Zoekmachines én bezoekers overtuigen? 14 schrijftips!

Facebooktwitterlinkedin

seo-copywriting-schrijftips-zoekmachines-bezoekersWilt u een tekst die én goed vindbaar is in de zoekmachines én lezers aanzet tot het doen van een conversie? Hieronder staan 14 basisregels die onze tekstschrijvers nastreven bij het schrijven van gebruikers- en zoekmachinevriendelijke content.

  1. Gebruik de taal van de doelgroep
    Voordat een tekst wordt geschreven, moet worden bepaald wat de doelgroep is. Vermijd vakjargon en spreek de taal van de doelgroep.
  2. Verwerk de zoekopdrachten van de doelgroep in de tekst
    Wanneer u gevonden wilt worden in een zoekmachine op relevante termen, moet u eerst bepalen welke termen (keywords) dat zijn. Welke zoekopdrachten gebruiken de mensen uit uw doelgroep? Verwerk deze in de tekst.
  3. Schrijf onweerstaanbare titels
    De titel van een tekst is de eerste en misschien wel enige indruk die u achterlaat bij een bezoeker. Wanneer de titel geen interesse wekt, is de kans groot dat een bezoeker de pagina meteen weer verlaat.
  4. Geef een korte samenvatting in de eerste alinea
    Internetgebruikers zijn erg ongeduldig, dus zorg ervoor dat meteen duidelijk is waar de tekst over gaat en waarom iemand door moet lezen.
  5. Vermeld uw USP
    Wilt u bezoekers aanzetten tot het doen van een conversie? Vergeet dan niet om uw USP (Unique Selling Point) te vermelden in de tekst.
  6. Zorg voor voldoende content
    Zoekmachines zijn dol op content. Zorg dus voor voldoende content op uw website. Hoeveel tekst “voldoende” is hangt onder andere af van het onderwerp, de content van concurrenten en de populariteit van de website.
  7. Schrijf unieke teksten
    Elke pagina van uw website heeft een eigen onderwerp en verdient dus ook een unieke tekst die goed aansluit bij dit onderwerp. Teksten die teveel op elkaar lijken worden door zoekmachines uit de index gefilterd.
  8. Zorg voor een goede keyword dichtheid
    Om een zoekmachine ervan te overtuigen dat een tekst over een bepaald onderwerp gaat, is het belangrijk dat dit woord voldoende in de tekst aanwezig is. Gebruik het dus een paar keer door de tekst heen, maar niet overdadig.
  9. …en voor een mooie keyword spreiding
    Zoekmachines proberen menselijke bezoekers na te bootsen en bepalen het onderwerp van een pagina door te kijken naar de onderdelen van een tekst die voor menselijke bezoekers ook het meeste opvallen. Probeer het exacte keyword dus te verwerken in bijvoorbeeld de titel, tussenkopjes, links, etc.
  10. Gebruik variaties op het keyword
    Gebruik in de tekst ook varianten van het keyword: enkelvoud, meervoud en veelgebruikte synoniemen. Zoekmachines worden steeds beter in het herkennen van deze varianten.
  11. Leg accenten (met mate)
    Door het gebruik van een < strong >-tag kunt u nog iets meer nadruk leggen op het onderwerp van de tekst. Zorg er wel voor dat u dit heel spaarzaam doet en alleen bij de belangrijkste woorden in de tekst.
  12. Laat zien wie u bent en bij wie u hoort Door in de tekst te linken naar andere pagina’s over hetzelfde onderwerp laat u aan de zoekmachine zien bij welke “community” u hoort. Let er daarbij op dat u in de linktekst belangrijke keywords gebruikt.
  13. Houd rekening met de leesbaarheid van online teksten
    Mensen lezen teksten op het web anders dan op papier. Lezen vanaf een beeldscherm is vermoeiend en gaat gemiddeld 25% langzamer dan lezen van papier. Verhoog de leesbaarheid van grote stukken tekst door korte, bondige zinnen, tussenkopjes en overzichtelijke lijstjes te gebruiken.
  14. Eindig met een call to action
    Bij het schrijven van een tekst is het belangrijk om goed in het achterhoofd te houden wat u van de bezoeker wilt. Zorg ervoor dat duidelijk is op welke manier bezoekers actie moeten ondernemen.

Volg deze schrijftips en overtuig bezoekers én zoekmachines met uw teksten!