Analytics tips & tricks van Avinash Kaushik

Facebooktwitterlinkedin

Avinash KaushikGoogle London heeft Traffic4u uitgenodigd om een sessie met Avinash Kaushik bij te wonen, namens Traffic4u is Janco Klijnstra op deze uitnodiging ingegaan. Tijdens deze sessie heeft Avinash Kaushik tips & tricks gegeven voor het gebruik en testen van Google Analytics. Avinash Kaushik is o.a. bekend als Web Analytics adviseur bij Google en als auteur van Web Analytics: An Hour A Day. Hier volgt een kort verslag van die dag.

Avinash Kaushik, Web Analytics goeroe bij Google, is een gewilde spreker. Zijn lijst van ‘speaking engagements’ laat zien dat hij zowel in Europa als in de Verenigde Staten het podium van diverse evenementen betreedt. Op grootschalige evenementen is interactie met de spreker helaas niet altijd mogelijk. Reden temeer om in te gaan op een uitnodiging om op het kantoor van Google Londen een besloten sessie bij te wonen.

Hieronder een korte sfeerimpressie van deze sessie met Avinash Kaushik. Over hoe Web Analytics, testen en het begrijpen van het verkeer op een website de Return On Investment (ROI) significant kan verbeteren.

Avinash Kaushik schermt niet alleen met ingewikkelde rapporten en mooi gesegmenteerde data, maar heeft daarbij ook oog voor de omliggende bedrijfscultuur. Hoe zorg je ervoor dat een organisatie haar marketingacties baseert op data in plaats van op vertrouwen? Een vraag waar hij ook al eens aandacht aan besteedde op zijn weblog Occam’s Razor.

Context is koning
De context waarin je data moet plaatsen speelt uiteraard een rol bij data gedreven marketing. Echter, het belangrijkste aspect is daarbij wellicht: hoe presenteer ik mijn rapport overtuigend aan mijn baas of mijn klant? Want uiteindelijk bepaalt een van deze personen wat er gaat gebeuren en of er überhaupt wel actie ondernomen wordt op basis van data. Een belangrijk aspect hierbij is dat er overtuiging moet plaatsvinden op basis van rapporten die gemakkelijk en snel te begrijpen zijn. Tips en tricks die verder gaan dan alleen ingewikkelde rapporten en analyses.

Aantrekkelijkheid van je landingpage
Na de lunch vervolgde Avinash de sessie o.a. met het testen van landingpages in de Google Website Optimizer. Iets wat hij overigens met veel enthousiasme wist te brengen. Uit onderzoek blijkt dat bezoekers in slechts enkele seconden een landingpage scannen en de beslissing maken om door te klikken of niet. Heb je een hoog weigeringspercentage op je landingpage? Verbeter en test dan de ‘scent’ van je pagina. Avinash refereert hiermee aan de aantrekkelijkheid van je pagina en benadrukt de noodzaak van het testen van verschillende ontwerpen.

Enthousiasme
Al met al was het een leerzame dag van een spreker die met quotes, humor en enthousiasme zijn expertise rondom Web Analytics & Testing uitdraagt. De 1 op 1 interactie met de zaal leek Avinash nog enthousiaster te maken over zijn vakgebied. Web Analytics draait om duidelijke analyses in de juiste context waarbij het overtuigen van het beslissingsbevoegde persoon cruciaal is. Resultaten uit je Web Analytics pakket kunnen gebruikt worden om te testen in de Google Website Optimizer waarbij je niet bang moet zijn om de wildste ideeën te testen.