Voormalig trainees Bram de Haan en Eline Hageraats over het Traffic4u Online Marketing Traineeship

Facebooktwitterlinkedin

Hij een denker. Zij een flapuit. Hij wist precies wat hij wilde en vond het bij Traffic4u. Zij dacht: ik waag een gok en werd direct aangenomen. Twee voormalig trainees met ieder hun eigen verhaal. Wij voelden ze aan de tand over hun ervaringen met het Traffic4u Online Marketing Traineeship en vroegen naar hun ambities. 

 

Bram en Eline, leuk dat jullie iets willen vertellen over jullie ervaringen als trainee bij Traffic4u.

Stel jezelf eens kort voor.

Bram: “Ik ben 25 jaar en woonachtig in Groningen. Ik ben opgegroeid in Eelde en heb Communication & Multimedia Design gestudeerd aan de Hanzehogeschool. Daarna ben ik gestart als Trainee Display & Social Advertising. In mijn vrije tijd ga ik graag zeilen, luister ik muziek en als het even kan maak ik graag verre reizen.”

Eline: “Ik ben 26 jaar en opgegroeid in Borger. Inmiddels woon ik ook in de stad. Ik heb Bedrijfskunde gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen en daarna de Master Marketing gevolgd. Na werktijd spreek ik vaak af met vrienden om samen te borrelen en te koken en daarbij speel ik graag een potje tennis. En oh ja, op vakantie gaan staat ook altijd hoog op mijn lijstje. Ik ben inmiddels SEA Consultant bij Traffic4u.”

 

Ok, heel goed. Zo leren we jullie een beetje kennen.

Hoe kwamen jullie op het idee om je aan te melden voor het Traineeship?

Bram: “Al in 2014 was ik bij een gastcollege van Traffic4u. Ik heb destijds contact gelegd met de Recruiter van Traffic4u. We hebben het toen nog over de mogelijkheden van een stage gehad, maar dat kwam op dat moment te vroeg en uiteindelijk ging ik voor mijn stage naar Suriname. Vorig jaar heb ik weer contact gezocht en zo is het balletje gaan rollen.”

Eline: “Bij mij ging het heel anders, haha. Ik wist van het bestaan van het Traffic4u Traineeship via de MARUG. Het Traineeship stond goed bekend en was gewild, ik had met mijn gebrek aan ervaring niet de illusie dat ik direct kans zou maken, maar ik dacht ik probeer het toch en wie weet. Ik bezocht de website en werd direct enthousiast, het sloot perfect aan bij wat ik zocht en er stond duidelijk wat ik kon verwachten. En wat me ook aansprak was de begeleiding door een Mentor en een Manager Learning & Development. Dat was voor mij doorslaggevend om te gaan solliciteren”.

 

Bram: “De cases van het assessment waren gebaseerd op vraagstukken van klanten van Traffic4u, dus direct heel realistisch. Zo had ik meteen feeling met wat hier speelt.”

 

Ok, spannend. En toen?

Bram: “Ik heb contact met Wyke Brugts (Senior Recruiter) gezocht via mail. Toen hebben we elkaar nog even telefonisch gesproken en heb ik haar verteld over mijn stage bij NRC Media waar ik erachter was gekomen dat ik bijzonder geïnteresseerd was in online marketing. Dat was een leuk gesprek en toen heeft ze me uitgenodigd voor een kop koffie op kantoor in Amsterdam. Een slimme zet, want zo zag ik direct dat Traffic4u onderdeel is van een groter geheel, namelijk IPG Mediabrands, wat ook weer kansen biedt voor de toekomst. Na dit gesprek ben ik uitgenodigd voor het houden van mijn passie presentatie. Ik heb hier uitvoerig over mijn passie zeilen verteld. Direct op diezelfde dag heb ik mijn assessment gedaan waaruit moest blijken of ik gevoel voor data had en over analytisch vermogen beschik. De cases waren gebaseerd op vraagstukken van klanten van Traffic4u, dus direct heel realistisch. Zo had ik meteen feeling met wat hier speelt.”

