Is Social Media the next big thing?

Facebooktwitterlinkedin

Is Social Media the next big thing? Het is een vraag die de marketeers van Nederland bezig houdt. Immers, kort geleden werden de resultaten van een onderzoek gepresenteerd, waarin te lezen valt dat 80% van de Nederlandse marketeers er over na denkt om iets met Social Media te gaan doen. 40% daarvan behoort zelf tot een online sociaal netwerk. Dat het sociale landschap op internet is veranderd mag duidelijk zijn. Dankzij ditzelfde internet kunnen miljoenen mensen hun zegje doen en is informatie overal terug te vinden. Netwerken als YouTube, LinkedIn, Twitter en het Nederlandse Hyves hebben hierdoor een vlucht genomen. Maar het gegeven, dat de informatie overal te vinden is, maakt het ook verwarrend. Iedereen praat tegelijk!

Het mooie hieraan is dat nieuwe ideeën tot leven kunnen komen, als ze gedeeld worden. Want nieuwe ideeën ontstaan in gesprekken met elkaar. Immers “het internet = massa communicatie”. Als we kijken naar het huidige internetlandschap, dan worden daar op dit moment meer ideeën gedeeld dan ooit tevoren! Massa communicatie = massa innovatie. En deze massa innovatie komt voort uit communities. Eigenlijk zouden we dit kunnen vergelijken met het bouwen van een vogelnest: iedereen laat zijn unieke stukje achter. Maar wat trekt mensen op actief te worden in dergelijke communities? Simpel: socialiseren en participeren.

Sjors is koffiefanaat

sjorsIk wil je graag voorstellen aan Sjors. Sjors is koffiefanaat. Alles wat met koffie te maken heeft is bekend bij Sjors. Hij leeft voor het product. Zo gaat hij elke vrijdagmiddag naar een koffiecafé bij hem in de stad waar hij zijn favoriete koffie bestelt: “the Butternut Crunch”. En Sjors vindt dit helemaal geweldig, hij weet immers niet dat het anders kan! Tot het moment dat hij zijn buurman op een zaterdagochtend tegen het lijf loopt na het doen van de boodschappen. De buurman van Sjors weet dat Sjors gek is van koffie en vertelt hem over het multifunctionele koffiezetapparaat wat hij zojuist heeft aangeschaft. De geliefde Butternut Crunch van Sjors maakt de buurman elke dag zelf thuis. Na het horen van de verhalen van de buurman, besluit Sjors die middag naar de stad te gaan om ook zo’n koffiezetapparaat te halen. Dat weekend nog maakt Sjors de meest uiteenlopende koffierecepten klaar met zijn eigen apparaat. Deze trend van thuis eigen koffierecepten maken, zet zich voort over heel Nederland. En waar de grote koffiefabrikanten bang waren om omzet te verliezen, zien ze zelfs dat hun verkoop stijgt! Mensen hebben door deze apparaten makkelijker toegang tot koffievariaties en maken hier dus ook meer gebruik van. Daarnaast blijven de grote koffiefabrikanten de beste koffie maken en schenken in hun eigen koffiecafés.

Terug naar Sjors: op een verjaardag van de buurman vertellen vrienden van de buurman van Sjors over hun koffierecepten. Veel informatie die Sjors graag mee wil nemen om zelf uit te proberen. Het wordt Sjors al snel duidelijk dat hij deze waardevolle informatie moet gaan centraliseren. Hij richt zijn eigen koffie community op: the Ally McBeans coffee community. Een plaats waar mede koffieliefhebbers hun recepten kunnen plaatsen, omschrijven, delen en beoordelen. Een dergelijk netwerk geeft niet alleen liefhebbers de kans om hun ideeën te delen, maar ook voor de koffiefabrikanten om met de doelgroep in contact te komen. Het mes snijd hier dus aan twee kanten. De discussies die hier ontstaan leveren nieuwe ideeën en zelfs nieuwe producten op. Hierdoor kunnen we stellen: Social Media is een nieuwe manier van creëren van ideeën en communiceren met mensen die dezelfde interesses hebben.

Echte mensen met echte interactie
Uiteraard is Sjors een fictief persoon, maar de omschrijving is realistisch. Op dit moment zijn er op internet honderden verschillende netwerken die allemaal een specifieke doelgroep bedienen. En daarnaast kan een sociaal netwerk kan al ontstaan op het moment dat mensen kunnen reageren op een weblog post. De mensen die daar reageren vormen in principe al hun eigen community.

