Je eigen Twitter community (uit)bouwen

Facebooktwitterlinkedin

Vorige week kreeg ik de vraag van een klant: ik wil bezig met Twitter, ik ga bezig met Twitter, maar hoe bouw ik mijn publiek op Twitter? Goede vraag. Uiteraard kun je heel sociaal zijn en ijverig met je updates. Dan komen de volgers toch vanzelf? Waarschijnlijk, maar soms is het goed om je inspanningen even een kleine kick-start te geven. Wat zijn dingen waar je op kunt letten? Hier een paar tips die mij ook geholpen hebben.

Kies een geschikte Twitter ID

En dat eerste puntje kan al direct best lastig zijn. Je hebt 15 karakters beschikbaar voor een goede naam. Houdt daarbij in het achterhoofd dat dit ook direct je branding is. De naam waarvan je wilt dat mensen hem niet alleen onthouden, maar ook direct aan jou koppelen. En dat allemaal binnen die eerder genoemde 15 karakters. Meestal werkt je naam het beste. Want Twitter kan een verlengstuk zijn van je persoonlijke branding. Als je kijkt naar een bedrijf, is de bedrijfsnaam een goede keuze. Houdt hierbij ook rekening met name-squatting! Ander puntje bij het kiezen van je naam is de latere interactie binnen de 140 karakters per Tweet. Kies je een (relatief) lange twitternaam beperkt dit straks die interactie.

Ga op zoek naar mensen op te volgen

Het leuke van de Twitter community is dat het heel gebruikelijk is om iemand te gaan volgen die je eigenlijk niet kent. Ga dus op zoek naar twitteraars met dezelfde interesses, twitteraars die praten over dezelfde onderwerpen waar jij geïnteresseerd in bent of misschien experts die praten over onderwerpen waar je nog helemaal geen verstand van hebt. Zo groeit je eigen Twitter community en kun je kennis delen, maar ook kennis halen. Daarnaast kun je op deze manier de “big influencers” in jou specifieke doelgroep opzoeken. Het daar ook participeren kan je Twitter en zichtbaarheid een zekere boost geven.

De zoekfunctie van Twitter is in de afgelopen periode behoorlijk onder handen genomen en biedt veel mogelijkheden om op zoek te gaan naar de juiste mensen. Daarnaast werkt http://search.twitter.com ook erg goed.

Leer de Twitter taal

RT? @? DM? Tweeps? Twitterati? Net als vele netwerken heeft ook Twitter een eigen taal. Denk aan Hyves met krabbelen en kwekken, zo heeft Twitter ook bepaalde veelgebruikte termen die goed zijn om te weten. Hierbij een paar leuke:

RT = Retweet. Een eerder geplaatste Tweet wordt nog eens verstuurd.
@ = Het reageren op een andere Twitteraar. (bv: @marketingfacts Goed bezig!)
Tweet = Een bericht plaatsen/versturen op Twitter
DM = Direct Message. Berichten die alleen zichtbaar zijn voor de Twitteraar aan wie je hem stuurd.
Tweeple = een van de benamingen voor mensen actief op Twitter
Mistweet = Twitter bericht versturen, waar je achteraf van denkt: dat had ik niet moeten doen!
Twoosh = Een perfecte Tweet in precies 140 karakters.

Let goed op de @replies

twitter-replies-150x150Op een gegeven moment zal je aantal volgers groeien en kan het best lastig zijn om de steeds sneller gaande discussie bij te houden. Zeker als er meerdere aan de gang zijn. Daarnaast zul je niet iedereen volgen die jou ook volgt. Houdt daarom regelmatig je @replies in de gaten door te klikken op het @replies tabblad binnen Twitter. Dit geeft een overzicht van alle Tweets die gedaan zijn direct richting jou of Tweets waar je naam in is gebruikt. Het is een perfecte manier op de gaten te houden waar en hoe er wordt gepraat.
Daarnaast zou kun je ook via http://search.twitter.com zoeken op je gebruikersnaam.

Op die manier kun je mensen ontdekken die je nog niet aan het volgen was, maar zeker interessant zijn. Want onthoudt: Twitter is niet alleen om je eigen gedachtes te versturen, het is ook zeker in discussie gaan met andere gebruikers!

Plaats je Twitter adres in je handtekening

Als je Twitter helemaal is zoals jij hem wilt hebben, wil je iedereen duidelijk maken dat “ie” er is. Daarom is het goed om je handtekening uit te breiden met je Twitter adres. Dit is een perfecte manier om met nieuwe volgers in contact te komen. Een handtekening kan in je email zijn, maar bijvoorbeeld ook op een blog of een forum.

Praten!

Je hebt je Twitter account, je hebt volgers: nu is het moment om te gaan praten! Het kan zo simpel zijn als een “goedemorgen” om reactie te krijgen. Maar ook een “In Amsterdam, maar meeting gaat niet door”, kan zo maar een “Vervelend! Zin in koffie bij ons?” reactie veroorzaken, waardoor je met nieuwe mensen in contact komt of zelfs een kans krijgt om een nieuwe meeting te plannen. Het is vooral ontdekken wat de mogelijkheden zijn en vergeet niet om op anderen te reageren.

De kracht van een RT

Twitter is ideaal om je informatie te delen. Dit kan betekenen dat je je eigen informatie gaat verstuurd, maar het is ook goed om anderen te promoten. Dit kan bijvoorbeeld met een RT van een bericht die iemand van jou volgers heeft verstuurd. RT’s kunnen werken als een sneeuwbal. Stel ik heb een hele interessante link die ik graag wil delen. Ik verstuur deze met Twitter naar mijn volgers. De link die ik verstuur gaat naar mijn website waar ik een blogpost heb geschreven. Een deel van mijn volgers vond deze informatie zo waardevol dat zij vervolgens deze link ook via hun Twitter versturen. De zogenaamde Retweet. Maar mijn volgers hebben ook weer een eigen netwerk waar mijn bericht aan verstuurd wordt. Op deze manier bereikt je bericht niet alleen een hoop mensen, maar tussen deze mensen kunnen ook nieuwe volgers zitten. Waar eerst mijn bericht misschien slecht 100 mensen zou bereiken, kan een Retweet zo opeens 1000 mensen bereiken.

Dit zijn zo maar een paar tips die mij hebben geholpen. Er zijn ongetwijfeld veel meer,dus kom maar op! Wat heeft jou geholpen?