Starten met Web Analytics: in 3 stappen meer doorklik op je belangrijkste pagina’s

Facebooktwitterlinkedin
Wist je dat ongeveer 80% van de aandacht van de bezoeker op jouw website uitgaat naar de informatie die “boven de vouw” staat? Erg belangrijk dus dat je website de belangrijkste elementen voor zo veel mogelijk bezoekers boven deze vouw plaatst. Met deze kennis in het achterhoofd, staan deze stappen centraal in dit artikel:
  1. Wat zien mijn bezoekers bij binnenkomst?
  2. Op welke pagina’s is er een mogelijk probleem?
  3. Hoe pakken we deze pagina’s aan?

Naast je Web Analytics pakket zijn er meerdere nuttige tools om snel te zien wat je bezoekers zien en meer resultaat te behalen op die pagina’s waar de paginavouw een probleem is.  Welke dit zijn? Dan moet je toch echt verder lezen…

Stap 1: gebruik schermresoluties

Hoe ziet het gebruik van de schermresoluties er uit voor jouw website? Via Google Analytics is dit te vinden in het rapport bezoekers > browsermogelijkheden > schermresoluties:

We zien hier dat de meeste bezoekers een schermresolutie van 1024×768 hebben (24,4%), gevolgd door 1200×800 (12,8%). Dat betekend dat een grote groep niet verder dan 800 pixels diep de pagina in eerste instantie ziet. Door in het filter 768|800 in te vullen, kun je zien hoeveel procent van je bezoeken deze lage schermresoluties gebruiken. In dit geval is dat 47%, een grote groep van de bezoekers dus.  Het is dus erg belangrijk om ook voor deze groep de belangrijkste elementen van je site direct zichtbaar te maken.

Met de Web Developer Toolbar kun je snel zien hoe jouw website eruit ziet in de verschillende resoluties. Met deze Firefox-plugin kan je snel voor je belangrijkste pagina’s switchen tussen de schermresoluties, wat verdere analyse makkelijker maakt:

Stap 2: welke pagina’s?

We weten nu dat 47% van de bezoekers de website in eerste instantie niet dieper zien dan 800 pixels diep. De belangrijkste vervolgstappen moeten dus idealiter boven deze virtuele vouw geplaatst worden. Vanuit Google Analytics zijn er meerdere rapportages en analyses die je op weg helpen om die pagina’s te vinden waar er een mogelijk probleem zit:

  • Landingspagina’s (inhoud  >  belangrijkste bestemmingspagina’s) met veel bezoek en een hoog bouncepercentage (zie ook dit artikel hoe je deze pagina’s kunt vinden);
  • Kijken in het navigatieoverzicht of in-page analytics van een pagina om te kijken of bezoeker wel voldoende doorklikken naar de gewenste pagina.
  • Je belangrijkste pagina’s scannen met de Web Developer Toolbar om te kijken of de bezoekers met lage schermresoluties de gewenste elementen zien.

Vaak kun je met deze analyses al 3 tot 5 pagina’s in kaart brengen waar je mee aan de slag kunt.

Stap 3: pagina’s aanpakken!

Tips voor meer doorklik

In feite zijn er 2 zaken die je kunt doen :

1. Plaats het element waar het om gaat  boven de vouw (veelal boven 800 pixels):

Een voorbeeld is te vinden op de site van Prominent. Om het aantal brochureaanvragen te stimuleren, is dit element boven het zijmenu geplaatst op alle pagina’s (behalve de homepage). Hierdoor zien de bezoekers vaker dit element, wat weer een positief effect heeft op het aantal brochureaanvragen:

2. Maak gebruik van duidelijk call-to-actions

Voordat bezoekers ergens op klikken, moet het wel opvallen. Wat vrijwel altijd goed werkt, zijn buttons met een pakkende tekst en een opvallende kleur. Twee mooie tools om buttons te maken zijn My Cool Button en, de naam zegt het al, Super Conversion Button. Met name de laatste is een aanrader, aangezien je gelijk de broncode gratis bij de button krijgt, waardoor je deze gelijk kunt doorvoeren. Inspiratie nodig? Kijk dan eens hier voor super veel goede voorbeelden.