Stappen naar Social Media succes
Op het moment dat je voor jezelf het besluit hebt genomen om actief te worden op sociale netwerken, is het handig om de volgende stappen te doorlopen:

1. Monitoren en observeren
Als eerste is het goed om jezelf bij enkele netwerken aan te melden en te kijken welke discussies er zoal gevoerd worden. Op welke manier wordt er met elkaar gesproken. Leer op deze manier het sociale landschap kennen waarin je je wilt begeven.

2. Vind je doelgroep
Zodra het voor jezelf duidelijk is geworden wat het landschap zoal inhoudt, wil je je doelgroep gaan vinden. Zoals eerder aangegeven zijn er honderden netwerken, elk met een eigen publiek. Hier zal jouw doelgroep hoogstwaarschijnlijk ook bij zitten. De kans is groot dat er al over je gepraat wordt!

3. Formuleer een strategie
Zodra je een of meerdere netwerken hebt geselecteerd is het goed om een strategie te formuleren. Wat wil je precies gaan bereiken en hoeveel tijd geef je jezelf hiervoor? Een van tevoren opgestelde strategie geeft je de mogelijkheid om meetpunten in te stellen.

4. Wees actief & transparant
Je hebt je netwerken geselecteerd en je hebt een perfecte strategie geschreven. Nu komt het meest belangrijke: wees actief! Persoonlijk vind ik dat je 30 tot 90 dagen actief moet zijn in een community met alleen maar reageren op bijdrages van andere personen en het plaatsen van content die niet van jezelf is. Na deze incubatieperiode begin je voorzichtig je eigen content te plaatsen. Deze 30 tot 90 dagen geeft de rest van de leden de kans je te leren kennen en je op te nemen in de community. Maar erg belangrijk: wees te allen tijde oprecht over je deelname! Verberg niet je band met het bedrijf. Geef aan wat je reden is om actief te zijn in een community. De andere leden zullen je hierom waarderen en deze eerlijkheid geeft een goede basis voor het opbouwen van relaties.

5. Evalueren
Na een vooraf bepaalde periode is het tijd om je activiteiten te evalueren en waar nodig aan te passen. Analytics is hierbij key! Je streeft ernaar op een gegeven moment een “tipping point” te bereiken. Dit zal zichtbaar worden in je analytics, doordat bijvoorbeeld traffic vanaf een specifiek netwerk aanzienlijk toeneemt.

De “Brand Ambassador”

brand ambassadorZoals aangegeven bij punt 4, is het belangrijk dat je transparant bent in je publicaties op sociale netwerken. Kies daarom een officiële vertegenwoordiger van je publicaties, een zogenaamde “brand ambassador”. Deze persoon wordt hiermee het gezicht van je bedrijf op sociale netwerken. Geef deze persoon of personen voldoende tijd en middelen om een sterk profiel op te bouwen. Een veel gehoord punt hierbij is: kost dit niet ontzettend veel tijd? Ja, het onderhouden van je profiel op sociale netwerken kost tijd. Daarom kan het ook verstandig zijn om een “avatar” te kiezen: een gezicht dat beheerd kan worden door meerdere personen. Deze avatar is wel het officiële gezicht, maar is ontwikkeld als een persona die het bedrijf het beste kan vertegenwoordigen.

Een goed voorbeeld van een brand ambassador is te vinden bij het media spektakel van het jaar: 3FM Serious Request. 3FM Serious Request is de een na grootste Hyve binnen Hyves met zo’n 420.000 leden. Eerst werd deze Hyve beheerd door de 3FM redactie, maar sinds kort hebben ze er bij 3FM voor gekozen om twee officiële vertegenwoordigers de hyve te laten beheren. Dit zijn Annemieke Schollaardt en Eric Corton. De inspanningen die beide DJ’s op de Hyve leveren worden niet alleen zeer positief ontvangen door andere community leden, maar geven de Hyve ook een gezicht.

Wees sociaal!

Eigenlijk zegt de naam social media het allemaal: wees sociaal! Op het moment dat je je gaat begeven op sociale netwerken is het belangrijk dat je je sociaal opstelt. Dat betekent uiteraard een actieve en regelmatige deelname, maar ook serieus en oprecht zijn. Neem dit in acht en je eerste stappen naar een social media succes zijn gezet.