Return On Branding: Nationale Marketingdag 2009

Facebooktwitterlinkedin

merkkracht

30% van het resultaat van succesvolle bedrijven kan worden toegekend aan de kracht van het merk.

Op 25 juni werd in Nieuwegein de Nationale Marketingdag 2009 gehouden. Het event was, met een verdubbeling van de bezoekers ten opzichte van vorig jaar, een groot succes. Zo’n 2.600 marketingprofessionals konden kiezen uit een aanbod van ruim zeventig presentaties van marketing-nieuwsmakers en uit bijna zestig participanten en standhouders.

We waren vanuit Traffic4u met vier man aanwezig om de inspirerende sessies bij te wonen van onder andere Hans Geels (Cliniclowns), Jack Mama (Philips), Jessica Wit (NRC Next), Joris van Heukelom (Ilse Media), Marco Derksen (Marketingfacts), Reinoud Wolff (Ben & Jerry’s) en Wim Andrea (Clockwork).

Return On Branding

Hoe kwantificeer je merkwaarde? Een probleem voor veel van onze klanten. Joris van Zoelen (Synergie) ging tijdens zijn sessie “Return On Branding” in op deze vraag.

Joris wees in zijn presentatie een groot pijnpunt aan voor elke marketeer; een verlaging van het marketingbudget. Nu veel marketingbudgetten onder druk komen te staan door het teruglopen van de economie, is het van groot belang om het budget te kunnen verdedigen en om aan te kunnen geven wat de ROI (Return On Investment) is van de (online)branding campagnes.

Return On Branding is moeilijk te kwantificeren en moeilijk terug te zien in de organisatie, maar bewezen. Bedrijven met een merkfocus presteren beter. Volgens een onderzoek van MarketResponse / VODW uit 2007 kan 30% van het resultaat van succesvolle bedrijven worden toegekend aan de kracht van het merk.

Hoe kun je merkwaarde intern aantonen?

Volgens Joris is je merkkracht ook je marktkracht. Door je markten te volgen, kun je ook je merkwaarde meten. Voor jou als marketeer zijn bijvoorbeeld de arbeidsmarkt, de verkoopmarkt, politieke markt, de mediamarkt en de inkoopmarkt, markten om je branding te meten.

Maar wat meet je dan? Kijken we bijvoorbeeld naar de arbeidsmarkt, dan kun je meten hoeveel open sollicitaties er binnenkomen, hoeveel aanmeldingen voor stages je krijgt, wat het verloop is van je personeel naar concurrenten, hoeveel uitnodigingen je ontvangt voor voorlichtingsbijeenkomsten. Bij de verkoopmarkt kun je meten wat de klantenvoorkeur is, wat de adaptatiesnelheid is van nieuwe producten, wat de actie-respons is en bijvoorbeeld hoe bekend de klanten zijn met je merk. Heb je een sales team, dan is het meetbaar hoe bekend je merknaam is bij potentiële klanten. Bij koude acquisitie kan bijgehouden worden hoeveel mensen je merk kennen. Hoe bekender je merk, hoe gemakkelijker je een afspraak maakt voor een sales gesprek.

Begin met meten door een nulpunt vast te leggen en start in elk geval als je een klein budget hebt om je eigen performance jaar op jaar te vergelijken. Heb je meer te besteden, dan kun je benchmark-onderzoeken op je markten loslaten.

Als laatste gaf Joris aan dat een merk congruent geleefd moet worden, consistent moet worden uitgedragen en continu aanwezig moet zijn op alle relevante markten.

De gehele presentatie over Return on Branding:

Interviews met sprekers kun je bekijken op: www.zie.nl/playlist/nmd