Yamondo Partner Survey: inzicht in recente ontwikkelingen in de markt en vooruitblikken

Facebooktwitterlinkedin

Be Better Online – de Zweedse Yamondo Partner – heeft een onderzoek uitgevoerd onder de leden van de Global Performance Alliance naar de ontwikkeling van de online marketing activiteiten. Yamondo bestaat inmiddels uit 15 onafhankelijke online marketing bureaus en bedient zo’n 1,800 klanten wereldwijd. De resultaten van het onderzoek bieden inzicht in recente ontwikkelingen in de markt en een voorproefje van wat we kunnen verwachten in 2013.

Marktaandeel van zoekmachines

In China vindt er een verschuiving plaats in het marktaandeel van zoekmachines. Volgens een rapport van CNZZ (China’s traffic statistics service provider, dochteronderneming van Alibaba group) uit oktober 2012 ziet de nieuwe verdeling er als volgt uit:

Baidu:  72.97%
Qihoo 360:  9.64%
Sogou: 7.83%
Google: 4.72%

Softwarebedrijf Qihoo, bekend van zijn antivirussoftware 360 Safeguard, lanceerde begin 2012 een nieuwe browser “360” en in augustus de 360 zoekmachine. Van september tot oktober steeg het marktaandeel van de nieuwe zoekmachine van 7.3% naar 9.64% en daarmee neemt het de tweede plaats in. Tegelijkertijd daalde het marktaandeel van Baidu van 75% naar 72.97% en Google van 5.1% naar 4.72%.

Ondanks deze pittige strijd onder Qihoo, Baidu, Google en anderen blijft het feit dat de internetpenetratie in China nog steeds erg laag is. Deze vernieuwde strijd onder de zoekmachines creëert alleen maar meer kansen voor bedrijven die begrijpen hoe ze een effectieve online marketing strategie en zoekmachine optimalisatie moeten creëren en aangepast aan de Chinese markt.

Het belang van SoLoMo

In 2013 zal SoLoMo (social, local and mobile) een nog belangrijker onderdeel van iedere SEO strategie vormen.

SoLoMo is het integreren van sociale interactie, lokale zoekopdrachten en mobiele technologie in één interactief kanaal, dat consumenten en verkopers op een meer persoonlijk niveau samenbrengt. Het idee van mobiele SEO of SoLoMo als iets nieuws zal snel achterhaald zijn. SEO zal vanzelf evolueren tot een discipline inclusief mobile, local en social.

Het belang van SoLoMo gaat verder dan statistieken en prognoses over de toekomst van mobiele technologie. Recentelijk creëerde Starbucks een mobiele app, die een routebeschrijving, openingstijden en het telefoonnummer van de dichtstbijzijnde Starbucks biedt, evenals mobiel betalen opties, een loyaliteitsprogramma genaamd “My Starbucks Rewards” en directe integratie met Facebook. Een fantastische campagne, die een nieuwe manier van branding vertegenwoordigt waarbij consumenten en bedrijven een meer vruchtbare relatie aangaan. Lees meer over deze Starbucks app.

Effecten van Google ‘s Panda en Penguin Updates

In 2012 werd SEO getransformeerd door Google ‘s Panda en Penguin updates.

Deze veranderingen zullen de zoekresultaten blijven beïnvloeden. Het verschil tussen toprankings of een penalty heeft alles te maken met autoriteit. Een hogere standaard moet worden toegepast om content van hoge kwaliteit te creëren die slimme linkbuilding, social media content en echte organische content integreert.

Zoals te verwachten valt bij elke nieuwe innovatie was er in het begin overdreven veel verzet tegen de updates. Toch vertellen de cijfers een ander verhaal. Zo deed Libake in april 2012 onderzoek naar websites die werden vermeld op Sistrix’s blog omdat ze waren beïnvloed door de eerste Penguin update. Libake identificeerde 20 winnaars en 20 verliezers.

Het onderzoek toonde aan dat de grootste rankbooster het gebruik van “autoriteit links” was. Deze autoriteit komt van technische rapporten, artikelen of persberichten gepubliceerd door hoog gekwalificeerde bronnen in elke industrie. Toch moet het gebruik van deze autoriteit links niet meer dan 15% van het linkprofiel bedragen. Als we bijvoorbeeld het gebruik analyseren van backlinks onder die websites in het onderzoek, kunnen we het volgende vaststellen:
– Bij 50% van alle winnaars: 1% tot 14% van hun backlinks zijn autoriteit links
– Bij 80% van alle verliezers: minder dan 1% van hun backlinks zijn autoriteit links

Uitdagingen voor SEO Tools

In september 2012 is Google gestart met een grondige herziening en implementatie van de algemene voorwaarden van de AdWords API. Deze veranderingen leidden tot het intrekken van API-toegang door Google voor honderden ontwikkelaars en SEO tools als Raven en SEOmoz, zonder kennisgeving vooraf. Google is een review proces gestart om via AdWords opnieuw toegang te geven aan third party ontwikkelaars.

