1000'en sites plat door oude Google Analytics meetscript?

Facebooktwitterlinkedin

Een leuk onderzoek van Pingdom laat zien dat vele grote sites op dit moment nog het oude Google Analytics meetscript bevatten. Dat kan mogelijk een risico inhouden.

In December 2007 werd het nieuwe script door Google geïntroduceerd. Het zou de volgende voordelen bevatten:

  • Snellere en kleinere code
  • Automatische detectie voor HTTPS pagina’s
  • Verbeterde naamgeving in code
  • Handigere manier om ecommerce te meten
  • Flexibelere code voor betere integratie met AJAX sites
  • Wordt in de toekomst uitgerust met de nieuwste mogelijkheden

Eigenlijk zou elke site dus met deze code uitgerust moeten zijn. Maar het tegendeel is waar:

3423899458_e752e85267_o

40% van de sites (10.000 grootste sites wereldwijd volgens Alexa) steunt nog op de oude meetcode. Is dat dan een probleem? Bij de originele lancering werd gezegd dat de oude code nog 12 tot 18 maanden ondersteund zou worden. Nog 2 maanden en we hebben de 18 maanden al bereikt.

Gelukkig is Google zelf met de volgende reactie gekomen:

We hebben geen directe plannen de ondersteuning voor urchin.js te laten vallen. Maar er zal een tijd komen dat dit wel gaat gebeuren. Op dat moment zullen we alle gebruikers duidelijk en ver van te voren laten weten dat ze over moeten stappen. Tot die tijd zijn er ook al genoeg redenen om over te stappen, dus wacht vooral niet met overstappen tot het laatste moment.

En daar kan ik ze alleen maar gelijk in geven: als je binnenkort een update aan de site doet, neem dan direct deze wijziging er in mee.

Let op: gebruik niet de oude en nieuwe code door elkaar heen op 1 site. Google geeft zelf aan dat dit voor problemen in de meting kan zorgen:

Opmerking: we raden u aan niet beide conversiecodefragmenten op dezelfde pagina te zetten. Als u dit wel doet, kan dit leiden tot onjuiste rapportgegevens. U kunt wel bepaalde pagina’s van uw site migreren naar de nieuwe conversiecode terwijl de oude conversiecode actief blijft op andere pagina’s.

4 reacties

  • Sint Smeding 10 april 2009 at 13:18

    En hoe zou de oude meetcode die duizenden sites dan plat kunnen leggen? De statistieken zullen hooguit niet (goed) werken…

  • André Scholten 10 april 2009 at 13:23

    Nou, dat ligt er maar net aan hoe de support gestopt wordt. Maar je kunt er van uit gaan dat wanneer de urchin.js code mist er javascript foutmeldingen komen die menu’s die daar van afhankelijk zijn uit kunnen schakelen.
    Echt plat komen de sites niet te liggen, maar handig is anders. Daarom ben ik ook wel blij met de reactie van Google dat ze de support niet zomaar stopzetten.

  • Sint Smeding 10 april 2009 at 15:40

    Het zou theoretisch gevolgen kunnen hebben voor sites die nog overige JavaScript-code gebruiken die inhaakt op de Urchin-code, maar in heel specifieke gevallen. Met zo’n expliciete kop miste ik in je artikel hoe dit dan concreet zou gebeuren.

    In zijn algemeenheid is het niet erg wijs om menu’s afhankelijk te maken van JavaScript en is het absoluut aan te raden om te upgraden naar de nieuwe GA-trackercode, zoals jij al aangeeft.

  • André Scholten 14 april 2009 at 13:04

    En nu zelfs een officiele reactie middels een blog:
    Urchin.js is going dark!? No, it isn’t.

Het is niet mogelijk om te reageren.