SES Londen: 8 Social Media tips

Facebooktwitterlinkedin

In een sessie over Social Media Optimization tijdens de SES in Londen dit jaar, gaven vier Social Media experts het publiek SMO tips. De experts: Liana Evans (KeyRelevance), Lisa Ditlefsen (Base One Search), Jennifer Laycock (Search Engine Guide) en Krista Neher (Marketess).

Hier 8 belangrijke tips volgens de experts.

1. Get into Social Media Optimization

SMO is essentieel in crisistijd. Consumenten geven minder geld uit en gaan veel meer online op zoek naar reviews en advies voordat ze een product kopen. Slimme bedrijven maken hier gebruik van door zelf online te gaan, de discussies e volgen en deze informatie mee te nemen in de marketingstrategie. Je moet Social Media zien als een enorme grote groep mensen die je “gratis” kunt raadplegen. Kom er achter wat je doelgroep zoekt en belangrijk vindt en zorg er zo voor dat je product beter aan te laten sluiten bij je doelgroep.

2. Nobody cares about your product, they care about a problem and they care about a solution

Praat niet over je wasmiddel, maar plaats een advies over verwijderen van vlekken op je site. Om succesvol te zijn in Social Media moet je waarde toevoegen. Ga de discussie aan. “Talk to people, don’t tell them” , aldus Ditlefsen.

3. SMO is more than Facebook (of Hyves voor NL)

Zoals Ditlefsen zegt: “Everytime I mention Social Media Marketing my client thinks Facebook! That is why I prefer the term Online PR.” Een Facebook of Hyves account is echt niet relevant voor alle bedrijven. Mensen willen je product kopen, geen vriendjes worden met je bedrijf. Kijk waar je doelgroep zit en zorg ervoor dat je relevant bent. Zoals al vaker over SMO is gezegd, het kost veel tijd en moeite, dus als je het doet, doe het goed.

4. Start with clear goals

Social Media Optimization is voor veel mensen nog een beetje ongrijpbaar. Hoe pak je het aan? Wat levert het op? En hoe meet je succes. Volgens het panel is het essentieel om voor je begint met SMO duidelijke doelen te stellen. Hoeveel clicks, views, previews, comments of vrienduitnodigingen wil je halen? Ga de resultaten vervolgens meten en analyseren. Het mooie aan Social Media Optimization is dat je eenvoudig aanpassingen kunt doen. De kans is immers klein dat je het meteen perfect doet.

5. Stop running towards the bleeding line

SMO gaat snel! Ben je begonnen met Twitter, wordt je alweer uitgenodigd voor The next best thing. Als marketeer duik je hier bovenop, maar als bedrijf kun je beter niet halsoverkop naar the next best thing hollen. Kijk waar de meeste mensen (de meeste niet marketeers) zich bevinden, richt je op die gebieden en de ontdekkingstocht over aan de marketeers.

6. Create high quality content

Niemand is geïnteresseerd in een marketingverhaal over jouw product. Om succesvol te zijn moet je een aantal dingen doen:

  • Add value (nobody cares about your product)
  • Be helpfull
  • Be funny
  • Be interesting
  • Support a cause (Krista Neher noemt hier de Dove campagne voor Real Beauty als voorbeeld)

7. Having a Facebook account does not make you an SMO expert facebook-logo-150x120

Social Media Optimization is tijdrovend en lastig. Zorg voor mensen met de juiste kennis en geef ze voldoende tijd. “People give SMO one try and say it doesn’t work. It’s like boiling spaghetti for three minutes, then you throw it against the wall and it won’t stick”. aldus Evans. Als er meerdere mensen aan de slag gaan met SMO, zorg er dan voor dat ze dezelfde boodschap uitdragen. Natuurlijk is er ruimte voor persoonlijke invloed, maar zorg er voor dat er een duidelijke strategie is. Een goede samenwerking tussen het PR team, het team verantwoordelijk voor de implementatie en het SMO team is essentieel voor succesvolle Social Media Marketing.

8. Talk to people on their level

Je doelgroep kennen en op de juiste manier aanspreken is natuurlijk essentieel voor alle vormen van marketing. Het mooie aan Social Media is dat je echt de kans krijgt om the zien en horen wat je doelgroep denkt en vindt. Duik er in en gebruik dit in je SMO strategie.