Third-party ontwikkelaars, inclusief SEO tool ontwikkelaars, moesten veel ontwerpdocumentatie, screenshots en specifieke voorbeelden opleveren om hun gebruik van de API te verantwoorden. Bovendien vroeg Google iedere ontwikkelaar om een ​​geautomatiseerde lijst van klanten voor elke API-toepassing.

Op 3 januari 2013, na 19 maanden van onderzoek, besloot de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) om geen juridische stappen te ondernemen tegen Google. De conclusie was dat “Google ‘s diensten goed zijn voor gebruikers en dus goed voor de concurrentie” en dat Google de zoekresultaten niet manipuleerde om eigen producten te bevoordelen.

Er is echter een uitspraak van de Europese Commissie aanhangig in dezelfde zaak. In de tussentijd heeft Google ingestemd een aantal concessies te doen in de komende 60 tot 90 dagen.

– Websites kunnen kiezen voor een opt-out uit Google Search en verwijdering uit gespecialiseerde zoekresultaatpagina’s zoals lokaal, reizen en shopping.

– Adverteerders kunnen hun advertentie campagnedata exporteren van Google
AdWords naar een third party service op basis van AdWord API.

We zullen moeten afwachten hoe deze veranderingen SEO tools in 2013 zullen beïnvloeden.

Veranderingen in het social media landschap

Instagram’s aankondiging om de gebruiksvoorwaarden te wijzigingen leidde tot een stortvloed van kritiek van consumenten en privacy advocates.

Instagram kondigde op 17 december aan dat het de algemene voorwaarden van de app per half januari ging wijzigen. Een advocatenkantoor diende een rechtszaak in wegens contactbreuk en andere vorderingen.

Instagram kondigde op 17 december aan dat het de algemene voorwaarden van de app per half januari ging wijzigen. Een advocatenkantoor diende een rechtszaak in wegens contactbreuk en andere vorderingen.

De nieuwe voorwaarden die Instagram wou toevoegen bevatte een clausule in de service overeenkomst, zonder opt-out mogelijkheid, waarbij gebruikers moesten afzien van hun rechten om deel te nemen aan een class action rechtszaak. Deze aankondiging werd geïnterpreteerd als Instagram ’s bedoeling om foto’s en andere inhoud te verkopen zonder schadeloosstelling van de eigenaars. Instagram gaf een verontschuldiging uit waarin stond dat het slechts hun bedoeling was “om te experimenteren met innovatieve reclame zonder enige intentie om foto’s te verkopen” en beloofde te zoeken naar meer duidelijke taal voor de algemene voorwaarden.

Het wantrouwen blijft groot, omdat Facebook Instagram begin 2012 voor 715 miljoen heeft gekocht. Facebook is zelf al eerder bekritiseerd voor het wijzigen van privacy settings tot het punt waarop gebruikers niet meer weten hoe ze hun informatie privé kunnen houden. zoals verwacht reageerde Facebook op de claim tegen Instagram met ‘deze klacht is ongegrond’.  Zal Instagram leren van Facebook’s fouten of zich ook op glad ijs begeven als het gaan om privacy settings? We zullen het zien.

De Kracht van Conversie Optimalisatie

Nu het bedrijfsleven steeds concurrerender wordt, moet zelfs een klein bedrijf met een lokaal marktaandeel een effectieve online marketing strategie gaan implementeren.

Elk bedrijf binnen elke branche heeft een ander idee over het voldoen aan de wensen van online klanten. Elke marketing strategie is gericht op hoge conversies voor elke discipline: SEM, display advertising, SEO, affiliate marketing, enz. In termen van het definiëren van een dergelijke strategie, wordt conversie optimalisatie misschien wel het meest over het hoofd gezien. Een voorbeeld van een klassiek optimaliseringsproces is dat van Steiff onsite optimalisatie.

In februari 2011 begonnen de conversie specialisten van Explido met een optimalisatie van Steiff’s webshop om de efficiëntie van het budget te verhogen. Na een deskundige analyse werden twee gebieden gekenmerkt als zwakke plekken: de landingspagina’s en het check-out proces.

