons eerst richtten op de meta informatie op de pagina zelf, zoals titel en omschrijving, wordt het inmiddels tijd te gaan denken over wat er in de video zelf verteld wordt. Dat maakt de context waarbinnen de inhoud van de video gezocht moet worden een stuk dynamischer.

EveryZing’s Tom Wilde liet voorbeelden zien hoe zij dit probleem proberen te tackelen. Door gebruik te maken van speech-to-text technologie wordt de volledige gesproken inhoud van een video omgezet naar spiderbare content. Zo wordt het ineens veel interessanter om bijvoorbeeld contextueel relevant te adverteren binnen en naast video’s. Zijn gouden tip: Bied ook video aan binnen de interne zoekresultaten.

Ondertussen bij Youtube

De grootste online videoboer Youtube is imiddels ook druk bezig me het één en ander te ontwikkelen. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat Youtube Google nog steeds geld kost in plaats van oplevert. Enkele van de gesignaleerde wijzigingen, sommigen nog in bèta, zijn:

  • De uploadlimiet is verhoogd tot 1 Gb
  • Geen tijdlimiet meer van 10 minuten
  • Promote your video/channel: betalen op CPC basis om je Youtube videos te promoten (beta)
  • In-video branding of product placement: zorg dat je merk te zien is op plastic tassen of op de gevel van een reisbureau op de achtergrond in een video. Daar wordt grif voor betaald: al gauw $30 op CPM basis

Misschien nog wel belangrijker is het nieuws waar de schijnbaar welingevoerde Gregory Markel van Infuse Creative mee kwam: Google hecht steeds meer waarde aan social media buzz bij het bepalen van rankings. Dit geldt zowel voor de vertical Youtube als voor Google’s Universal Search. Kort gezegd kunnen we concluderen dat veel aandacht in de social communities je meer en meer gaat helpen met je rankings.

Morgen zullen we zien hoe staat met de hardcore zoekmachineoptimalisatie. Op het program staan sessies over linktactieken en zoekresultaten. Ook dat lees je hier, op Marketingfacts.