Universal and blended search: Domineer de zoekresultaten door samen te werken!

Facebooktwitterlinkedin

Ook dit jaar was Traffic4u aanwezig op de Search Engine Strategies in London. Hier een verslag van Joni Mulder over de sessie ‘Universal and Blended Search’. De panelleden: Lisa Ditlefsen (Head of search , Base One Search), Amanda Watlington (Owner, Searching for Profit) Horst Joepen (CEO, Searchmetrics), Luisella Mazza (Search Quality Senior Analist, Google Search Quality) en moderator Mike Grehan (global KDM Officer, Acronym Media).

Domineer de zoekresultaten

Ongeveer twee jaar geleden introduceerde Google Universal Search. Waar een zoekopdracht in Google vroeger alleen tekstresultaten opleverde, krijgen we nu verschillende resultaten te zien (blended) met video’s, afbeeldingen, nieuwsresultaten, etc. Door deze mix in resultaten wordt het steeds lastiger om goede posities te behalen met een tekstresultaat (naast de video’s en afbeeldingen blijven er maar een paar posities voor tekst over in de top tien). Universal Search vraagt om een compleet nieuwe SEO aanpak. Maar er is niet alleen maar slecht nieuws. Universal Search biedt je de kans om de zoekresultaten te domineren!

lisa_ditlefsen-1252Ditlefsen neemt tijdens deze sessie als eerste het woord en legt uit welke voordelen Universal Search biedt. Kon je vroeger hoogstens twee plaatsen innemen in de zoekresultaten, met de juiste strategie kun je nu naast je tekstresultaat ook vindbaar zijn op afbeeldingen, video, audio en nieuwsresultaten. Daarnaast zijn video en afbeeldingen bij uitstek geschikt voor branding. Uit onderzoek van I-prospect uit 2008 blijkt dat 31% van zoekmachinegebruikers op afbeeldingen klikt, 36% op nieuws en 17% op videoresultaten. Of iemand op een videoresultaat zal klikken is natuurlijk wel afhankelijk van de zoekopdracht. Voor de opdracht: ‘How to make a tie’ is een videoresultaat heel erg relevant, maar wat als je in de B2B sector zit? Volgens Ditlefsen vergt dat veel meer creativiteit, maar is het niet onmogelijk. Daarnaast valt er bij B2B websites bijvoorbeeld heel veel winst te behalen door PDF optimalisatie. Qua imageoptimalisatie zegt ze dat een van de belangrijkste best practices het optimaliseren van de tekst om de afbeelding heen is.

“As SEO consultants we used to say: one of the most important things is to create a compelling Title Tag. What is more compelling than a thumbnail of Beyonce in bikini?” Mike Grehan over het belang van een goed thumbnail image.

Zijn keyword rankings nog wel relevant?

joepen-horst4 Joepen begint zijn presentatie met de vraag: ‘Zijn keyword rankings nog wel relevant nu er Universal search is?’  Klikte vroeger 70 % van alle bezoekers op een top 5 resultaat, nu klikt 10 tot 30 % van deze bezoekers op een videoresultaat (schatting van Searchmetrics). De waarde van een top tien positie in de zoekresultaten wordt dus minder volgens Joepen. Wat volgens hem essentieel is, is dat statistieken tools en rankingtools gaan inspelen op blended search.

Samenwerken is essentieel

Watlington is in 1995 begonnen met zoekmachineoptimalisatie en volgens haar verandert dit vakgebied continu, dus zo schokkend vindt zij Universal Search niet. Volgens haar kan een SEO strategie niet meer effectief zijn als SEO niet goed geïntegreerd is in het bedrijf. De SEO afdeling kan niet meer op zich staan en moet samenwerken met de PR afdeling, de contentafdeling, de fotografen, etc. Tip van Watlington: Heb je moeite met de basis SEO? Richt je dan op kanalen als YouTube en Flickr waar je niet direct afhankelijk bent van je website. Wel is het belangrijk om de juiste prioriteiten te stellen, ga niet als een kip zonder kop met video-optimalisatie bezig terwijl je CMS systeem nog steeds verschrikkelijk zoekmachineonvriendelijk is.

Tot slot legt Mazza uit hoe je Google kunt helpen om je content beter te begrijpen. ‘Videos tell more than words’, maar hoe leg je dat uit aan zoekmachines?

De best practices voor video en image optimalisatie volgens Mazza:

  • Voeg een gedetailleerde description toe aan video’s;
  • Gebruik een keyword in de benaming van je video of afbeelding;
  • Gebruik video sitemap;
  • Kies een aantrekkelijk thumbnail image;
  • Een video= een unieke url;
  • Submit niews bij Google news en news archive results;
  • Optimaliseer Google maps voor je bedrijf.

De conclusie van het panel m.b.t. SEO voor Universal Search: Samenwerken met de afdeling PR, copywriters, fotografen, etc. is essentieel. Universal Search vraagt om een nieuwe aanpak en kost veel tijd en energie, maar doe je het goed, dan domineer je de zoekresultaten.