Verhoog het rendement van je website met HTTP/2

Facebooktwitterlinkedin

Verhoog het rendement van je website met HTTP/2

Dit artikel verscheen eerder op Emerce.

Begin 2015 werd HTTP/2, de opvolger van HTTP/1.1, gelanceerd. Deze upgrade van het communicatieprotocol maakt de data-uitwisseling tussen servers en browsers efficiënter, sneller en veiliger. Hoe verhoogt een upgrade naar HTTP/2 het conversiepercentage en de omzet van jouw website?

HTTP/2 is sneller

Sinds 1999, toen het HTTP protocol werd geüpgraded naar versie 1.1, heeft het wereldwijde web zich razendsnel ontwikkeld en zijn websites sterk gegroeid. Het aantal pagina’s per website is fors gestegen en de content op de webpagina’s werd steeds rijker met javascript, afbeeldingen en video. Er moet daarom steeds meer data uitgewisseld worden via deze HTTP verbindingen, met negatieve gevolgen voor de laadtijd van webpagina’s.

Met de standaardisatie van HTTP/2 in mei 2015 werd dit probleem aangepakt. HTTP/2 is een upgrade van HTTP/1.1 en maakt efficiënter gebruik van de verbindingen. Het zorgt daarmee voor een snellere uitwisseling van data, zodat de laadtijd van webpagina’s wordt verlaagd. Onderzoek, gepubliceerd in Is The Web HTTP/2 Yet?, toont aan dat 80 procent van de onderzochte websites sneller laden met HTTP/2 dan met HTTP/1.1. De laadtijd daalt zelfs via een snelle glasvezelverbinding met gemiddeld 300 tot 560 ms. Wereldwijd wordt HTTP/2 inmiddels al door ruim twee derde van de ruim 70 webbrowsers ondersteund. 

 

HTTP/2 is veiliger

Behalve sneller is HTTP/2 over het algemeen ook veiliger. Chrome, Firefox en Opera ondersteunen HTTP/2 namelijk alleen in combinatie met een beveiligde https verbinding. Een website moet dus in het bezit zijn van een geldig beveiligingscertificaat (SSL) wanneer zij gebruik wil maken van de voordelen van HTTP/2. Dit betekent dat onbeveiligde websites (http://…) eerst zullen moeten migreren naar https://… om een upgrade naar HTTP/2 mogelijk te maken.

Onbeveiligde websites wordt sterk geadviseerd spoedig te migreren naar een beveiligde verbinding. Eind januari liet Chris Palmer, security engineer van Google opnieuw weten van het onveilige http af te willen. Door een waarschuwingsteken in de adresbalk te plaatsen, wordt de gebruiker gewezen op de onbeveiligde verbinding. Begin dit jaar nog moet deze melding in de browser getoond worden.

Een bekende klacht is dat migreren naar een https verbinding in combinatie met HTTP/1.1 in de praktijk negatieve gevolgen heeft voor de snelheid van een website. Voor veel website eigenaren reden om de verbinding bewust niet te beveiligen; een argument dat door de komst van het snelle HTTP/2 geen stand meer houdt. Upgraden van HTTP/1.1 naar HTTP/2 is bovendien relatief eenvoudig. De beheerder van een server kan deze configuratie zonder veel moeite aan de serverkant van een website doorvoeren.

HTTP/2 is gebruiksvriendelijker

http2-1

De eerder genoemde laadtijd heeft een sterk effect op de gebruikservaring van een website. Hoe korter de laadtijd van een pagina, hoe lager het bouncepercentage en hoe meer pagina’s er per sessies worden bezocht. Het resultaat: een hoger conversiepercentage en een stijging in de omzet. Uit onderzoek van WebpageFX blijkt dat een webshop met een dagelijkse omzet van $100.000 op jaarbasis zelfs een omzetstijging van $2,5 miljoen kan realiseren door de laadtijd met slechts 1 seconde te verkorten!

 

Onderzoek van Google laat zien dat voorhttp2-2 elke extra seconde dat het duurt om een pagina te laden het bouncepercentage onder mobiele bezoekers fors toeneemt. Bij een laadtijd van 2,4 seconden is het bouncepercentage gemiddeld 13 procent; bij 3,3 seconden is dit al 20 procent.

De gemiddelde laadtijd via Europese 3G netwerken wordt volgens de eerste metingen met HTTP/2 tot wel 1,6 seconden verkort. HTTP/2 speelt hiermee in op verschuiving van desktop naar mobiel; in 2015 werd er voor het eerst meer gezocht via zoekmachines op mobiel dan op desktop.  

HTTP/2: Ranking Boost?

Laadtijd, bouncepercentage en mobielvriendelijkheid worden niet alleen door gebruikers geëvalueerd; het zijn ook bevestigde ranking factoren voor Google en Bing. Ook beveiligde https-verbindingen worden sinds 2014 door Google als ranking factor meegenomen. Hoewel het effect van https tot nog toe klein is, zal dit de aankomende jaren naar verwachting zwaarder mee gaan wegen. Gebruiksvriendelijke en beveiligde websites zullen hierdoor over het algemeen hogere posities innemen in de zoekresultaten dan gebruiksonvriendelijke en onbeveiligde sites. Hoge posities zijn belangrijk, omdat deze in de praktijk meer verkeer naar jouw website genereren door een hoger klikratio (CTR).

Een HTTP/2 upgrade heeft een positieve impact op de factoren die de gebruikservaring en veiligheid van websites verbeteren. Bovendien maakte Google onlangs bekend dat de GoogleBot het nieuwe protocol gaat ondersteunen. Het is hiermee niet onwaarschijnlijk dat HTTP/2 in de toekomst zelf een ranking factor wordt. Tot die tijd zal HTTP/2 waarschijnlijk indirect een positief effect op posities hebben. Het verlaagt immers de laadtijd van websites – en hiermee het bouncepercentage – en werkt alleen via een beveiligde verbinding.

HTTP/2 verbetert rendement

Het is dus niet de vraag óf je moet overgaan op HTTP/2, maar wanneer. Om deze vraag te beantwoorden: upgrade jouw website nog in 2016. De eenmalige investering betaalt zich immers terug via een verbetering van de gebruiksvriendelijkheid en het conversiepercentage van je website.