Seriously Social: achter de schermen bij 3FM Serious Request

Facebooktwitterlinkedin

Logo Serious Request
Sinds vrijdagavond is Serious Request 2009 losgebarsten. De Grote Markt in Groningen staat voortdurend vol met mensen die hun steentje willen bijdragen aan het goede doel: de bestrijding van malaria. 3FM en het Rode Kruis houden deze week een zesdaagse radio-, tv- én internetmarathon om zoveel mogelijk geld op te halen.

Vanuit Traffic4u zijn wij, Siegfried en Wouter, ingelijfd bij de 3FM internetredactie. Onze officiële titel is social media beheerder, dat kun je prima vertalen met community manager. De belangrijkste sociale kanalen die we monitoren zijn Twitter, Facebook en Hyves. Af en toe laten we ons gezicht ook zien op het Fok! Forum, van oudsher een digitaal oord met veel fanatieke 3FM aanhangers.

De belangrijkste ontwikkelingen tot nu toe op een rijtje:

Twitter

We zitten met het Serious Request twitter account inmiddels boven de 5100 volgers. Daarmee behoren we, na @Gerardekdom, tot de populairste tweeps van Nederland! Niet gek, maar ook niet zo verwonderlijk. Serious Request leeft enorm op de microblogdienst Twitter. In de top 5 hashtags op twirus.com staat #sr09 bovenaan:

Serious Request 2009 top 5 twitter hash tags

We zetten Twitter vooral in om te reageren op vragen die mensen hebben over Serious Request. Daarnaast zetten we nieuwtjes door, en zo af en toe komt een bekende Nederlander even bij ons langs om een tweet te schrijven voor de volgers.

Facebook

2009 is het eerste jaar dat we actief Facebook inzetten. En dat loopt, ondanks de aanwezigheid van een megapopulaire Hyves pagina, zeker niet slecht. Momenteel heeft de Serious Request fanpagina dik 1600 fans! Een week geleden schommelde dat aantal nog rond de 100. De voornaamste berichtgeving bestaat uit nieuws van om en rond het Glazen Huis, aangevuld met uniek fotomateriaal.

Hyves

De Serious Request Hyvespagina is vanuit donatieoogpunt het meest interessant: er staat een grote banner met donatieknop bovenaan de Hyve, wat vorig jaar al heel effectief bleek. Krabbels op Hyves bestaan over het algemeen uit steunbetuigingen aan de DJs en aankondigingen van mensen die langs gaan komen op de Grote Markt. Verder stelt men vragen over uitzendtijden en discussieert men over wat de anthem van Serious Request 2009 moet worden.

Brand Ambassadors

De bevindingen tot nu toe? Serious Request leeft enorm op de sociale netwerken! Vooral Twitter is booming, zeker vergeleken met vorig jaar. Het feit dat zowel Annemieke, Gerard en Giel zelf aan het twitteren zijn vanuit het Glazen Huis is hier zeker debet aan! Want zij zijn uiteindelijk de beste Brand Ambassadors die je je kunt wensen.

2 reacties

  • Wim Platje 21 december 2009 at 16:51

    Hihi, ik hoop dat je bedoelt dat het getwitter van de DJ’s er ‘geen’ debet aan is!

    Goed bezig overigens! Goed en ook erg leuk, vermoed ik. 🙂

  • Te gek initiatief mannen!
    Als SR ooit in Haarlem neerstrijkt hopen we hetzelfde te kunnen doen. Ik hoop dat de donateurs en masse zijn binnen gelopen.

Het is niet mogelijk om te reageren.