Onderzoek: Social Ranking Factors 2011

Facebooktwitterlinkedin

Social Ranking FactorsDat Social Media een essentieel hulpmiddel in online marketing is was al gebleken. In de Social Media Monitor van augustus 2010 werd duidelijk dat 68 van de Nederlandse top100 bedrijven aanwezig is in social media. Helaas betekent dit niet dat al deze bedrijven ook daadwerkelijk actief zijn en loopt er ook zeker een deel een negatief merkbeeld op door inactieve social accounts.

Het leek ons daarom interessant om te gaan kijken hoe we de perceptie van een aantal Social Media experts iets dichter bij deze bedrijven konden gaan leggen. Ralph van der Pauw is hiervoor gedurende zijn stage een bestaand ‘ranking’-concept van SEOmoz gaan toepassen op Social Media. Aan de hand hiervan hebben wij een lijst met de 20 (strategisch) meest belangrijke factoren in Social Media Marketing gepubliceerd, De Social Ranking Factors.

Het onderzoek

Halverwege september zijn we begonnen met dit onderzoek en hebben we de belangrijkste factoren in Social Media gaan geïnventariseerd. Vervolgens hebben we een lijst opgesteld met een aantal vooraanstaande experts in Social Media en hen de belangrijkste factoren in enquêtevorm voorgelegd. Elke factor is door het panel geschaald en aan de hand van de resultaten hebben we een top 20 kunnen samenstellen. De aanpak van het onderzoek is erg interessant doordat het zich richt op een specifiek gekozen panel wat de kwaliteit van de antwoorden automatisch verhoogd.

#1 Monitor je doelgroep in social networks

Het klinkt vrij simpel en voor de meeste online marketeers ook als voor de hand liggend. Het werd namelijk al snel duidelijk dat het panel de grootste focus op het monitoren van de doelgroep legt. Zowel de waardering als de overeenstemming in de antwoorden was bij deze factor het grootst. Een echte topper dus!
Met monitoren bedoelen we het observeren van alle social activiteiten van de doelgroep. Dit kan merkgerelateerde informatie zijn zoals feedback op een product of dienst, maar ook waardevolle informatie van een marksegment die bepalend kan zijn voor een campagne of een strategische beslissing.

Lees het complete onderzoek en alle ranking factors op socialrankingfactors.com

Een reactie

Het is niet mogelijk om te reageren.