Google Social Search: zit je in de social circle van je doelgroep?

Facebooktwitterlinkedin

Google Social SearchDeze week kwam Google met een nieuw onderdeel in de zoekresultaten: Social Search. Maar wat is Social Search nou eigenlijk precies? In het kort komt het er op neer dat je zoekresultaten worden aangevuld met relevante resultaten vanuit je eigen social circle. Klinkt spannend, maar wat kunnen we er nu mee?

Social Circle?

De term Social Circle is goed gevonden door Google. De door jou gecreƫerde groep mensen waar je informatie vandaan haalt of mee praat op sociale netwerken. Maar hoe bepaald Google je sociale cirkel? Aan de hand van de gelinkte sociale netwerken in je Google Profile. Dus als je vanuit je Google Profile linkt naar je Twitter account, dan worden alle mensen die je volgt onderdeel van je social circle. Hetzelfde geldt overigens voor sites en blogs die je in je Google Reader hebt staan.

Social Circle van je doelgroep

Zoals eerder aangegeven, het product zit nog in de experimentele fase. Maar stel dat dit onderdeel straks wel een vlucht neemt: zit jij in de sociale cirkel van je doelgroep? En zo niet, hoe kom je daar in? Het moment dus om goed na te denken over je social en content strategie.

Google Profile

Een goed punt om te beginnen is het aanmaken van een Google Profile. Dit is niet alleen voor een individueel persoon, maar ook voor bedrijven. Dit zijn de stappen die je moet nemen:

  1. Maak een Google Profile aan
  2. Plaats links naar alle social media activiteiten van je bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan je Twitter account, je Facebook pagina, YouTube kanaal en je LinkedIn groep. Voor de duidelijkheid: zorg er wel voor dat dit actieve accounts zijn en dus je content strategie!
  3. Plaats links naar je werknemers. Veel van je medewerkers zullen ook op Twitter actief zijn met ieder een eigen groep van volgers. In potentie een prima uitbreiding van je social circle.
  4. Plaats een link naar je corporate website en blog (als je deze hebt).
  5. Schrijf een goede omschrijving van je bedrijf en plaats hier deeplinks naar bijvoorbeeld je diensten. Naast dat dit goed is voor bezoekers, worden deze links niet ge-nofollowed. Goed voor je SEO dus.
  6. Laat je sociaal-actieve medewerkers ook een Google Profile aanmaken. Vanuit die accounts kan weer gelinkt worden naar de corporate Google Profile.

Is social nu onderdeel van SEO?

Misschien is het iets te voorbarig om deze conclusie te trekken. Social heeft zijn eigen strategie nodig, maar de mogelijkheden die social networks al boden om te ranken in zoekresultaten gecombineerd met de nieuwe social search toevoeging, brengt het dicht bij SEO. Door je social activiteiten uit te breiden is het mogelijk om meer organic verkeer uit Google te halen vanuit Social Search resultaten.

Een ding blijft hierbij super belangrijk: content! Goede content zal altijd voor betere posities zorgen en dat wordt met social search verder versterkt. De nieuwe Social Search resultaten zijn hot en zullen nog meer opvallen. Benieuwd wat dat doet met de CTR.

Een reactie

  • Ronald 9 februari 2010 at 17:07

    Zeer goede post ! Bedankt, ga het meteen eens proberen

Het is niet mogelijk om te reageren.