Kennisoverdracht en netwerken op de SES in Londen

Facebooktwitterlinkedin

Op 18, 19 en 20 februari vond in Londen de Search Engine Strategies 2008 plaats.

Deze internationale conferentie, die wereldwijd op verschillende data en plaatsen wordt gehouden, is de grootste op het gebied van Search Engine Marketing. De krachtige combinatie van een vakbeurs en een praktijkgericht congres bood informatie, interactie en innovatie.


Dit jaar was Traffic4u als exposant vertegenwoordigd op de beursvloer. Lisa Klok, European Expansion Manager en Maurits van Eeghen, Salesmanager, bemanden de stand van Traffic4u. Er kwam een internationaal publiek op de conferentie af, met slechts een beperkte delegatie uit Nederland. Iedereen heeft uitgebreid kunnen bouwen aan het pan-Europese netwerk van Traffic4u.

Daarnaast hebben Pieter Majoor, Search Advertising Consultant, en Jaap-Jan Frans, SEO Consultant, zoveel mogelijk praktijksessies voor Traffic4u gevolgd. Het programma bood interessante onderwerpen te over. De sessies hadden uiteenlopende onderwerpen die allemaal gerelateerd waren aan Search.

De meest interessante kennis bijeenkomsten zijn hieronder kort weergegeven. De volledige Search Engine Strategies verslagen zijn op Marketingfacts gepubliceerd.

1. Rock and Roll SEO volgens Frederick Marckini
Frederick Marckini, Chief Global Officer van Isobar, gaf een echte SEO sessie. Onderwerpen die aan de orde kwamen zijn de potentie van SEO in Europa, belangrijke punten bij het maken van een keywordanalyse, het belang van het koppelen van off- aan online marketing, Universal Search zoekresultaten, het schrijven van een geoptimaliseerd persbericht en uiteindelijk het verdwijnen van het traditionele marketingmodel.

2. Learning the lingo of your customer
De sessie van Christine Churchill, president van KeyRelevance, ging voornamelijk over keywords en targeting. Een interessante sessie over het belang van relevante zoekwoorden, met ‘handvaten’ voor een zoekwoorden lijst. Drie andere sprekers onderstreepten het belang van meerdere bronnen om tot een complete lijst met zoekwoorden te komen. Tor Crockatt presenteerde o.a. het ‘Keyword Algebra’ model om te helpen bij het opstellen van zo’n lijst. Tevens is er gesproken over Matching, een belangrijk onderdeel van zoekwoorden met de optie ‘Broad’ en ‘Phrase’. Tot slot nog een aantal tools voor het bedenken van zoekwoorden.

3. Nederlandse marketeer klaar voor Universal Search?
Een belangrijke ontwikkeling vorig jaar was de lancering van gemengde zoekresultaten door Google, gedoopt Universal Search. Zoekresultatenpagina’s bevatten nu ook afbeeldingen, video’s, nieuwsartikelen of maps uit verticale zoekmachines (zoals news.google.com) van Google en andere websites. Besproken wordt de impact en de bredere aanpak van SEO. Tevens komen video optimalisatie en de statistiekenanlayse hiervan aan bod. Ook wordt het belang van Social Media Communities besproken. Afsluitend werd gekeken of de Nederlandse marketeer klaar is voor Universal Search.

Op de laatste dag hebben Lisa Klok en Maurits van Eeghen ook nog een aantal praktijksessies gevolgd. De interessantste hiervan was zonder twijfel Redefining the Customer!, over de toenemende noodzaak om off- en online campagnes te integreren. De sessie sloot daarmee goed aan op de UPC-case van Traffic4u, die is bekroond met de Search Engine Marketing Award. Spreker van de sessie, Bryan Eisenberg, hield overigens een goed betoog, met veel aansprekende voorbeelden. Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar deze blog van zijn hand.

Concluderend was Londen zeker een aanbeveling waard. Goede kwalitatieve sprekers en interessante plenaire sessies maakten de SES tot een succes. Er was voldoende diepgang voor de specialist en het was tegelijkertijd aantrekkelijk genoeg voor de generalist. Wij zien nu al uit naar de volgende SES, 17-20 maart, in New York!