Eline: “Ja, eigenlijk komt dit proces aardig overeen met hoe ik het heb ervaren. Ik had via de website gesolliciteerd en werd binnen een week uitgenodigd voor een gesprek. Het eerste gesprek was oriënterend. We hebben het gehad over wie ik was en hoe ik mezelf zag binnen Traffic4u. Dat verliep goed, want bij dat gesprek werd ik direct al uitgenodigd voor de passie presentatie en het assessment. En oh ja, ik heb die dag net als alle andere sollicitanten direct mee geluncht, om de sfeer te proeven. Het leuke was dat de case die ik op die dag heb gemaakt echt representatief is voor de dingen die we hier doen. Dus dat gaf gewoon een goed beeld. Na mijn presentatie werd ik uitgenodigd voor het eindgesprek en direct diezelfde dag werd ik gebeld dat ik was aangenomen. Dat was de dag voor kerst, haha, dus dat was fantastisch. Ja, het ging allemaal heel snel. Gedurende de hele procedure. Dat was ik niet gewend en vond ik heel prettig.”

Bram: “Ja, dat klopt. Ik ontving ook altijd snel terugkoppeling. Wyke zei altijd dat ze me de volgende dag zou bellen en deed dat ook. En dan werd gewoon eerlijk en open besproken hoe het was gegaan en wat de indruk van de online marketing consultants was. Ook ontving ik toen al feedback over wat beter zou kunnen. Dus dat verliep echt top.”

 

Eline: “Bij de startersfuncties die ik had gezien, had ik echt het idee dat ik in het diepe zou worden gegooid. En toen me duidelijk werd dat er bij het Traineeship structurele begeleiding werd geboden, wist ik meteen dat ik heel veel kon leren.”

 

Goed om te horen.

Jullie kozen dus echt voor een Traineeship. Je had ook gewoon op een startersfunctie bij een andere werkgever kunnen solliciteren…

Eline: “Ik kwam echt vers uit de studiebanken. Had wel werkervaring, maar niet in de online marketing, terwijl ik wel echt die kant op wilde. Toen ik las hoe het Traineeship in elkaar zat en me duidelijk werd dat er structurele begeleiding aanwezig zou zijn, wist ik direct dat ik hier heel veel kon leren. Bij de startersfuncties die ik had gezien, had ik echt het idee dat ik in het diepe zou worden gegooid. Dat leek me niets.”

Bram: “Ik had eigenlijk nog niet echt een beeld van het vak. En na mijn stage bij NRC Media twijfelde ik of ik verder zou leren of zou gaan werken. Dus bood het Traineeship met eigenlijk een combinatie van werken en leren uitkomst. Zo werk ik gewoon lekker 40 uur en ben ik ondertussen bezig met mijn persoonlijke ontwikkeling. Ideaal dus, zo’n traineeship.”

 

Bram: “Ik ben ook echt trots als ik vertel dat ik voor Wehkamp, Landal, Coca Cola en Miele werk. Deze partijen werken uiterst professioneel en hebben serieus budget om gave dingen te doen.”

 

En dus kozen jullie voor een Traineeship bij Traffic4u

Bram: “Klopt. Ik vond het interessant dat ik direct voor grote klanten zou mogen werken. Onder begeleiding uiteraard. Ik ben ook echt trots als ik vertel dat ik voor Wehkamp, Landal, Coca Cola en Miele werk. Deze partijen werken uiterst professioneel en hebben serieus budget om gave dingen te doen.”

Eline: “Ja, dat geldt voor mij eigenlijk ook wel. Wat me ook aansprak was dat Traffic4u bekend stond als een partij waar ook veel jonge ambitieuze mensen werken en gewoon informeel met elkaar wordt omgegaan. Ik voelde al snel dat ik me hier thuis zou voelen.”

Bram: “Ja, we hebben een kroeg als kantine. Wat wil je nog meer. Ik denk dat dat de studenten wel aanspreekt. En ook goed om te weten: Traffic4u is onderdeel van IPG Mediabrands waar nog een aantal andere interessante labels onder vallen. In de toekomst zijn er dus voldoende doorgroeimogelijkheden. Ook werken in Amsterdam behoort dus tot de mogelijkheden. Werken in het buitenland zelfs, zie bijvoorbeeld onze collega Henk Bakker die nu tijdelijk in Zuid Afrika werkt.”

