Visual Website Optimizer belooft servercapaciteit in NL

Facebooktwitterlinkedin

Afgelopen woensdag organiseerde Traffic4u de kennissessie ‘Hoe verhoog ik mijn conversie’ met als gastsprekers de uit India afkomstige oprichters van de Visual Website Optimizer: Paras Chopra en Sparsh Gupta. Naast het delen van een aantal landingpage optimization tactieken en de mogelijkheid om vragen te stellen, gaven ze ook een klein kijkje in de keuken van de ontwikkeling van hun testing technologie.

Landing page tactieken

Ruwweg kunnen er drie soorten bezoekers onderscheiden worden, namelijk de koper, de onderzoeker en de ‘window shopper’. Vanuit conversie optimalisatie perspectief zal er veel aandacht uit moeten gaan naar de onderzoekers aangezien de koper het product toch wel zal kopen en de ‘window shopper’ waarschijnlijk toch niet zal kopen. Bij de onderzoeker kan twijfel weggenomen worden en kan daardoor significante resultaten worden behaald. Voor de kopergroep kan het slechts makkelijk worden gemaakt om te kopen en de ‘window shopper’ kan je hooguit overtuigen om een onderzoeker te worden.

Een aspect van de landingpage dat daarbij niet onderschat moet worden is de headline. Het is het eerste element waar de bezoeker naar zoekt als deze bezig is de pagina te ontleden. De mate van concreetheid van de headline is de sleutel tot succes aldus Paras Chopra. Een aantal tips:

  • Vertel in de headline waar het product of de website voor staat.
  • De headline is niet de juiste plek om te vertellen dat product x je leven veranderd heeft.
  • Houd de headline kort. Acht woorden is meer dan voldoende.

Server capaciteit in Nederland
Tijdens de Q & A sessie was het mogelijk de heren van de Visual Website Optimizer het hemd van het lijf te vragen. Dit leverde direct een primeur op: Op dit moment wordt er door de Visual Website Optimizer gebruik gemaakt van het Linode en Amazon serverpark om haar eigen software en testvariaties te hosten. Dit wordt uitgebreid met een zogeheten Content Delivery Network waarbij de dichtstbijzijnde server voor Nederlandse gebruikers in Amsterdam wordt ingericht. Goed nieuws vanuit performance en betrouwbaarheidsopzicht voor de Nederlandse klanten. De verwachting is dat dit in juli uitgerold zal worden.

‘Practice what you preach’?
Op de vraag uit de zaal of de Visual Website Optimizer zelf ook veelvuldig test, was het antwoord duidelijk: naast de eigen case studies op de website, wordt er niet zoveel getest als ze zouden willen. De start-up die nu bijna 2 jaar onderweg is, heeft haar pijlen volledig op het doorontwikkelen van de technologie gelegd. Inmiddels werken er 8 programmeurs fulltime aan nieuwe functionaliteit. Daarnaast is een andere belangrijke pijler de klanttevredenheid. Alle programmeurs doen ook de support naar klanten. Zo wordt er geprobeerd zoveel mogelijk naar de klanten te luisteren en feedback te verzamelen om het product te verbeteren.

Traffic4u is gecertificeerd partner van zowel de Google Website Optimizer als de Visual Website Optimizer. Beide tools alsmede andere technologie kan worden gebruikt in een Conversion Rate Optimization traject. Meer weten? Neem contact op met Traffic4u.