Accurate AdWords data in Google Analytics en Apps Gallery gestart

Facebooktwitterlinkedin

Op Marketingsfacts meldde ik dat Google binnen 3 dagen 3 posts op het Google Analytics blog had geplaatst. Maar een dag later zijn dat er 4 in 4 dagen, dat vraagt om een toelichting. Allemaal hebben ze iets met Google Analytics te maken maar steeds op een ander vlak:

  • Rebranding partnernetwerk
  • Sterk verbeterde AdWords rapportages
  • Een Google Analytics Apps gallery
  • AdWords ID in Google Analytics API

Die laatste verbetering was ook gemeld in het 2de punt maar is nu uitgebreider toegelicht in een aparte blogpost. Meer informatie over de eerste 3 punten is te vinden in ons artikel op marketingfacts:

Het laatste punt zal ik hieronder toelichten.

AdWords ID in Google Analytics API

Door een aanpassing in de Google Analytics API is het nu beter mogelijk om AdWords data gecombineerd met Analytics data op te halen. Die combinatie maakt het analyseren van een AdWords campagne op basis van Google Analytics data een stuk betrouwbaarder.

Voorheen was het bijvoorbeeld moeilijk te zien bij welke campagne een woord hoorde wanneer het woord in 3 verschillende campagnes gebruikt werd. In de gegevens zou het woord 1-maal genoemd worden met de totalen van de 3 campagnes er naast. Er waren wel wat work-arounds voor, maar dat is nu verleden tijd. Stel dat 1 woord nu in 3 campagnes gebruikt wordt en dan ook nog als “exact” en “breed, dan is nu precies te achterhalen wat de cijfers per woord zijn.

Voor de TrafficSAM klanten is dit ook goed nieuws omdat de bestaande rapportages nog beter gevoed kunnen worden met Analytics data.

Een reactie

Het is niet mogelijk om te reageren.