Bekijk je zoekwoorden eens op een andere manier

Facebooktwitterlinkedin

Wanneer we in Google Analytics de gebruikte zoekwoorden naar onze site gaan analyseren kijken we vaak naar de zoekwoordcombinaties. Het is namelijk in Google Analytics ook niet mogelijk om naar de individuele zoekwoorden te kijken. Toch kan dit hele interessante informatie opleveren omdat bijvoorbeeld sommige bijvoeglijk naamwoorden goed scoren. Dit zie je helaas niet in de zoekwoordrapporten omdat deze woorden altijd in combinatie met een andere woord gebruikt worden.

In het kort doen we dit. Deze rapportage:

Zoekwoord Bezoekers Omzet Omzet per bezoeker
Vakantie Ameland 100 € 120 € 0,83
Vakantie Texel 50 € 80 € 1,60
Weekendje Texel 20 € 200 € 10,00

Bouwen we om naar een versie met getallen per individueel zoekwoord:

Zoekwoord Bezoekers Omzet Omzet per bezoeker
Vakantie 150 € 200 € 1,33
Ameland 100 € 120 € 1,20
Texel 70 € 280 € 4,00
Weekendje 20 € 200 € 10,00

Zo kunnen we de prestaties van de individuele zoekwoorden nader bekijken. Let er wel op dat je wanneer je AdWords zoekwoorden aan het analyseren bent je wel de juiste woorden gebruikt:

Google Analytics laat in de standaard rapporten alleen de woorden zien waarop je aan het adverteren bent en niet de woorden waar echt op gezocht wordt. En juist die laatste woorden zijn belangrijk omdat je dan ook woorden tegen kan komen die door Google’s Extended Broad Matching Algoritme gematched worden zonder dat je dat wil. Dat levert weer mooie uitsluitingswoorden op.

Een uitgebreid verhaal over hoe je deze analyse doet is hier te lezen: AdWords individuele keyword analyse vanuit Google Analytics. Het is niet heel makkelijk, maar levert vaak goede inzichten op.

Een reactie

  • Jeroen Smeekens 8 oktober 2010 at 10:02

    Leuk en nuttig onderzoek André. Wij hebben een tijdje terug iets soortgelijks voor onze blog gedaan. Omdat onze bezoekers vooral binnenkomen via long tail zoektermen hebben we gekeken wat de belangrijkste woorden zijn uit deze zoekopdrachten. Vervolgens zagen we dat binnen de long tail zoektermen, vijf woorden veruit voor het meeste verkeer zorgen. Onze long tail heeft dus een eigen long tail.

    Jouw onderzoek geeft nogmaals aan dat je binnen de gebruikte zoektermen goed kunt zoeken naar, voor jouw website, waardevolle woorden en minder waardevolle woorden.

    Zie: http://blog.e-difference.nl/zoekmachine-optimalisatie/de-long-tail-heeft-een-eigen-long-tail-en-een-head.html

Het is niet mogelijk om te reageren.