SMX East 2008 (3/3): Keyword research, NDA en nofollow

Facebooktwitterlinkedin

De laatste dag van de SMX East 2008 in New York beloofde een hoop vuurwerk! Vooral de sessies op het eind, waaronder de vraag-maar-raak sessie met een panel van top-SEO’ers zag er veelbelovend uit! Zoveel SEO ego’s in één panel, dat wordt knallen! Maar ook de sessie daarna, waar vertegenwoordigers van drie grote zoekmachines het vuur aan de schenen wordt gelegd, mochten we niet missen!

Verder verdiepten we ons in geavanceerde keyword research technieken, waar ook social media weer om de hoek kwam kijken. En de meest interessante sessie mogen we niet vergeten: Give it up – White Hat Edition! Helaas helaas, daar heeft Danny Sullivan in al zijn wijsheid een NDA op gelegd: pas op vrijdag 7 november, 18:00 uur Nederlandse tijd mogen we daarover inhoudelijk berichten. Hoe dan ook, de rest is absoluut de moeite waard!

Keywords en social media: de vijver met dikke vissen

De eerste sessie van dag drie van SMX East 2008 ging over keywords. En dan vooral over hoe je aan goede en relevante keywords moet komen. Christine Churchill van KeyRelevance.com begon met de bekende Keyword Research Cycle:

  1. Brainstorming and Discovery
  2. Keyword Expansion
  3. Keyword Evaluation

Dit proces gaat continu door om steeds op het juiste moment de juiste keywords te hebben. Je mag hierin niet verslappen. Ze gaf ook een aantal bronnen waar je in de ontdekkingsfase veel aan kunt hebben:

  • Je eigen site. Wat staat er in de content, waarover gaan de persberichten, enzovoorts. Strip dit wel van vakinhoudelijk jargon!
  • Bekijk wat mensen in de interne zoekmachine invullen
  • Gebruik offline kanalen. Welke woorden gebruikt men aan de telefoon of op bedrijfsfeesten?

Keywordtools: vooral voor Engelstalige gebieden

In het Engelse taalgebied wordt een hele lading tools gebruikt om keywords te vinden. De meeste daarvan hebben voor andere talen niet zoveel zin. Uitzonderingen zijn uiteraard Google’s Keyword Tool en zelfs Google Insights. Wordtracker werd ook genoemd voor niet-Engels keyword onderzoek, maar het zullen vooral de lokale zoekmachines zijn waar je je data haalt.

Google Analytics voor je keywordprestaties

Ariel Bardin, Product Management Director bij Google, gaf een aantal voorbeelden van hoe je Google Analytics kunt inzetten om de beste positie voor je keywords te vinden. Het punt wat hij uitlichtte was de positionering van je advertentie. Je kunt aan de metrics in Analytics zien welke positie voor dat keyword het beste is. Denk daarbij aan de bounce rate en de waarde.

keyword analyse google analytics

Verschil tussen gegevens uit Adwords en Analytics

Iemand uit het publiek legde de vraag bij Ariel Bardin neer waarom er zo vaak significante verschillen zitten tussen visits en clicks uit Adwords data en de data uit Google Analytics. Het antwoord daarop bleek uitzonderlijk eenvoudig: dat ligt aan de manier waarop Analytics de data verzamelt, namelijk met javascript. Dat wordt soms niet geladen waardoor het bezoek niet gemeten wordt. Collega André Scholten schreef al eens een vergelijkbaar artikel met betrekking tot conversies.

Marty Weintraub kwam vervolgens met een inspirerende presentatie waarin hij uitlegde hoe je social communities kunt gebruiken om keywords te oogsten. Het idee is heel simpel: alles wat je nodig hebt is de Google keyword tool en een aantal social media sites.

  • Check Facebook, Myspaces en Hyves wat de populaire blogs of berichten zijn
  • Haal deze blogs door de keyword tool
  • Gebruik de voor jou relevante keyworddata in je campagnes of voor je organische pagina’s

White hat tips die iedereen wil weten

Als het zou kunnen zou ik ze geven. Helaas staat er een levenslange ban van alle SMX events op het prematuur vrijgeven van de coole tips die we kregen tijdens de White Hat sessie. Deze informatie mag pas 7 november om 18:00 uur Nederlandse tijd worden vrijgegeven. Jammer, maar het is niet anders…

De SEO sterren aan het woord

De sessie Ask the SEOs stond bij voorbaat garant voor botsende ego’s en vlammende retoriek. Uiteindelijk viel het mee met de arrogantie maar toch kregen we een fiks aantal rake grappen en grollen te horen. Het panel bestond uit onder andere Bruce Clay, Mike Grehan en Todd Friesen. De volgende uitspraken wilde ik jullie niet onthouden:

Mike Grehan: I think SEO is dead so let’s get on with the debate!
Bruce Clay: “We’re white hat, pretty much.”
Todd Friesen: “I only use nofollow to link to Matt Cutts’ blog, preferably to the non-www version!”

Mike Grehan legde vervolgens uit dat hij Social Search als the next big thing ziet. Zoekmachines als Google zien slechts dertig procent van het hele web, dat moet beter kunnen, op een andere manier. Via social search dus. In plaats van Google gaat men blogs, review sites en dergelijke gebruiken, was zijn overtuiging. Interessant gegeven, maar nog wel wat ongefundeerd en hypothetisch.

Rae Hoffman ging verder met social media door een aantal SEO karakteristieken te geven van het verkeer uit social media:

  • Converteert verkeer uit social? Nah…
  • Levert het links op? Mwah, een beetje
  • Levert het traffic op? Als je het goed doet? Zeker!