De landing pagina’s kregen een nieuw ontwerp om klanten te begeleiden bij het ​​hele besluitvormingsproces dat leidt tot een aankoop. Deze verandering alleen al zorgde voor een toename in conversies van 13,22% tot 39,89%. Gewoon door product subcategorieën aan de landingspagina’s toe te voegen. Vervolgens leidde verbeteringen in het checkout proces tot een toename van 11,06% in verkoop, simpelweg door het implementeren van gast-accounts

Door het implementeren van deze aanpassingen zal de Steiff teddybeer nog vaker verkocht worden en zullen er nog minder kinderen bang zijn in het donker, zoals te zien is in deze video van Steiff.

E-commerce

De evolutie van e-commerce in m-commerce of “mobile commerce” is nog maar net begonnen. Naarmate de technologie zich blijft ontwikkelen, zal deze nieuwe shopping experience onze lifestyle volledig revolutioneren.

Shopping vanuit je stoel achter een desktop pc geplakt is achterhaald. Het nieuwe concept is winkelen voor alles, overal en op elk moment.

De evolutie naar m-commerce integreert meerdere kanalen van gepersonaliseerde informatie in één “omnichannel” shopping ervaring. In andere woorden, een mobiele gebruiker wordt niet beperkt door het mobiele apparaat, maar de consument kan winkelen in een winkel combineren met winkelen in een virtuele winkel, en tegelijkertijd meerdere kanalen van gepersonaliseerde informatie integreren die het volgende omvatten:

1) Social media biedt gebruikers de mogelijkheid om discussies en aanbevelingen over producten en diensten te creëren en te vinden. Maar het m-commerce platform biedt gebruikers de mogelijkheid om tijdens het winkelen in een winkel beoordelingen over het product van andere vrienden te raadplegen, deel te nemen in een discussie en het product te liken. Zo zijn er verschillende retailers, zoals C & A, die het Facebook logo al weergeven naast elk product. Bekijk hoe C & A social media en Facebook integreert.

2) Customized Apps voor winkels

Sommige winkelketens zijn al bezig met het ontwikkelen van mobiele apps om de shopping ervaring in de winkel te verbeteren door een verscheidenheid aan diensten, zoals een virtuele productcatalogus, speciale verkoopacties, een plattegrond van de locatie van elk item in een grote winkel, persoonlijke informatie van het koopgedrag van de gebruiker en in sommige gevallen het integreren van augmented reality in de app. Zo is er al een IKEA app die een plattegrond van elke winkel geeft, en zelfs augmented reality integreert om producten te vergelijken en instructies te volgen over hoe een item gemonteerd moet worden.

Deze IKEA shopping app helpt consumenten de juiste meubels te vinden.

In de kledingindustrie hebben bedrijven al virtuele paskamers ontwikkeld die kunnen worden gebruikt vanaf een desktop of mobiele toepassing of vanuit een virtuele spiegel in een winkel. Via deze virtuele spiegels kunnen shoppers kleding proberen, een foto van de persoon die de kleding draagt opslaan en deze delen met vrienden via sociale media of e-mail.

Cisco-technologies laat ons zien hoe de toekomst van het winkelen zou kunnen zijn.

3) Consument / gespecialiseerde shopping Apps (Affiliate Marketing)

Er zijn al veel bedrijven die alle elementen van affiliate marketing in mobiele apps voor smartphones integreren. Door een mobiel apparaat te gebruiken kan het winkelend publiek door een winkel lopen, een item selecteren en de prijzen vergelijken, in de buurt zoeken naar andere locaties, korting krijgen en beloningspunten verzamelen. Met andere woorden, alle elementen van affiliate programma’s en lokale winkelinformatie komen samen in een handige app zoals Shopkick, Klikfrequentie of Milo.

Zie hoe dit kan werken in het partnerschap van Shopkick en Visa.

Hoeveel stijging zou er in het gebruik van mobiele toepassingen en slimme apparaten?

Volgens gegevens gepubliceerd door Flurry Analytics, een bedrijf dat meer dan 90% van alle mobiele apparaten die draaien op iOS en Android volgt, waren er op 25 december 2012 meer mobiele apparaten geactiveerd dan eerder opgenomen. Er was een toename van +332% in activatie van mobiele apparaten van 6,8 miljoen op 25 december 2011 tot 17400000 op 25 december 2012.

In het derde kwartaal van 2012 is het aantal smartphones in gebruik wereldwijd de 1 miljard al overstegen, wat neerkomt op slechts 1 op de 7 mensen in de wereld. In eenvoudige termen, het kostte de industrie 16 jaar om een miljard smartphones gebruikers wereldwijd te bereiken. Maar het wordt geschat dat het slechts een paar jaar zal voordat er in 2015 twee miljard smartphone-gebruikers wereldwijd zullen zijn. Deze versnelde groei houdt niet eens rekening met andere mobiele apparaten zoals tablets.

Download de volledige resultaten van het Yamondo Partner Survey voor meer informatie. Lees het Engelse origineel van dit bericht op Yamondo.com.