 

Mogelijkheden genoeg dus.

Vertel eens, hoe ziet het Traineeship eruit?

Eline: “Direct vanaf het begin werk je samen met ervaren online marketing consultants voor diverse klanten. Eerst kijk je mee, ga je mee naar afspraken, maar al gauw pak je de eerste zaken op en naarmate het jaar vordert breiden je werkzaamheden uit. Uiteraard ontvang je passende begeleiding. Daarnaast maakt het behalen van milestones onderdeel uit van je traineeship. Zo haal je certificaten, maak je opdrachten en hou je presentaties.”

 

Eline: “Mijn contact met mede trainees? We hebben veel aan elkaar. Je kan ervaren collega’s altijd vragen hoe zij dingen hebben aangepakt en collega’s die net gestart zijn kun jij weer helpen.”

 

Er starten ieder jaar ongeveer 12 trainees. Dus je hebt altijd mede trainees. Hoe verloopt de samenwerking onderling?

Eline: “We hebben echt veel aan elkaar. Ik vond het superfijn dat ik mede trainees had. Je kan mensen die verder in het Traineeship zijn altijd vragen hoe zij dingen hebben aangepakt en collega’s die juist net zijn gestart kun jij weer helpen.”

Bram: “Daarbij vind ik het heel leuk om met andere trainees buiten werktijd om te gaan. Je trekt veel met elkaar op, omdat je toch een beetje in hetzelfde schuitje zit.”

 

Bram: “Het leuke is dat je al tijdens je Traineeship de kans krijgt aan te geven welke dingen je graag zou willen leren. Dan wordt gekeken naar hoe we dat kunnen realiseren. Zo stippel je je eigen route uit.”

 

Wat zijn jullie ambities?

Bram: “Ik doe nu veel display en social advertising. In de toekomst zou ik me verder willen specialiseren in social advertising en online video. Ik vind social super interessant omdat de ontwikkelingen supersnel gaan. Ik zie die trend zich ook de komende jaren voortzetten. Display is ook een interessant vakgebied want veel consumenten ervaren banners als buitengewoon storend. Aan ons om daar slim mee om te gaan. Natuurlijk is video heel erg upcoming en ook dat zal de komende tijd zo doorgaan. Het leuke is dat je al tijdens je Traineeship de kans krijgt aan te geven welke dingen je graag zou willen leren. Dan wordt gekeken hoe we dat kunnen realiseren. Zo stippel je je eigen route uit”.

Eline: “Ik ben nu een tijdje SEA Consultant, maar de komende tijd wil ik nog veel meer gaan leren over SEA. Daarna zou ik me ook wel graag meer verbreden richting SEO. Zodat ik klanten van overkoepelende Search strategieën kan voorzien. En misschien wil ik me straks ook wel meer verdiepen in Display. Ook heel interessant. Ik zou het een mooie uitdaging vinden me door te ontwikkelen naar online marketing manager, zodat ik op strategisch niveau nog meer kan betekenen. Maar dat zie ik echt als een meerjarenplan. Ik denk dat het goed is eerst alles te leren over SEA.”

 

Bram: “Een tip voor studenten? Breng gewoon goed in kaart wat je ambities zijn en wat je wil leren. Want zo creëer je je eigen kansen.

 

We zijn alweer bijna aan het eind gekomen van ons interview. De laatste vraag a la Collegetour…

Wat zouden jullie andere studenten aanraden die zich ook oriënteren op een carrière binnen de online marketing?

Bram: “Breng goed in kaart wat je ambities zijn en wat je wil leren. Want zo creëer je je eigen kansen.”

Eline: Lachend “Oh jee, hoe kom ik daar ooit over heen…. Nee flauw. Als je online marketing echt interessant vindt, weet ik zeker dat je hier heel goed op je plek zit. Je komt in een leuk jong team, krijgt veel kansen, ontwikkelt jezelf in razend tempo en krijgt de kans om te connecten met andere IPG labels. Dus je kan alle kanten op hier. Ik zou zeggen: gewoon doen!”