Avinash Kaushik op GAAC Summit 2009

Facebooktwitterlinkedin

Janco Klijnstra en Auke Molendijk bezoeken de GAAC summit 2009 op het hoofdkantoor van Google in Moutain View. Tijdens deze summit worden alle partners bijgepraat over de ontwikkelingen van onder andere Google Analytics en Google Website Optimizer. Hoewel veel zaken onder NDA vallen, is er genoeg te vertellen over deze bijzondere week in Mountain View. In deze post een verslag van het hoogtepunt van dag 2: de keynote van Avinash Kaushik.

Dag 2: Avinash Kaushik

Google Analytics beslaat twee dagen tijdens de summit. Niemand minder dan Web Analytics evangelist Avinash Kaushik mocht deze eerste dag aftrappen. Een visionaire en zeer inspirerende keynote over de toekomst van Web Analytics zou volgen.avinashkeynote

Belangrijk asepct in de keynote is de opkomst van “smart metrics”. Avinash heeft kritiek op het gebruik van de hedendaagse “crappy metrics”, die volgens hem te veel gebaseerd zijn op hits. Wat Avinash ludiek afkort als “How Idiots Track Success“. Doordat informatie online steeds gefragmenteerder wordt geconsumeerd (denk aan RSS feeds en tweets), moeten metrics veel meer informatie van deze omgeving combineren met de eigen Web Analytics data. Avinash gebruikt Twitter als voorbeeld om uit te leggen hoe deze slimme metrics werken. De kracht van Twitter ligt in het invloeden van mensen. Het aantal volgers alleen (in feite hits) is geen goede maatstaf, dit zegt namelijk niks over de mate van invloed die je hebt via Twitter. Daarom is het veel beter om te kijken hoeveel retweets je genereerd; dit is namelijk wel een indicatie van invloed. Daarom pleit Avinash om de effectiviteit van Twitter te meten door middel van het “aantal retweets per duizend followers“.

Er worden ook de nodige tools besproken door Avinash. Een van deze is de website Percent Mobile, waarmee je inzichten kunt krijgen in alle (!) bezoekers die via een mobiele telefoon je website bezoeken. Een andere tool die wordt behandeld, is Statsit. Deze Web Analytics tool is in staat om voorspellingen te doen en is in staat om doelen op een intelligente manier te gebruiken. Met deze tools wil Avinash aantonen dat de grote innovaties eerder veroorzaakt worden door kleine zolderkamerprojecten dan bij de grote Web Analytics pakketten.

2 reacties

  • Andrei 16 oktober 2009 at 11:56

    Heeft Avinash nog iets gezegd over zijn nieuwe boek? Lijkt me erg interessant.

    HITS is ook zooo 2008 😉

  • Auke 16 oktober 2009 at 20:12

    @ Andrei: vandaag is hier het boek uitgekomen. In zijn keynote heeft hij het hier wel over gehad. En als het boek net zo goed is als zijn lezing op de Summit, dan wordt het een must-read!

Het is niet mogelijk om te reageren.