Smart Campaigns: Wordt de consultant straks overbodig?

Facebooktwitterlinkedin

Display campagnes die automatisch worden opgezet en geoptimaliseerd. Sinds kort is het mogelijk. Met de nieuwe Smart Display Campaigns heb je binnen enkele minuten een display campagne live staan. Vervolgens gaan algoritmes voor jou aan het werk om het maximale uit je campagne te halen. Geen specialistisch kennis meer nodig zou je zeggen. Maar wat betekent deze automatisering? En ben je als consultant straks overbodig? Display Advertising Consultant Jorg Wendker vindt van niet en vertelt in deze blog juist over de mogelijkheden die ontstaan.

Smart Campaigns is een serieuze stap naar automatisering van display campagnes. De campagnes hoeven niet langer handmatig opgezet te worden, hierdoor bespaar je veel tijd. De algoritmes zijn bovendien ontwikkeld op basis van veel data. Deze algoritmes werken sneller, zijn kosten efficiënter en preciezer dan dat wij als mens kunnen zijn. Bovendien zul je ook nog eens betere resultaten behalen, aldus Google.

Hetzelfde geldt voor het optimaliseren van campagnes. Waar analisten en online adverteerders hun kennis toepassen om het maximale uit de campagne te halen, zal kennis op micro niveau niet meer nodig zijn. Ook in dit geval weet Google aan de hand van ‘big data’ de campagnes beter te optimaliseren dan dat jij dat kan.

Goed nieuws dus zul je denken. Maar betekent dit dat je je spullen kan pakken? Het antwoord is ‘nee’. Hoewel automatisering je veel werk uit handen neemt, ontstaan er ook mogelijkheden en kansen voor de online adverteerder.

Anticiperen op automatisering
Hoewel automatisering van grote invloed is op ons vak, blijft het principe van marketing hetzelfde: ‘hoe wordt de potentiële klant fan van jouw product?’. Wél zijn we door het gebruik van algoritmes in staat sneller, kosten efficiënter en preciezer te werken. We hoeven niet langer de strijd aan te gaan met de algoritmes. ‘If you can’t beat them, join them’ zullen we maar zeggen.

Kijk vooral naar hoe automatisering in jouw voordeel kan werken. Doordat je campagnes automatisch opgezet en geoptimaliseerd worden, bespaar je veel tijd. Deze tijdsbesparing zorgt ervoor dat je op een ander niveau over je campagne kan nadenken en met je klant in gesprek kan gaan om zaken eens vanuit een strategischer perspectief te bekijken.

Automatiseren is de toekomst dus. Om je alvast kennis te laten maken met dit type campagne, lichten wij onderstaand alvast de Smart Campaigns toe. Ontdek zelf hoe eenvoudig het eigenlijk is en hoeveel tijd het je kan besparen.

Smart Campaigns: Hoe zet je het op?
Zoals al eerder gezegd is Smart Campaigns een geautomatiseerde campagne set-up. Voor het opzetten van een campagne hoef je slechts twee dingen te doen:

1. Het instellen van een CPA bod
2. Een responsive advertentie opzetten (afbeelding, logo en enkele tekstregels invoeren)

Binnen 5 minuten staat je campagne live!

Waar bestaat de campagne uit?
Google heeft de afgelopen jaren al verschillende stappen in de richting van een geautomatiseerde campagne gezet. Deze zijn nu samengevoegd in één type campagne. Zo bestaat Smart Campaigns uit:

• Automatische biedingen: Je voert een bod in en Google bekijkt hoe groot de kans is op conversie en past hier het CPA bod op aan.
• Automatische targeting: Op basis van automatische remarketing van mensen die al eerder op je website zijn geweest en automatische targeting van mensen die in de mid funnel zitten en mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw product. Hierbij maakt Google gebruik van historische data.
• Automatische banners: Ook wel responsive advertentie genoemd. Je voert een headline, omschrijving, afbeelding en een logo in. Google ontwikkelt automatisch jouw banner.


Mijn ervaring is bovendien dat Smart Campaigns je soms nieuwe inzichten kan geven. Inzichten waar jij mogelijk nog niet aan hebt gedacht. Stel, je verkoopt bronwater. Dan denk je waarschijnlijk nog niet direct aan een relatie met ‘kantoorartikelen’. Echter als er een sterke associatie bestaat, gaat Smart Campaigns voor jou aan de slag. Op deze manier kan je dus extra conversies realiseren.

Raak ik de volledige controle kwijt?
Hoewel Google zegt dat het een geheel geautomatiseerde campagne is, zijn er wel aspecten waar je invloed op kunt en/of wilt hebben. Denk hierbij aan Brand Safety. Je kunt zelf beïnvloeden waar je wel en niet vertoond wordt, door het uitsluiten van domeinen of gevoelige categorieën.

Smart Campaigns: GO or NO GO
Zoals eerder besproken brengt het automatiseren van online adverteren enkele voordelen met zich mee. Na enkele test blijkt inderdaad dat Smart Campaigns je tijdswinst oplevert. Helaas kunnen we nog niet bevestigen dat deze geautomatiseerde campagnes ook voor betere prestaties zorgen. In de test zien we nog weinig verschil met een vergelijkbare campagne. Hierbij dient wel de kanttekening geplaatst te worden dat het ook lastig is om campagnes te vergelijken. Dit omdat er geen type targeting gelijk is aan de targeting van Smart Campaigns.

Hoewel wij de resultaten van Google nog niet kunnen bevestigen , is het wachten op het verbeteren van machine learning en het ontwikkelen van betere algoritmes. Voordat het zover is, is Smart Campaigns het ideale campagnetype om kennis te maken met de automatisering van online adverteren.

Being able to make use of big data, analytics and algorithms isn’t just “nice to have”, it’s essential.