212 Amsterdam: Netlog en defriending

Facebooktwitterlinkedin

netlog-logoIn hartje Amsterdam, aan de Keizersgracht, ligt de Felix Meritis verborgen. De locatie waar op elke 2de dinsdag van de maand een uur lang wordt gesproken over een specifiek onderwerp, waarna de mogelijkheid bestaat om nog 2 uur lang te gaan borrelen. Ook wel: de 212 Amsterdam. “Wees op tijd, want vol = vol”, klonk mij als standaard zinnetje in de oren om mensen op tijd in de zaal te krijgen, maar dit bleek alles behalve overdreven. Iets na 7 uur zat de zaal, die ruimte bood voor 150 man, al tot de nok gevuld. De andere 150 man voor de deur hadden geluk: de sessie zou opgedeeld worden in 2 stukken, zodat iedereen het verhaal van Steven Kraal kon horen.

Netlog Business Development

Steven Kraal, verantwoordelijk voor Business Development van Netlog in Nederland, vertelde in 30 minuten de highlights van het sociale netwerk. 9 Jaar geleden begonnen en eigenlijk nog maar 1,5 jaar bezig onder de naam Netlog. Wel wist Netlog in de afgelopen 9 jaar 40 miljoen actieve gebruikers aan zich te binden. Dit doen ze door actief te zijn in 30 landen, waarbij Italië en Turkije de populairste landen zijn en de doelgroep specifiek gericht is op de categorie 14-24 jaar.

Burger King Sacrifice

Kraal vertelde over het 5 C’s model dat wordt toegepast binnen Netlog: Content, Coversate, Continuous, Context en Contribute. Maar het meest interessante vond ik het onderzoekje wat gehouden is onder 5131 Netlog leden met de vraag: wat vind je belangrijker: veel vriendjes of echte vrienden. 44% van de stemmers koos voor veel vrienden en 27% koos voor echte vrenden. Dit vond ik een interessante uitslag. Als je namelijk kijkt naar de voorspelde trends van 2009 wat betreft social media dan zie je overal de term “defriending” terug komen. Maar wat is defriending nou eigenlijk?

Defriending is niets anders dan grote schoonmaak houden in je vriendenlijst. Ben je een hele tijd bezig geweest om die 200 tot 300 vrienden te halen op Facebook of Hyves? Dan ga je nu door die lijst heen om te kijken wie écht je vrienden zijn. De rest krijgt een schop onder de welbekende kont en haal je dus uit de lijst. Het doel: je echte vrienden overhouden.

Burger King bracht eind vorig jaar het defriending tot een nieuwe level: voor elke 10 vrienden die je opofferde op Facebook (met de “Whopper Sacrifice” applicatie), kreeg je een gratis Whopper. Na een week heeft Facebook hier een stokje voor gestoken, nadat al 230.000 vriendschappen waren beëindigd.
whopper

Defriending in 2009

Steven wist me in het korte half uurtje presentatie zeker te overtuigen van de mogelijkheden binnen Netlog. Voor een club van maar 80 mensen hebben ze de zaken goed op de rit. Maar toch blijft me het onderzoek onder die 5131 netlog leden door het hoofd spoken. De algemene trend is dat mensen op zoek gaan naar hun échte vrienden op netwerken en niet meer gaan om kwantiteit. Toch blijkt dit op Netlog precies omgekeerd te zijn. Ligt het aan de doelgroep? Of blijven we stiekem toch gewoon bezig om onszelf zo populair mogelijk te maken door zoveel mogelijk vriendjes toe te voegen?