Seriously Social: Hoe gaat dat nou, backstage bij 3FM Serious Request?

Facebooktwitterlinkedin

3FM Serious RequestOnderdeel zijn van een crossmediaal evenement als 3FM Serious Request is voor elke online marketeer een droom. Een week lang zit je middenin een georganiseerde chaos waar radio, tv en internet samen een ontzettend groot publiek bereiken. Internet begint bij de publieke omroepen langzaamaan een volwassen kanaal te worden. En juist vanwege het potentieel in je bereik is social media bij uitstek een geschikt medium om in te zetten. Maar hoe werkt dat nou eigenlijk?

Celebrities op Twitter

Marco Borsato tijdens Serious Request 2009Eén van je doelen is om de mensen in de community continu interessante zaken voor te leggen. Dat kan iets simpels zijn als een tweet van één van de bekende Nederlanders die hier backstage rondlopen. En in de categorie ‘pics or it didn’t happen’ leg je dat uiteraard ook vast.

Veel van die bekende Nederlanders twitteren zelf ook. We zien achteraf vaak bedankjes voorbijkomen van mensen die we achter de @seriousrequest twitteraccount hebben gezet.

Crowdsourcen: wat is de publieke opinie

Koenders populaire hashtag op TwitterDaarnaast zijn communities heel interessant om de publieke opinie te peilen. Dat had minister Koenders van Ontwikkelingssamenwerking goed in de gaten: op zijn eigen Facebookpagina legde hij het publiek een prikkelende vraag voor. “Waarom moet ook dit jaar de actie van Serious Request gesteund worden?” We kregen het verzoek om als community managers Facebook, Hyves en Twitter in te zetten om mensen bewust te maken van deze vraag. En dat heeft gewerkt! Twitter ontplofte bijkans met berichtjes die getagged waren met #koenders en in no time had minister Koenders tientallen, inhoudelijk vaak sterke redenen. Ook dat is crowdsourcen.

Samenwerken met het Rode Kruis

Ook het Rode Kruis heeft er baat bij dat de berichtgeving op de netwerken gemonitord wordt. Het komt regelmatig voor dat er berichten verschijnen die op foutieve informatie berusten. De simpelste oplossing is dan om direct een vertegenwoordiger van het Rode Kruis in te schakelen voor een onderbouwd antwoord. En gelukkig zijn er daar voldoende van aanwezig tijdens zo’n week. Zo kunnen we direct schakelen met de directeur van het Rode Kruis, Cees Breederveld, die ook backstage te vinden is.

Zo komen allerlei stromen van informatie bij elkaar op de sociale netwerken: 3FM, het Rode Kruis, de artiesten die hun steentje bijdragen en natuurlijk de mensen die het allemaal volgen op hun eigen manier, of dat nou Hyves, Twitter of Facebook is.