En dat verkeer heeft meestal de Google Toolbar geïnstalleerd waardoor ook Google meteen weet dat jij veel verkeer uit social krijgt. Ja, Google weet dat soort dingen. En dat is heel waardevol voor je rankings. Interessant gegeven, alweer.

Nofollow? No go!

Over het gebruik van nofollow op interne en externe links was het panel, op één lid na, heel duidelijk: niet aan beginnen. Het kost je veel teveel tijd. En het is zo lastig te meten wat het je oplevert. Die tijd kun je beter in linkbuilding steken, aldus de SEO’ers. Rae kon zich zelfs voorstellen dat zoekmachines sites die veel gebruik maken van het nofollow attribuut zullen flaggen om te kijken of er iets aan de hand is. Lichtelijk paranoïde, die Rae Hoffman.

De enige van het stel die wél in nofollow gelooft is Bruce Clay. Zijn overweging? Het is een geautomatiseerd proces, een algoritme. Dat moet wel werken. En hij kreeg bijval uit het publiek van Rand Fishkin, die ook al eens schreef over spectaculaire resultaten van pagerank sculpting.

Weblogs: Zo kom je aan content

Tenslotte kwam het gesprek uit op weblogs. Iedereen was het erover eens dat weblogs uiterst belangrijk zijn. Bruce Clay merkte op dat het een stuk makkelijker is om op die manier content te creëren, veel eenvoudiger dan een gewone content pagina. Mike Grehan viel hem bij door te zeggen dat zoekmachines een hoop data over blogs hebben. Zeker Google, dat eigenaar is van Feedburner en Blogger.

Over de vraag of je nou een subdomein of een subdirectory moet inrichten voor een blog waren de meningen verdeeld. We leerden dat Rand Fishkin een subdirectory prefereert vanwege de boost die het je gehele domein geeft. Danny Sullivan echter, die de sessie modereerde, geeft de voorkeur aan subdomeinen omdat je daarmee potentieel vijf resultaten bovenaan kunt krijgen in de zoekresultaten.

Geen prioriteiten bij xml sitemap

Over een xml sitemap was iedereen het eens: de enige reden om zo’n sitemap in te zetten is omdat het minder tijd kost er eentje aan te maken en te submitten dan dat je kwijt bent als je je klant, die juist ergens gelezen heeft hoe goed een xml sitemap wel niet werkt, moet uitleggen waarom je niet zo’n ding wilt gebruiken. Vooral de prioriteit die je per pagina kunt aangeven werd afgedaan als je reinste onzin. Hilariteit alom, en een lekkere overgang naar de volgende sessie, die met de zoekmachines.

Gentlemen, start your engines!

Namens Google was Aaron D’Souza present, Live stuurde Nathan Buggia en voor Yahoo! gaf Sean Suchter (what’s in a name) acte de présence. En het eerste wat we hoorden was dat zoekmachines wel degelijk erg graag je xml sitemap ontvangen! Zodat ze al je pagina’s kunnen indexeren. Dat je dat ook bereikt met een weldoordachte sitestructuur laten we maar even buiten beschouwing.

Seah Suchter wist ons verder te vertellen dat het absoluut uitmaakt waar je je keywords plaatst in de meta titel. Het liefst zo ver mogelijk vooraan, met je merknaam achteraan. Niet per se vanwege de ranking maar vooral voor de user experience. Geen schokkend nieuws maar wel goed om te weten dat er ook bij zoekmachines over nagedacht wordt.

Duplicate content en urls

Nathan Buggia waarschuwde ons voor duplicate content als je allerlei variabelen in je urls gebruikt. De beste manier om daarvoor te waken is goede urls maken. Ook Google’s Aaron D’Souza knikte instemmend, ondanks de post van laatst op Google webmaster central dat het voor de grootste van de drie niet meer zou uitmaken. Overigens werden we erop gewezen dat het heel verstandig is om de data uit alledrie de webmaster tools pakketten goed te analyseren en er acties op te ondernemen.

Pagerank sculpting, deel twee

Over pagerank sculpting met behulp van het nofollow attribuut waren de zoekmachines het opvallend genoeg eens met de SEO’ers een sessie eerder: Doe het alleen als het regent buiten en je echt niets anders te doen hebt. Duidelijke taal. En voor het aangeven van spam blijft het devies: gebruik de geschikte formulieren binnen de desbetreffende webmaster tools en niet het publieke formulier. Daarmee wordt je aangifte een stuk serieuzer genomen en waarschijnlijk sneller opgepikt.

Nog wat soudbites van de drie heren:

Live: Adverteerders met grote budgetten krijgen pertinent geen voordelen in de organische resultaten. Relevantie is en blijft waar het om gaat.

Google: Links blijven een goede aanwijzing voor de populariteit van een pagina. Het aantal clicks zegt niet alles, het ontbreken van clicks daarentegen is wel weer een sterke indicatie dat de link niet belangrijk is.

Yahoo!: Links zijn belangrijker dan de meta titel.

Yahoo!: (een tip voor een dame die voor een online wapenwinkel SEO doet hoe ze zich het beste kan onderscheiden met haar producten) “Try tasing animals! Name it TaseYourPet.com” […] “No no no! Bad idea!”

Zo, dat waren de sessies van de SMX East van 2008 in New York. Het was een bijzonder leerzame conferentie, met een aantal hoogtepunten en eigenlijk geen tegenvallers. Na het weekend zal er een overview gepost worden, waarin we de belangrijkste zaken nogmaals benoemen.