Webwinkel onderzoek: verrassende inzichten over SEO en conversie

Facebooktwitterlinkedin

Hoe kunnen webwinkeliers met behulp van zoekmachine- en conversie optimalisatie het aantal bestellingen verhogen? Voor het beantwoorden van deze vraag is elf experts gevraagd hun kennis en ervaring te delen tijdens een interview met René Stuifzand, afstudeerder bij Traffic4u. Daarnaast heeft René onder webwinkeliers een online enquête gehouden. Het resultaat: meer inzicht in de activiteiten van de Nederlandse webwinkelier.

René Stuifzand deed in het kader van zijn afstudeerproject onderzoek naar de vraag hoe zoekmachine- en conversie optimalisatie volgens experts ingezet kunnen  worden voor het behalen van meer relevante bezoekers en bestellingen. De experts zijn werkzaam bij Traffic4u, Onetomarket, OrangeValley, Online Dialogue, Concept7 en Prénatal.

internet marketingbureaus logos

Volgens de experts biedt de positie van webwinkeliers veel voordelen. Naast kostenbesparing en automatisering zijn er ook extra marketingkanalen. Het benutten van deze kanalen zorgt voor extra bezoekers.

Enquêteresultaten in een notendop

De meeste webwinkels (35%) vallen onder de laagste omzetcategorie van onder de 5000 euro per maand. Ik ben van mening dat er voor deze webwinkels nog veel groeiruimte is. 70% van de webwinkeliers geeft aan potentie zien in zoekmachine- en conversie optimalisatie. Ongeveer 50% maakt nog geen gebruik van zoekmachine- en conversie specialisten voor het verbeteren van de resultaten. Voor het verzamelen van gegevens gebruikt 93% een web analytics pakket. De gebruiksvriendelijkheid  van de webwinkel is volgens de ondervraagden (60%) hoog of zeer hoog.

Marketingkanalen via het internet worden tegenwoordig veel vaker gebruikt dan traditionele kanalen. Vooral SEO (87%), SEA (84%), e-mail marketing (69%) en  affiliatie marketing (40%) doen het erg goed. De enige uitzondering voor traditionele kanalen is het verspreiden van folders met 26%.

marketingkanalen van webwinkels

Het gebruiken van relevante keywords wordt als zeer belangrijk gevonden voor categorie (47%)- en productpagina’s (60%). Ook vinden de webwinkeliers dat hun titels, uniek (92%) en gerelateerd (92%) zijn aan het onderwerp en de inhoud van de pagina’s. De frequentie van het toevoegen van pagina’s verschilt, 19% doet dit dagelijks en 8% doet dit nooit.

Twitter is met 55% het populairst van alle netwerken, daarna Hyves (42%), LinkedIn (31%), Facebook (29%) en YouTube (26%). Dit betekent dat maar een laag percentage werkt met sociale netwerken.

Meer dan 90% van de webwinkeliers zorgt ervoor dat ze bereikbaar zijn door een e-mailadres, adres en telefoonnummer te vermelden. Vertrouwen wekken door het gebruik van KvK gegevens (82%), een veilige betaalomgeving (64%), referenties (48%), een keurmerk (45%)  en een afbeeldingen (20%) gebeurt minder. 32% van de webwinkels gebruikt verplichte registratie.

webwinkel onderzoek productinformatie

Gegevens zoals prijs (95%), productomschrijving (94%), productnaam (96%) en afbeeldingen (87%) worden bijna standaard door webwinkels ingezet. Specifieke informatie zoals levertijd (50%), voorraad (40%), reviews (32%), garantie (27%) en video’s (17%) wordt minder getoond.

Een klant kan bij 83% van de ondervraagden met iDeal en bij 70% via de bank een bestelling betalen. Verder zijn de creditcard (46%), PayPal (38%) en rembours (36%) minder van toepassing.

Tot slot

Tijdens de interviews hebben de experts verteld hoe zij met zoekmachine- en conversie optimalisatie hun webwinkels verbeteren. De aanbevelingen van de experts staan in het onderzoeksrapport.

Het onderzoeksrapport bevat:

  • Een samenvatting van het onderzoek;
  • De resultaten van het webwinkel onderzoek;
  • Een uitgebreid overzicht van de webwinkels in Nederland;
  • Aanbevelingen van de experts voor zoekmachineoptimalisatie voor webwinkels;
  • Aanbevelingen van de experts voor conversie optimalisatie voor webwinkels;
  • en nog veel meer…

3 reacties

  • Saskia 4 augustus 2010 at 14:18

    Goedemiddag,

    Ik las uw artikel en ben benieuwd of mij wat informatie kan geven.

    Ik ben bezig een nieuwe webwinkel te starten.
    Een webwinkel voor merkkleding voor kinderen en dan lage prijzen/outletprijzen. Er zijn natuurlijk al meerder van dit soort websites en ook een goede domeinnaam vinden die nog vrij is is moeilijk.

    Kunt u mij informatie geven over een goede domeinnaam en wat ik vooral interessant vind, hoe kan ik goed gevonden worden bij Google. Er zijn een hoop aanbieders die mij van alles garanderen, en dat is natuurlijk vanuit een commercieel oogpunt, misschien kunt u mij meer tips geven?

    Ik hoort het graag.

    Bij voorbaat dank.

    Met vriendelijke groet,
    Saskia Leenheer

  • Marco Bouman 5 augustus 2010 at 22:14

    Beste Rene,

    Wat leuk dat hier onderzoek naar gedaan is. Ik heb ook direct het rapport aangevraagd.

    Zelf ben ik al meer dan 5 jaar met dit onderwerp bezig en ik ben er benieuwd of er zaken in jouw rapportage aan bod komen die ik zelf nog niet tegen ben gekomen.

    Ik laat het je in ieder geval weten.

    Hartelijke groet,
    Marco Bouman

  • René Stuifzand 11 augustus 2010 at 09:14

    Saskia: Bekend worden op een unieke naam is altijd het beste. Dit is vaak de bedrijfsnaam. Het vinden van een vrije domeinnaam wordt dan ook direct een stuk eenvoudiger. De bedrijfsnaam zeggen vaak al veel over de producten die je verkoopt.

    @Marco: Ik hoop dat je het onderzoeksrapport interessant vind. Goed dat er meer mensen met dit soort zaken bezig zijn. Ik zal je eigen blog ook even doorlezen.

    Bedankt voor jullie reacties.

Het is niet mogelijk om te reageren.